A Facebook csütörtökön hívott meg újságírókat egy olyannyira rendhagyó sajtótájékoztatóra, amelyből kiderült, hogyan is képzeli el a technológiai óriás a jövő munkahelyét. Mark Zuckerberg vezérigazgató azonban ahelyett, hogy személyesen vagy Zoomon keresztül tartott volna médiaeseményt, digitális avatárok segítségével jelentkezett be a virtuális valóságból – írja a Reuters.

Ugyanis a bejelentéssel egyidőben elindult a vállalat távoli munkavégzésre készült alkalmazásának béta verziója, ahol a cég saját Oculus Quest 2 virtuális valóság (VR) szemüvegét használva tudunk online meetingeket tartani. A Horizon Workrooms célja, hogy az alkalmazottaknak lehetőségük legyen közösen dolgozni, beszélgetni és dokumentumokat szerkeszteni egy digitális irodában.

Egy olyan világ felé igyekszünk elmozdulni, ahol a feladataink nagy részét itt végezzük el.

– mondta Zuckerberg, digitális avatár formájában.

A termék csak egy kis része a Facebook azon átfogó törekvésének, hogy egy olyan avatárokkal benépesített digitális teret építsen „metaverzum” néven, amit az emberek online társalgás mellett munkára és vásárlásra is használnak. 

Sokat ölnek a VR-ba

Az applikáció sikere azon múlhat, hogy az évek óta tartó adatvédelmi panaszoktól sújtott vállalat megfelelő biztosítékot tud-e nyújtani a munkavállalóknak arra vonatkozóan, hogy virtuális irodai tevékenységük magánügy marad. A vezetőség közölte, hogy az eszköz nem fér hozzá a felhasználó fizikai környezetének képeihez – amelyek feldolgozásáért az Oculus headset felel valós időben –, és a megjelenítés után automatikusan törlődnek az adatok. Bár az értekezletek hanganyagát a Facebook szerverein dolgozzák fel, a vállalat szerint azokat sem használják személyre szabott hirdetésekhez.

Az óriáscég folyamatosan terjeszkedik a hardverpiacon: virtuális és kiterjesztett valóság (AR) szemüvegeket készít, játékstúdiókat vásárol fel, emellett több forrás szerint egy beépített mobilkapcsolattal, valamint levehető kijelzővel rendelkező okosórát is fejleszt. 

Mindemellett a Facebook idei második negyedévében 497 millió dolláros nem hirdetésekből származó bevételről számolt be, amely magában foglalja a vállalat hardvertermékeit, valamint az az online kereskedelem nyereségét. Amennyiben a cég domináns pozíciót szerez a virtuális és kevert valóság piacán – amely a Facebook szerint a következő nagy technológiai platform lesz –, a jövőben kevésbé függhet olyan hardvergyártóktól, mint az Apple. 

Így néz ki a gyakorlatban

A Facebook Reality Labs alelnöke, AndrewBosworth szerint az új alkalmazás "jól érzékelteti", hogy miként képzelik el a metaverzum fontosabb elemeit.

A vállalat első teljes körű VR-sajtótájékoztatóján bemutatta, hogy a Workrooms felhasználói hogyan tervezhetik meg önmaguk avatár-változatát – személyre szabható frizurákkal és ruházattal –, hogy a virtuális valóságban lévő konferenciatermekben találkozhassanak, miközben továbbra is interakcióban maradnak a fizikai térrel. 

Emellett a kezdeményezést már a kezdetektől fogva úgy tervezték, hogy kontrollerek helyett olyan mozgásérzékelő technológiát használjon, amivel lemásolhatók a felhasználó gesztusai. A körülbelül 300 dollárba kerülő Quest 2 headseteken keresztül 16 ember lehet egyszerre a virtuális meetingen, a videokonferencia résztvevőivel együtt pedig összesen akár 50-en is.

Ezúttal a munkahelyeket veszik célba

A Facebook legújabb dobásával egy olyan piacra lép, amit kisebb és különböző célokra szakosodott alkalmazások és startup-cégek uralnak. A szolgáltatás térnyerése nagyban függ attól, hogy a vállalkozások és a hétköznapi fogyasztók mikor állnak készen az elsősorban játékosoknak készült, költséges VR szemüvegek viselésére. A Facebook reméli, hogy ez egy olyan belépési pont lehet, amely új célcsoportokat vonz a virtuális valóságba – írja a Financial Times.

Bár a fejlesztők szerint a termék nem tökéletes – még számos hibát kell kijavítani a végleges megjelenéséig –, a Facebook meglévő videokonferenciájához hasonlóan ingyenes lesz, valamint nem lesznek hirdetések sem a virtuális irodákban.