A kiskereskedők és a gyártók is tisztában vannak azzal, hogy milyen nehézségekkel kell szembesülniük a globális szállítmányozási cégeknek az elmúlt időszakban. Ezért a szokásosnál korábban és nagyobb mennyiségű árura adják le pánikszerűen a rendeléseiket, amivel tovább súlyosbítják a helyzetet - mondta a CNBC-nek Jonathan Savoir, egy az ellátási láncok technológiájával foglalkozó cég, a Quincus vezérigazgatója.
A globális ellátási láncok idén egész évben akadoztak többek között a járvány utóhatásai és a Szuezi csatornában történt hajóbaleset miatt, amelyet csak súlyosbított a gazdaságok újranyitásakor jelentkező hatalmas kereslet. Ezt nehezíti jelenleg az Európában és Kínában kialakult energiaválság, utóbbi országban az energiahiányra a termelés korlátozásával válaszoltak a helyi hatóságok.
Kapcsolódó
Savoir a folyamatot terelőostor jelenségnek nevezte, amely azt írja le, hogy a kiskereskedelmi keresletben jelentkező kicsi változások hogyan hatnak vissza az ellátási láncon keresztül a viszonteladókra, az elosztókra és végül a gyártó cégekre. A legnagyobb hatás a nyersanyag-beszállítóknál csapódik le jelenleg.
A problémák ismeretében a a nyersanyagokra, alkatrészekre és késztermékekre a szokásosnál korábban leadott rendelések miatt tovább hosszabbodnak a várakozási idők, s ez egy ördögi kör kialakulásához vezet. Az egész eredménye, hogy a kereslet előrejelezhetetlenné válik és nagyon sok megrendelés nem teljesül - írták az RBC Wealth Management szakértői egy korábbi elemzésükben.
Az RBC szakértői szerint a problémák nem fognak egyhamar megoldódni. Globális vizsgálatuk szerint a kikötők 77 százalékában a szokásosnál hosszabbra nyúlt a hajók ki és bepakolásának időtartama. A globális ellátási láncokban keletkezett zavarok miatt az IMF már csökkentette is a globális gazdaság növekedésére vonatkozó előrejelzését a múlt héten.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Új célcsoport jelent kihívást a Balatonnál, nem győzik őket kiszolgálni

Ennyi volt: már ezt is tilos a bőröndbe tenni a repülőn

Lecsapott az új Covid, fertőz, mint a pestis, intézkedett a WHO

Biztos helyről tudjuk, hogy nem épül meg az M0-ás körgyűrű, lesz helyette M100 és M10

Hátha lehet alkudni kicsit ennek az 5 milliárd forintos balatoni házikónak az árából

Olyan városrészek épülnek, hogy hamarosan rá sem ismerünk Budapestre
Két híd összeomlott, egy vonat pedig felrobbant egyetlen éjszaka alatt

Vérfagyasztó fenyegetést kapott Berlin, hamar elszabadulhat a pokol

Újabb fővárosi területen vezetik be a fizetős parkolást
