Kiigazította a kínai elektromos járművekre javasolt ideiglenes vámtarifákat az Európai Bizottság. Az uniós szerv által ajánlott vámokról legkésőbb október végéig hoz döntést az EU.
Olof Gill, az EB szóvivője szerint Kína feladata, hogy olyan megoldást mellett köteleződjön el, amely összeegyeztethető a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) elveivel, és egyúttal kezeli az EU által illegálisnak tartott szubvenció problémáját – írja az Euronews.
Kapcsolódó
Már érvényben vannak az ideiglenes vámok
Az EB 2023 szeptemberben indított szubvencióellenes vizsgálatot a kínai elektromos járműgyártók ellen, mivel azzal vádolták Pekinget, hogy olcsó autóival elárasztja az uniós piacot, ezzel leszorítva az eladási árakat és hátrányos helyzetbe hozva az európai kereskedőket.
A feltárt eredményekre hivatkozva június 12-én jelentette be az uniós szerv, hogy ideiglenes védővámokat fog kivetni a kínai elektromos autógyártó vállalatokra. A július 4-én ideiglenesen életbe lépett európai védővámok, a következő tarifák megfizetésére kötelezte a Kínában gyártó cégeket:
- BYD: 10 + 17,4 százalék
- Geely (Volvo és Polestar): 10 + 20 százalék
- Tesla, BMW, Mini, NIO, HiPhi, Seres, Skywell: 10 + 21 százalék
- SAIC (MG és Maxus): 10 + 37,6 százalék
A Tesla kivételes helyzete
A legtöbb gyártó esetében nem járnak számottevő változással a módosított tarifák:
- a BYD, a Geely és a SAIC vámtételei 17 és 36 százalék között mozognak,
- a többi cégnek 21 és 36 százalék között kéne adóznia attól függően, hogy a vámtárgyalásokban együttműködtek-e vagy sem.
Az uniós végrehajtó testület azt javasolta, hogy csökkentsék 20,8 százalékról 9 százalékra a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot.
Az érintettek 10 napon belül nyilváníthatnak véleményt a kiigazított vámtarifákról, és az ügyben a 27 EU-tagállam álláspontját is kikéri a bizottság.
Ősszel jön a végleges döntés
Ezen ideiglenes vámtarifák a bizottság őszi döntéséig maradnak érvényben, a bizottság még két hónapig folytatja a vizsgálatot és ezután határoz arról, javasol-e végleges vámokat, amik jellemzően öt évig szoktak érvényben lenni.
Amennyiben a hosszútávú tarifák bevezetéséről határoznak, azokról egy kötelező érvényű szavazáson döntenek majd az uniós tagállamok, ahol minősített többséggel – az EU lakosságának 65 százalékát képviselő, 15 uniós tagállam szavazatával – megakadályozhatják a tarifák kivetését.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már kimondhatjuk, egyre biztosabb, itt biztosan lesz hó karácsonykor
Döbbenetes mi derült ki a Covid-oltásokról, brutális mellékhatásokra figyelmeztetnek a szakértők
Kiszámolták: így teljesít egymillió forint FixMÁP és MÁP Plusz állampapírban
Sok autós már csak akkor veszi észre, amikor késő: ez történik a kocsival, ha erre nem figyelünk oda
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Újabb sokk a bevásárlásnál: már ezek a kedvenceink is érintettek
Borzasztó tragédia a Városligetben: meghalt Csudai Sándor fotóriporter
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Megérkezett a friss mérés: így áll Orbán Viktor, színt vallottak az erdélyi magyarok