A részletes adatokból kitűnik, hogy rendkívül magas, 22 százalékos azoknak az aránya, akik kifejezetten rosszindultattal viseltetnek a bankok iránt, aminek minden lehetséges fórumon is igyekeznek hangot adni. Öngondoskodási szemlélet pedig aliga lehet bankok nélkül - tette hozzá.

A Pisa felmérés szerint a magyar kultúrfölény, ami korábban megvolt, mára eltűnt - idézte a tanulmányt Bod Péter Ákos, a Budapest Corvinus Egyetem tanszékvezetője, volt jegybankelnök. A magyar fiatalok tudásszintje matematikából, szövegértésből az OECD átlag alatti. Középiskolai hallgatók körében végzett (csekély mintára kiterjedő) saját felmérésük szerint a heti átlagos költés 3,6 ezer forint, a középosztályból származó diákok többsége emellett még meg is takarít.

Arra a kérdésre, hogy mi kell a pénzügyi boldoguláshoz, az első helyen a szorgalom állt. A közgazdász hallgatóknál azt tapasztalták, hogy nagyon óvatos befektetési stratégiát preferálnák. A gimnazista korosztály alapvetően a szüleiktől, az egyetemisták pedig a netről tájékozódnak. Érdekes módon arra jutottak, hogy bankároktól csak lányok kérdeznek.

Minden felmérés szerint Magyarország kicsúszott a nyugat-európai értékrendből. Az országban a felnőttek etatisták, de miközben mindenre az államtól várnak megoldást, egyáltalán nem tisztelik azt. A fiataloknál szintén jelent van az utóbbi attitűd, de nem is várnak sokat az államtól. Az értékrend tekintetében tehát szerencsére már körvonalazódik a generációs váltás. A tudás terén viszont még akad javítani való.

Szalai Sándor a Solar Capital Gold ügyvezetője, a befektetési alapkezelők szövetségének egykori elnöke szerint a pénzügyi kultúra nem tanítható, de kifejleszthető. Tavaly ősszel közel kerültek ahhoz, hogy a gazdaságpolitikai döntéshozókkal legalább egyeztessenek az intézményrendszer-szintű összefogásról. Nem sikerült.

A fő jellemvonások és a pénzügyi kulturális szokások is 5-6 éves korban alakulnak ki, így a tájékoztató munkát is ott kell kezdeni. Nem külön tárgyként, hanem a többi integráns részeként érdemes ezt elképzelni. A takarékbélyeg mozgalom idején volt takarékossági versenyek, de a számtanórákon is a témával kapcsolatos példákat is megoldottak. Az oktatás különböző fázisai 6-10 éves, majd az egyetemi évek évégig tartó, illetve a felnőtt korig lehetne. Mint kiemelte: a hosszú távú megtakarítások ösztönzéséhez azonban a legfontosabb a szabályozási feltételek állandósága lenne.