Kiigazította a kínai elektromos járművekre javasolt ideiglenes vámtarifákat az Európai Bizottság. Az uniós szerv által ajánlott vámokról legkésőbb október végéig hoz döntést az EU.
Olof Gill, az EB szóvivője szerint Kína feladata, hogy olyan megoldást mellett köteleződjön el, amely összeegyeztethető a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) elveivel, és egyúttal kezeli az EU által illegálisnak tartott szubvenció problémáját – írja az Euronews.
Kapcsolódó
Már érvényben vannak az ideiglenes vámok
Az EB 2023 szeptemberben indított szubvencióellenes vizsgálatot a kínai elektromos járműgyártók ellen, mivel azzal vádolták Pekinget, hogy olcsó autóival elárasztja az uniós piacot, ezzel leszorítva az eladási árakat és hátrányos helyzetbe hozva az európai kereskedőket.
A feltárt eredményekre hivatkozva június 12-én jelentette be az uniós szerv, hogy ideiglenes védővámokat fog kivetni a kínai elektromos autógyártó vállalatokra. A július 4-én ideiglenesen életbe lépett európai védővámok, a következő tarifák megfizetésére kötelezte a Kínában gyártó cégeket:
- BYD: 10 + 17,4 százalék
- Geely (Volvo és Polestar): 10 + 20 százalék
- Tesla, BMW, Mini, NIO, HiPhi, Seres, Skywell: 10 + 21 százalék
- SAIC (MG és Maxus): 10 + 37,6 százalék
A Tesla kivételes helyzete
A legtöbb gyártó esetében nem járnak számottevő változással a módosított tarifák:
- a BYD, a Geely és a SAIC vámtételei 17 és 36 százalék között mozognak,
- a többi cégnek 21 és 36 százalék között kéne adóznia attól függően, hogy a vámtárgyalásokban együttműködtek-e vagy sem.
Az uniós végrehajtó testület azt javasolta, hogy csökkentsék 20,8 százalékról 9 százalékra a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot.
Az érintettek 10 napon belül nyilváníthatnak véleményt a kiigazított vámtarifákról, és az ügyben a 27 EU-tagállam álláspontját is kikéri a bizottság.
Ősszel jön a végleges döntés
Ezen ideiglenes vámtarifák a bizottság őszi döntéséig maradnak érvényben, a bizottság még két hónapig folytatja a vizsgálatot és ezután határoz arról, javasol-e végleges vámokat, amik jellemzően öt évig szoktak érvényben lenni.
Amennyiben a hosszútávú tarifák bevezetéséről határoznak, azokról egy kötelező érvényű szavazáson döntenek majd az uniós tagállamok, ahol minősített többséggel – az EU lakosságának 65 százalékát képviselő, 15 uniós tagállam szavazatával – megakadályozhatják a tarifák kivetését.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Ha akarták volna, a magyar drogmilliárdosok simán kifizethették volna a havi nyugdíjakat - mikor jön itt is a háború?
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Már közel hétszázezres a fizetése az átlag magyarnak, friss számokat hozott a KSH
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama
Kezd beütni a baj, látogatási korlátozást rendeltek el egy magyar kórházban
A hivatal szerint tízezrek, a valóságban százezrek hagyják el az országot
Nagy dobással érkezett az OTP, sokan örülhetnek
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó