Mastercard 2020-ban vezette be a Digitális Fizetési Index-et, azt az iparági mérőszámot, amivel a hazai pénzintézeteket és döntéshozókat szeretné segíteni a hazai digitális fizetésekkel kapcsolatos helyzet objektív megítélésében. A ma bejelentett adatok alapján 2022-ben tovább nőtt az index értéke, amely 61 pontot ért el a 100-ból. Ez 3 pontos növekedést jelent az előző évhez képest.

Magyarországi és régiós adatok

Magyarország DFI-pontszáma 10 ponttal nőtt az index 2020-as bevezetése óta, de fejlődés mindegyik alap­pillér esetében megfigyelhető. Ezt elsődlegesen a kártyaelfogadó hálózat bővülése, valamint a digitális fizetési megoldások egyre szélesebb körű elter­jedése és jelentősen megugró alkalmazá­sa segítette elő. Az eredményt idén is az index három alappillérének pontjaiból számították ki: 76 pontot ért el az Infrastruktúra, 55-öt a Tudás és 52-t a Használat kategóriája.

A sikeres magyarországi bemutatást követően az indexet három másik országban (Ausztriában, Horvátországban és Romániában) is bevezették. 2022-ben mind a négy országban összességében emelkedett az index pontszáma, így a 100-ból 56 és 64 pont közötti értéket értek el, átlagosan 61 pontot.

Részletes adatok, alappillérek

Az Infrastruktúra 76-os pontszáma - amely az előző évhez képest 3 ponttal magasabb - a digitális fizetési me­goldások elterjedésének jelentős növekedése miatt növekedhetett. Az elfogadói oldalt tekintve az új, innovatív elfog­adói megoldások - például az mPOS elterjedése - több digitális fizetési lehetőséget biztosítottak a fogyasztóknak, és ez a jövőben fokozható a softPOS megoldások (okoseszközök POS-ter­minállá való alakításának különféle módjai) elter­jedésével.

Az érintésmentes technológia elérhetősége továbbra is magas; elfogadói oldalon meghaladja a 95 százalékot, a Magyarországon kibocsátott kártyák 93 százaléka érintésmentes funkcióval ellátott. A POS-ter­minállal rendelkező vállalkozások aránya 2020 óta jelentősen növekedett, de a potenciálisan elérhető vállalkozások még mindig nagyjából fele nem rendelkezik terminállal, különösen a kisebb kereskedők (civil szervezetek, egyéni vállalkozók, mikrovállalkozások) esetében jellemző ez. Náluk döntő szerepe lehet softPOS megoldásoknak, ahol végsősoron egy telefonnal lehet fogadni a fizetéseket.

Tudás

A Tudás alappillérének 55-ös pontszáma 4 ponttal magasabb, mint 2021-ben volt. Ezt a növekedést a fogyasztók a digitális fizetési módokkal kapcsolatos nagyobb objektív tudása eredményezi. Az új fizetési megoldások használatára való hajlandóság azonban még mindig alacsony: a válaszadók körülbelül kétharmada nem mutatott hajlandóságot arra, hogy többet tudjon meg az új digitális fizetési módokról. Ez azt jelzi, hogy a következő években nagy kihívás lesz a digitális fizetéssel kapcsolatos tudás és a digitális fizetési módok használatának további terjesztése, mert a helyi fogyasztók nem szívesen változtatják meg a fizetési szokásaikat.

Használat

A Használat alappillére 2021-hez képest 2022-re 3 ponttal növekedett, így 52 lett, de továbbra is elmarad a fogyasztók digitális fizetési módokkal kapcsolatos tudása mögött. Számos tényező hat pozitívan a Használatra, köztük a digitális fizetési infrastruktúra fejlődése, a szabályozási törekvések, valamint a kártyás fizetés elterjedése. Nagy kihívást jelent a készpénz Magyarországon, továbbra is erős pozíciója miatt, ráadásul biztonsági megítélése növekedett az elmúlt időszakban, köszönhetően a digitális fizetésekhez köthető csalásoknak

Jelentős eltérés van az alappillér két komponense között: a készpénzmentes fizetés használata 76 pontot ért el, míg a fizetési módok elterjedtsége 29 ponttal viszonylag alacsony szinten áll, és a 2021-es adatokhoz képest nem változott jelentősen. Két fő mutató, a digitálisan indított átutalások (a digitálisan kezdeményezett banki átutalások aránya) és az érintésmentes fizetés közel 90 százalékos arányával továbbra is a magyar piac meghatározó részét képezi.

Átmeneti kihívás

Kérdésünkre, hogy a digitális fizetésekkel kapcsolatos csalások, mint súlyos probléma, mikorra lesznek kiküszöbölhetők, Martinovic Boris, a Mastercard közkapcsolati igazgatója elmondta, hogy jelenleg még nehezíti a csalások felgöngyölítését, hogy bűncselekmények EU-n kívüli, esetenként orosz vagy ukrán cégekhez vezetnek, és ez igen körülményesség teszi a további munkát, de erre vélhetően ki fogják dolgozni a megfelelő megoldásokat nemzetközi szinten, így ez a probléma remélhetően múló gyermekbetegsége lesz a digitális fizetések rendszerének.