Egész Európában tombol a bankszámlával kapcsolatos csalások, trükkös pénzügyi átverések „piaca”, ahol újabb és újabb megtévesztő módszerekkel verik át emberek millióit.

A bűnözők kreativitása kifogyhatatlan, ezért a sok figyelmeztetés dacára még a tudatosabb ügyfelek is belefuthatnak olyan megtévesztő telefonhívásokba, amelyből nehéz lehet veszteség nélkül kikeveredni.

Olvasóink jelezték, hogy az akár hetente többször, külföldi vagy itthoni számokról befutó, tisztességtelen megkeresések miatt sokan inkább már fel sem veszik az ismeretlen vagy letiltott, spamként jelzett hívásokat, ami viszont van, hogy megnehezíti a mindennapi ügyintézést, vagy akár a munkavégzést. 

Már többször beszámoltunk a jellemző trükkökről, és arról, hogyan lehet kivédeni, hogy ismeretlen tettesek csapolják meg a bankszámlánkat, most viszont uniós szinten jöhet a megoldás a fogyasztók fokozott védelmére. 

Ha az Európai Parlamenten is átmegy, a tagállamok júliusban új, közös biztonsági csomagot érvényesíthetnek a meglévő pénzforgalmi szolgáltatási irányelv (PSD2) korszerűbb változatával, és egy új pénzforgalmi szolgáltatási rendelettel.

Ez a bankokat kényszerítené az átláthatóbb működésre és a hatékonyabb ügyfélvédelemre.

Közös információkkal hamarabb kézre kerül a csaló

A számlatulajdonosok biztonságosabb fizetési környezetre számíthatnak az új uniós szabályozással, amely nemcsak a csalások elleni védelmet szolgálja, hanem a fizetési tranzakciók technikai innovációjának előmozdítását is, miközben átláthatóbbá válnak a költségekhívta fel a figyelmet a német Ruhr24 fogyasztóvédelmi portál.

A tervezett szabályozás például minden bankot és fizetési szolgáltatót arra kötelezne, hogy fokozzák az egymás közötti információcserét.

Ez azt jelenti, hogy a jövőben az intézményeknek meg kell osztaniuk egymással a csalással kapcsolatos adataikat és a gyakorlati tapasztalatokat, hogy a hatóságokkal közösen gyorsabban le tudják leplezni a bűnözőket.

Hiába negédes az „ügyintéző”, elakadhat az utalás

Bevezetnek egy olyan rendszert is, amely automatikusan összepárosítja a nemzetközi bankszámlaszámokat (IBAN) a megfelelő számlatulajdonossal, mielőtt bármilyen összeg átutalása megtörténne – az intézkedéssel ugyancsak a fizetési csalások elleni akadályokat növelnék.

Különösen olyan megtévesztő esetekben lehet hasznos ez az újítás, amikor a bűnözők banki alkalmazottaknak adják ki magukat, hogy elnyerjék a gyanútlan ügyfél bizalmát, ám közben csak arra hajtanak, hogy kicsalják a személyes adatokat, a számlaszámot, bankkártyaszámot, jelszavakat, PIN-kódot.

Az EU-s tapasztalatok szerint nagyon gyakoriak az olyan hívások is, amelyben megbízható pénzügyi tanácsadó, ismert biztosító ügyintézőjeként mutatkozik be a csaló, és készségesen kínálja szolgálatait valamilyen befektetés, megtakarítás, kedvező konstrukció igénybevételéhez.

Gyakran odáig jutnak, hogy átutalások végrehajtására vagy érzékeny adatok kiadására veszik rá az áldozatot a kivételes lehetőség reményében, ám a pénzügyi intézmények közötti együttműködés megerősítésével az ilyen csalárdság is nehezebb lesz.

Az ATM-nél sem érhet már meglepetés

Az átverések elleni védelem mellett az uniós indítvány nagyobb átláthatóságot is biztosítana a költségek tekintetében.

A jövőben például az ATM-eknek kötelező lesz minden alkalmazandó díjat és árfolyamot megjeleníteniük a képernyőn, még mielőtt a tranzakció (pénzfelvét, utalás, befizetés, átváltás) befejeződne.

Ez hiánypótló intézkedés, mivel nem ritka, hogy az ügyfél csak utóbb szembesül azzal, hogy egy-egy automatás tranzakció mekkora pénzlevonással járt a számlájáról.

Ezután viszont teljes költségátláthatóságot nyerhetnek a fogyasztók, hogy lehetőségük legyen megalapozott döntéseket hozni az ATM-használatkor is.

Ráadásul a fizetési kártyarendszerek is várhatóan kiszámíthatóbbak lesznek, mivel az új szabályozás előírja a szolgáltatók számára azt is, hogy nyilvánosságra hozzák díjszerkezetüket

A bankok szerint más szektorok is felelősek

A német bankok már tiltakoznak, mert nem vállalnák egyedül a felelősséget, hanem a telekommunikációs cégekre és a különböző internetes platformokra mutogatnak. 

Heiner Herkenhoff, a Német Bankok Szövetségének vezérigazgatója a dpa hírügynökségnek határozottan bírálta az EU-s egységes terveket, mondván, hogy a bankok kizárólagos felelősségvállalása nem oldja meg a csalás problémáját, csupán a gazdasági következményeket tolja el.

Ehelyett a bankszövetség szerint szükséges a nagyobb elszámoltathatóság a másik két érintett területen is, mert a hatékony fellépés csak az összes fél együttműködésével lehetséges – jelentették ki.