Covid ideje alatt kezdődött a ma még mindig zajló vita a budapesti kerékpársávokról, a Napi.hu utánanézett, hogy mi is történt kerékpársáv-fronton az elmúlt három év alatt. 2020. augusztus végéig várta a Fővárosi Önkormányzat a lakosság véleményét, arról, hogyan tetszik nekik, hogy hónapok óta a bicikliseké lett az egyik sáv a Nagykörúton.

fővárosi önkormányzat a járvány idején, március végén úgy döntött, hogy kihasználva a karantén időszaka alatt felére csökkent gépjárműforgalmat, Budapest néhány fontos útvonalán ideiglenes kerékpársávokat alakít ki. Ez az ötlet azonban igencsak megosztotta és azóta is megosztja a társadalmat.

Pöfögnek az autók egy sávban a Nagykörúton és puffognak az autósok a szinte napközben is állandósult dugók miatt.

Az ideiglenes kerékpársávok sorsa megosztotta az embereket. A Napi.hu számára a Pulzus Kutató által készített akkori közvélemény-kutatás szerint a válaszadók 55 százaléka hajlott arra 2020-ban, hogy maradjanak a felfestések, 17 százaléka ellenezte ezt, míg 28 százalékuk úgy gondolta, hogy külön kerékpársávokra lenne szükség.

A Magyar Kerékpárosklub sikeresnek látta az átalakítást, a Budapesti Autósok Közössége szerint viszont úgy vélekedett, az autósok tudatos kiszorítása zajlik Budapesten.

És ennek már több, mint három éve

Időközben határozottabb fellépést tanúsított a Fővárosi Önkormányzat, egyre több helyen lettek kerékpársávok, és egyre több helyen próbálják védeni a bicikliseket a balesetektől. Az Árpád hídon történt halálos kimenetelű ütközés és gázolás azonban ismét felborzolta a kedélyeket, mert Budapesten több helyen oszlopokkal választották le a kerékpársávokat a védelem érdekében.

Újabb sebességrekord az Árpád-hídon: 171-nel száguldott a megveszekedett sofőr

Budapesten az óbudai Árpád hídon halálos baleset szenvedett kerékpáros esete miatt razziázott a rendőrség az elmúlt hétvégén, hogy ellenőrizzék azokat, akik átlépik a helyszínen megszabott sebességhatárt. Bővebben >>>

Néhány nappal ezelőtt az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és a Magyar Autóklub Jogi Bizottsága is kifogással élt emiatt. A szervezet szerint az új biciklisávok megnehezítik a mentőautók közlekedését. A biztonságos haladást nem teszi lehetővé, mert túl keskeny, ráadásul a parkolást is korlátozzák az oszlopok – mondta az InfoRádiónak Győrfi Pál, a mentőszolgálat szóvivője.

Budapest reakciója szerint az újonnan kialakított biciklisávok csak itthon szokatlanok, más külföldi nagyvárosokban nem.

Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub Jogi Biztottságának elnöke ugyanakkor úgy vélte, hogy a főváros nem érzi át kellőképpen, hogy a mentőknek, rendőröknek és a tűzoltóknak néha egyetlen perc késedelem is számít. Az autóklub ügyvédje már korábban kijelentette, kerékpársávokat inkább a mellékutcákban kellene kialakítani.

Morognak a taxisok is, őket sem kíméli a rendőrség, ha büntetésről van szó, márpedig az utasra várni, aki éppen valamiért késik, vagy a kötelező pénztárgépet kezelni, csomagok kiemelésében segíteni külön stresszt jelent a személyfuvarosoknak, mert ez is tilos a kerékpárúton.

És bejön a környzetvédelem

Egy éve jelent meg egy tanulmány szerint a világ szén-dioxid-kibocsátása egy ötödével csökkenne, ha mindenki annyit közlekedne kerékpárral autó helyett, mint a hollandok és a dánok – írta meg a Napi.hu.

A hollandok átlagosan 2,6 kilométert bicikliznek naponta, ezzel a világ összes országát maguk mögé utasítva, a dánok pedig a dobogó második fokán állnak, 1,6 kilométerrel.

tanulmány készítése során pontosan kiszámolták, hogy 686 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülne a légkörbe évente, ha minden nemzet elérné a hollandok biciklin töltött idejét, ha pedig a dánok példáját követnénk, akkor 414 millió tonna szén-dioxid kibocsátását spórolnánk meg.

A kerékpárgyártás jelentősebb, és gyorsabban fejlődő volt 1962 és 2015 között, mint az autógyártás, de az, hogy valakinek van egy biciklije, nem feltétlenül jelenti, hogy használja is azt, mutat rá a tanulmány.

Megdöbbentő mértékben növekszik a potenciális közúti gyilkosok száma

Komoly kutatások révén kell majd kideríteni, miért ugrott meg Magyarországon a közúti veszélyeztetések száma. A Napi.hu az ORFK-tól megtudta, 2020-ban 167, 2021-ben 212, 2022-ben már 293 ilyen jellegű bűncselekményt regisztráltak. Bővebben >>>