A pénzintézetektől függ, hogy mekkora előre legyártott (azaz a bank dízájnjával díszített), ám még megszemélyesítetlen kártyát tartanak raktáron, amely a plasztikok hitrtelen újragyártása esetén megkönnyíti és meggyorsítja a pótlást - mondta el a Napi Gazdaság Online-nak az egyik legnagyobb hazai bankkártya-gyártó cég, az Állami Nyomda Nyrt.-nél. A társaság szerint a pénzintézetek számolnak a különböző rendkívüli eseményekkel, és ennek megfelelően alakítják ki készleteiket.
Vis maior esetén sem lehet váltani
A minap felfedezett csalás a hírek szerint több tízezer hazai plasztikot érint, ezek pótlásában ugyanakkor nem a kártyanyomás jelenti a szűk keresztmetszetet - mondák el a társaság képviselői. Az Állami Nyomda éves kártyagyártási kapacitása kb. 100 millió plasztik, azaz a egy néhány tízezres darabszám legyártása nem okozna problémát. Ami lassíthatja a menetet, az magától a gyártástól független: a banktól kapott adatok feldolgozása, majd a legyártott kártyák eljuttatása a bank ügyfeléhez (a plasztik borítékolása, postázása) vesz inkább időt vesz igénybe. E tekintetben külön kérdés, hogy az adott kártyagyártó rendelkezik-e olyan szolgáltatással, amely esetében az átpostázás (a gyártótól a bankhoz küldés, majd onnan az ügyfélhez postázás) kikerülhető. Ez jellemzően olyan bankok esetében fordul elő, ahol a kártyagyártást és megszemélyesítést külföldön végzik el. Az ilyen átfutás napokkal hosszabbíthatja meg a kártyapótlás folyamatát.
Kapcsolódó
Az Állami Nyomda ugyanakkor képes lenne néhány nap alatt pár tízezer kártya legyártására, megszemélyesítésére, a kártyákhoz tartozó PIN kódoknak, illetve maguknak a kártyáknak a postázására - mondták el a társaságnál - attól azonban az üzleti titokra hivatkozva elzárkóztak, hogy elmondják számunkra: a mostani adatlopási eset kapcsán kaptak-e már megbízást, gyártanak-e újra plasztikokat valamelyik megbízó bankjuk számára.
A bankok sem tudnak gyorsan lépni: őket belső - a PSZÁF és egyéb hatóságok által jóváhagyott és ellenőrzött - szabályzatok kötik, hogy milyen módon kell eljuttatniuk az ügyfelekhez a bankkártyákat. A postai küldés esetén például általános szabály, hogy a kártya és a PIN-kódot tartalmazó boritékot nem lehet azonos napon postára adni - sőt jellemzően két munkanapnak el kell telnie közötte. A szabályzatok megváltoztatása akár hetekbe is telhet, azaz ez sem megoldás a mostani problémára.
Legolvasottabb
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Hideg zuhany az ünnepekre: oda a jólét, a „perverz” megszorításokat pedig mind elszenvedjük
Mínuszban az alkoholbiznisz: háromszor többe kerül, mint amennyit az állam keres rajta
Rendkívüli bejelentés: Leó pápa a Vatikánba hívatta a bíborosokat
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Durva üzenet a mosógépen, visszavitték az utcán hagyott meglepetést
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Szilveszteri Szuperlottó: 7 milliárdért megy a játék a következő 11 napban