A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) új tanulmánya szerint a „Full Self-Driving” (FSD) – amely a neve ellenére inkább egy fejlett vezetéstámogató rendszer, mintsem teljes önvezetés – nem elég biztonságos ahhoz, hogy jelen állapotában közutakon is alkalmazzák. Miközben a szabályozó hatóságok és szövetségi tisztviselők vizsgálódnak az önvezető autók nagy visszhangot kiváltó balesetei után, a hét végére már több ezer Tesla-tulajdonos fogja kipróbálni az autógyártó legújabb szoftverfrissítését, mely további lépéseket tesz a hangzatos FSD-élmény felé - írja a TechChrunch.
A kutatók megállapították, hogy az érintettek viselkedésmintái eltérnek az önvezetés kikapcsolása előtt és után, ezért figyelmetlenné válhatnak a részlegesen automatizált rendszerek használatakor. Ilyenkor a sofőrök kevésbé nézték az utat és a járműforgalmat, valamint több figyelmet fordítottak más területekre, szemben a manuális vezetéssel.
Az amerikai intézet tanulmánya rámutat arra, hogy a Tesla-tulajdonosok sok esetben nem az ajánlottak szerint használják a gyártó önvezető rendszereit. Olyan biztonsági funkciók mellett, mint a forgalomfigyelő, sebességtartó és az automatikus kormányzás – amik elméletben tehermentesítenék a vezetőt és nagyobb lélekjelenlétet biztosítanának –, a sofőrök kevésbé lesznek figyelmesek, és többet veszik le a kezüket a kormányról. A kutatók szerint ez annak eredménye, hogy az emberek alapvetően félreértik a részlegesen önvezető rendszerek rendeltetését, illetve nem ismerik azok korlátait. Alapesetben a sofőrök igyekeznek fenntartani a vizuális és fizikai éberséget, azonban önvezetés esetén – mivel a feladatok egy része automatizált – természetesen unatkozhatnak, ami lankadó figyelmet okoz.
Kísértésbe esnek
A friss jelentésben a Tesla Model S és X tulajdonosokat vizsgáltak több mint egy évig, mialatt összesen közel 800 ezer kilométernyi adatot gyűjtöttek a kutatáshoz. Valójában nem céljuk a vállalat bírálata, sokkal inkább szeretnének rámutatni a vezetésfigyelő rendszerek fontosságára – amik valós időben adnak visszajelzést, és az automatizáció mértékét a sofőr éberségéhez igazítják –, ami biztonságosabbá teheti a FSD-t. A Tesla kizárólag egy kormányberendezésbe épített érzékelőt használ ahhoz, hogy vizsgálja a sofőr éberségét, viszont nem képes nyomon követni a szem és fejmozgásokat.
Bár az eredmények sokakat nem lepnek meg, ellenben kiderültek újdonságok azzal kapcsolatban, hogy a sofőrök mégis mivel foglalkoznak a forgalom követése helyett. Voltaképpen a Tesla-tulajdonosok – a félrepillantások irányából kiindulva – vélhetően az okostelefonjukat nézték, vagy a középen található infotainment-rendszer érintőképernyőjét, ráadásul sokkal hosszabb ideig, mint manuális vezetés közben.
A legújabb 10.0.1-es verzió állítólag magabiztosabb döntéseket hoz az utakon, de egyelőre csak bétatesztelők viszonylag szűk csoportjának elérhető. A Tesla azonban szeptember 24-től szélesebb körben tervezi bevezetni, idővel az alapszolgáltatás birtokában akár bárki kipróbálhatja.
Továbbra is megosztó
Azonban a szoftverfrissítést bírálják az amerikai szabályozó hatóságok is: Jennifer Homendy, a National Transportation Safety Board (NTSB) vezetője szerint, amíg vannak „alapvető biztonsági problémák”, addig nem szabadna kiadni az újabb verziót. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) legutóbbi vizsgálata pedig tulajdonképpen újra megnyitja a kérdést, hogy egyáltalán biztonságos-e a technológia a jelenlegi formájában. Ez jókora kihívást jelenthet Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója számára, akinek a vezető nélküli autók népszerűsítése segített abban, hogy vállalata a világ legértékesebb autógyártójává váljon - írja a Reuters.
A Tesla akár 10 000 dollárt is felszámít az ügyfeleknek a fejlett vezetés-támogató funkciókért – amilyen például az automatikus sávváltás – és azt ígéri, hogy végül kizárólag kamerák és szoftverek segítségével autonóm vezetési szolgáltatással ruházza fel a járműveket. Elon Musk szerint:
Egy nyolc kamerával felszerelt Tesla sokkal biztonságosabb lesz, mintha emberek ülnének a volán mögött.
Ellenben a szakértők és az iparág vezetői úgy vélik, hogy a technológia hatékonyságát még nagyban befolyásolják az olyan környezeti tényezők, mint az erős napfény és sötétség, illetve a kedvezőtlen időjárási körülmények – heves eső, hó és a köd – szintén biztonsági kockázatot jelentenek.
Bár az az elektromos autók úttörője keményen küzdött azért, hogy a szolgáltatást megvédje a szkeptikusokkal és a szabályozó hatóságokkal szemben, kritikusai szerint a vállalat arra használja a szoftverfrissítési metódust, hogy megkerülje a hagyományos jármű-visszahívási folyamatokat. Úgy vélik Musk annak ellenére népszerűsíti az Autopilot képességeit – a teljesen vezetőmentes közlekedés látszatát keltve –, hogy a használati útmutatókban feketén-fehéren szerepelnek a technológia korlátai, melyek továbbra is megkövetelik a folyamatos lélekjelenlétet az utakon.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Elítéltek Schobert Norbertet, csak most jönnek a százmilliós kártérítési perek

Ha jól fizetett dolgozó szeretne lenni: ez ma a top 5 munkaerőpiaci tévhit

Áll a bál Németországban: lelepleződtek a Merkel-éra sötét titkai
Leó pápa olyat tett, amire még Ferenc pápa sem volt képes

Annyira kínos lett Elon Musk, hogy minden Teslát eladott az építőipari óriás

Indul az összeírás, bármikor kopogtathatnak

Elfogyott Németország ereje, ténylegesen leszámolnak a merkeli örökséggel

A magyar gazdaság metamorfózisa: jönnek a kínaiak, mennek az osztrákok

Donald Trump megint megpróbál békét teremteni
