Az Apple, a Google és a Meta valószínűleg nem tartja be az új digitális versenyszabályokat – közölte az Európai Bizottság, amikor vizsgálatokat indított. 

A technológiai óriásoknak a digitális piacokról szóló törvény (DMA) értelmében a szolgáltatásaik riválisok előtti megnyitására tett erőfeszítései elmaradhatnak a kötelezettségeik tényleges teljesítésétől.

Az uniós végrehajtó testület vizsgálni fogja a Google-tulajdonos Alphabet és az Apple azon erőfeszítéseit, hogy a fejlesztők az alkalmazásboltjaikon kívüli ajánlatokhoz irányítsák a fogyasztókat. Azt is vizsgálni fogja, hogy a Google a keresési eredmények megjelenítésével előnyben részesíti-e a Shopping, a Flights vagy más speciális keresési szolgáltatásokat a riválisokkal szemben – írja a Politico

Mostantól örökre megváltozik a digitális életünk

Hosszas egyeztetések és türelmi idő után, de március 7-től hivatalosan is életbe lépett az Európai Unió digitális piacokról szóló törvénye (DMA), valamint az EU-s állampolgárok védelmét szolgáló Digital Service Act.

Az Apple és a Meta is bajban van

Az Apple-t pedig azon intézkedései miatt fogják vizsgálni, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy a szoftverek eltávolításával, az Apple alapértelmezett beállításainak megváltoztatásával a felhasználók a telefonjuk böngészőjének vagy keresőmotorjának kiválasztásával még inkább testre szabhassák készülékeiket.

„Az Apple intézkedései, beleértve a webböngésző-választó képernyő kialakítását is, megakadályozhatják a felhasználókat abban, hogy valóban éljenek az Apple ökoszisztémáján belüli szolgáltatásválasztási jogukkal” – közölte a Bizottság.

Meta „fizet vagy beleegyezik” modellje a közösségi médiában, mint például a Facebook vagy az Instagram, amely előfizetési díjat kér a reklámok nyomon követésének elkerülése érdekében, nem biztos, hogy valódi alternatívát nyújt arra az esetre, ha a felhasználók nem járulnak hozzá – mondta a Bizottság.

A Bizottságnak 12 hónap áll rendelkezésére, hogy lezárja a vizsgálatokat.

A vállalatok globális éves forgalmuk akár 10 százalékáig terjedő bírságra számíthatnak, ha a Bizottság szabályszegést észlel. 

Az Amazon sem ússza meg a vizsgálatokat

Az EU az Amazont is vizsgálja, hogy ellenőrizze, előnyben részesíti-e saját márkás termékeit az Amazon áruházban. Ellenőrzi továbbá az Apple új díjstruktúráját és az alkalmazásbolton kívüli alkalmazások letöltésének egyéb feltételeit is.

A Google januárban közölte, hogy megkezdi a változtatások bevezetését zászlóshajójának weboldalán és böngészőjében, például eltávolít bizonyos widgeteket a találati oldal tetején, amelyek a repülőjegy-összehasonlító szolgáltatásához vagy a Google Mapshez vezetnek.

Az Apple az elmúlt hónapokban nyíltan bírálta a DMA-t, mondván, hogy az iPhone-ok operációs rendszerében és App Store-jában végrehajtandó változtatások miatt az európai felhasználók kevésbé lesznek biztonságosak, és kibertámadásoknak lesznek kitéve.