A magyarok döntő többségének, 80 százaléknak fontos, hogy a lakhelye otthonos és kényelmes legyen, 53 százalék elégedett  is ezzel, közel 70 százaléknak az otthona jelenti azt a helyet, ahol a leginkább ki tud kapcsolódni – derül ki a Jysk üzletlánc reprezentatív kutatásából, amit nyáron készítettek és 500 ember kérdeztek meg.

Az ünnepekre lakberendezési tárgyat kevesen vesznek, a kiegészítők közül pedig a gyertyák a legnépszerűbbek. Minden ötödik várásló évente 2-3 alkalommal is beszerzi ezeket.

A magyarok közel 30 ezer forintot költenek a lakberendezésre, a legtöbbet – majdnem évi 40 ezer forintot – a 30-as korosztály szán erre.

Ugyanakkor a Jysk Magyarországon a 2021/22-es gazdasági évben 67,6 milliárd forint árbevételt ért el, ami 19 százalékos növekedést jelent. A dán cég 2022/23-as időszakban Magyarországon 5 üzlet nyitását tervezi és további 23 áruháza újul meg, bővül vagy költözik.

Covid óta jött a változás

A többség számára fontos, hogy lakása otthonos és kényelmes legyen, a járványhelyzet hatására ez egyébként a kényelem valamennyivel még nagyobb szerepet kap.

A megkérdezettek 12 százalékának a covid óta még fontosabb lett, hogy valóban otthonosan érezze magát a lakásában, és közel ugyanennyien több időt is töltenek az otthonaikban azóta.

10-ből 4-en értenek azzal egyet, hogy az otthonukban a funkcionalitás mellett a lakberendezésnek, a dizájnnak is fontos szerepe van, ez leginkább a nőkre és az idősebb korosztály tagjaira, az 50-65 évesekre jellemző. A funkcionalitást pedig inkább a férfiak és a 18-29 éves helyezték előtérbe. Érdekes módon ebben a kérdésben nem volt eltérés a saját tulajdonú ingatlanban és a bérelt lakásban élők között.

Ehhez képest kevesebben vannak azok, akik szeretik és szokták is csinosítani az otthonukat, és még kevesebbeket érdekelnek vagy követik a különböző lakberendezési trendeket.

Gyertyák az élen

  • A magyarok ritkán dekorálják műnövényekkel lakásukat, 24 százalék ritkábban mint évente szerez be ilyet, 52 százalék viszont soha.
  • Díszpárnát, pokrócot, és ágytakarót szintén ritkábban mint évente vásárol a megkérdezettek több mint fele, és jóval kevesebben vannak – mindössze 18 százalék -, akik évente legalább egyszer beszereznek takarókat.
  • Új vázákért szintén ritkábban mint évente megy a boltokba a többség, évente több mint egyszer leginkább a falun élők (17 százalék) díszíti a lakását új vázákkal.
  • Bögrékért vagy tálakért hasonló időközönként – ritkábban mint évente – tér be a magyarok 48 százaléka a boltokba, azonban 10-ből 3-an már évente több (1-3 alkalommal) is vesznek ilyen termékeket.
  • A dekorációs termékek közül a gyertyák már sokkal népszerűbbek, ezeket a megkérdezettek 22 százaléka évente 2-3 alkalommal is beteszi a kosárba, és körülbelül ugyanennyien vannak, akik évente egyszer vásárolnak ilyen terméket. Az évente több mint 10 alkalommal gyertyát beszerzők között legnagyobb aránya a 18-29 évesek képviseltetik magukat.