A pénzintézetektől függ, hogy mekkora előre legyártott (azaz a bank dízájnjával díszített), ám még megszemélyesítetlen kártyát tartanak raktáron, amely a plasztikok hitrtelen újragyártása esetén megkönnyíti és meggyorsítja a pótlást - mondta el a Napi Gazdaság Online-nak az egyik legnagyobb hazai bankkártya-gyártó cég, az Állami Nyomda Nyrt.-nél. A társaság szerint a pénzintézetek számolnak a különböző rendkívüli eseményekkel, és ennek megfelelően alakítják ki készleteiket.

Vis maior esetén sem lehet váltani

Vis maior esetén sem lehet váltaniBár szinte minden komolyabb kártyagyártó - így természetesen az Állami Nyomda is - a kellő kapacitás mellett rendelkezik valamennyi fontosabb társaság certifikációjával, s így elvben szabályozott körülmények között képes lenne extra megrendelések gyors teljesítésére, ám amiatt, hogy a bankkártyák esetében olyan biztonsági termékről van szó, amely kizárja annak lehetőségét, hogy kártyagyártók együttműködjenek - vagyis a nem "ugorhat be" egyik gyártó helyére sem ilyen alkalommal. A banktól kapott adatok biztonságért, illetve a bankkártyák biztonságos legyártásáért és megszemélyesítéséért minden esetben a pénzintézettel szerződésben álló kártyagyártó felel.

A minap felfedezett csalás a hírek szerint több tízezer hazai plasztikot érint, ezek pótlásában ugyanakkor nem a kártyanyomás jelenti a szűk keresztmetszetet - mondák el a társaság képviselői. Az Állami Nyomda éves kártyagyártási kapacitása kb. 100 millió plasztik, azaz a egy néhány tízezres darabszám legyártása nem okozna problémát. Ami lassíthatja a menetet, az magától a gyártástól független: a banktól kapott adatok feldolgozása, majd a legyártott kártyák eljuttatása a bank ügyfeléhez (a plasztik borítékolása, postázása) vesz inkább időt vesz igénybe. E tekintetben külön kérdés, hogy az adott kártyagyártó rendelkezik-e olyan szolgáltatással, amely esetében az átpostázás (a gyártótól a bankhoz küldés, majd onnan az ügyfélhez postázás) kikerülhető. Ez jellemzően olyan bankok esetében fordul elő, ahol a kártyagyártást és megszemélyesítést külföldön végzik el. Az ilyen átfutás napokkal hosszabbíthatja meg a kártyapótlás folyamatát.

Az Állami Nyomda ugyanakkor képes lenne néhány nap alatt pár tízezer kártya legyártására, megszemélyesítésére, a kártyákhoz tartozó PIN kódoknak, illetve maguknak a kártyáknak a postázására - mondták el a társaságnál - attól azonban az üzleti titokra hivatkozva elzárkóztak, hogy elmondják számunkra: a mostani adatlopási eset kapcsán kaptak-e már megbízást, gyártanak-e újra plasztikokat valamelyik megbízó bankjuk számára.

A bankok sem tudnak gyorsan lépni: őket belső - a PSZÁF és egyéb hatóságok által jóváhagyott és ellenőrzött - szabályzatok kötik, hogy milyen módon kell eljuttatniuk az ügyfelekhez a bankkártyákat. A postai küldés esetén például általános szabály, hogy a kártya és a PIN-kódot tartalmazó boritékot nem lehet azonos napon postára adni - sőt jellemzően két munkanapnak el kell telnie közötte. A szabályzatok megváltoztatása akár hetekbe is telhet, azaz ez sem megoldás a mostani problémára.