Tragikus hazánk demográfiai helyzete és kilátása;
2050-re 8,5 millióra csökken Magyarország lakossága, sőt 59 százalékra eshet a munkaképesek aránya
– figyelmeztetett Berta Péter, a WHC Csoport ügyvezetője és társtulajdonosa.
Hol vannak a gyárak?
A WHC Csoport és az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány közös, Munkaerőpiaci kihívások és jövőbeli tendenciák című konferencián mutatták be a legfrissebb tanulmányukat azzal a céllal, hogy átfogó képet adjanak a magyar munkaerőpiac sajátosságairól, valamint megvizsgálják a jelenlegi kihívásokra adható lehetséges válaszokat politikai, gazdasági és társadalmi szempontból. A rendezvényen a kormányzatot képviselte többek között Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár (Nemzetgazdasági Minisztérium) is, illetve beszédet tartott volna Nagy István agrárminiszter is a 150 új gyárról, azonban ez utóbbi előadás viszont elmaradt. Megtudtuk, hogy a tárcavezető hivatalosan járványügyi intézkedések miatt maradt távol, amiről ma értesítette a szervezőket is - nincs új járványhelyzet, viszont egyeztetni kell a gazdálkodókkal.Ugyanakkor amíg a kormányzat nem hagyja jóvá a végleges változatot, addig nem beszélhetnek sem a miniszterek, sem pedig az államtitkárok az Orbán Viktor által is beharangozott 150 új gyár elnevezésű programról.
AI üzletel helyettünk
Mindenesetre jelenleg még a munkaerőhiány a gond, Berta Péter elmondta, hogy a hazai cégek 73 százaléka nehézségekbe ütközik a szakképzett munkaerő bevonzása során. A WHC Csoport ügyvezetője emellett kihívásként a digitalizációt, a mesterséges intelligencia térnyerését is megnevezte,
2027-re az üzletkötések 40 százaléka automatizált, MI-alapú lesz.
Úgy látja, hogy a hazai munkaerőpiacon 300 ezer inaktív potenciálisan elérhető, őket kell integrálni. Arra is felhívta a figyelmet, hogy stratégiai fontosságú kiaknázni az olyan hátrányban lévő munkavállalói csoportokat is, mint a fiatalok, a gyermekesek és az idősek.
A fele maximum két napot bírna dolgozni
Czomba Sándor ezt azzal egészítette ki, hogy bár valóban van 220 ezer álláskereső és 60-70 ezer inaktív, de ennek
a 300 ezres tartaléknak nevezett csoportnak a fele nagyon messze van a piactól, mentális, egészségügyi, vagy társadalmi okokból, és ha fel is vennék őket, 24-48 óra múlva már nem lennének a munkahelyükön.
Az államtitkár hozzátette: bár az inaktívokról sokat beszélünk, de nem látjuk őket, meg kell őket találni, és annak a módját is, hogy miként lehet őket aktivizálni – ismerte el.

Kitért arra is, a kormányzat is látja, hogy a munkaerőpiacon a cégek sokszor nem is a minősített munkaerőt, hanem a kompetenciát keresik. Úgy látja, hogy a munkaerőpiacon muszáj közös kottából játszani. Ugyanakkor úgy látja, hogy az elmúlt 15 évben a negatív gazdasági hatások 2010-hez képest nem, vagy alig éreztették hatásukat a munkaerőpiacon.
Fontos lesz Orbán Viktor tárgyalása
Mindenesetre beszélt arról is az államtitkár, hogy az elmúlt hetekben több járműiparhoz kapcsolódó céggel is egyeztetett a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Az Economx az államtitkártól megtudta, hogy elsősorban a nagyobb járműgyártóipari, illetve akkumulátorgyártó cégeket kereste fel. Arra volt kíváncsi, hogy a németországi gazdasági folyamatok mennyire gyűrűznek át Magyarországra, valamint hogy ebben a bizonytalan környezetben hogyan a jövőt a német autóipari beruházók. Czomba Sándor szerint a hullámzó piac ellenére is egyfajta stabilitást érzékelt, igaz, azt hozzátette, hónapokra is nehéz előtervezni a megrendelésekkel. Portálunknak kiemelte, ez a stabilitás a foglalkoztatási láb kapcsán is érezhető a németországi központú hazai járműipari cégek esetében.
– válaszolta Czomba Sándor arra a felvetésünkre, hogy Orbán Viktor ma a kínai óriáscég vezetőjével, Wang Chuanfuval tárgyal és tart majd közös sajtótájékoztatót.
Az államtitkár hangsúlyozta, természetesen a BYD egy zászlóshajó, minden szempontból, méretét, nagyságát, technológiáját tekintve.
– magyarázta.
Czomba Sándor szerint a hazánkban megtelepülő német és kínai beruházások nem tekintenek egymásra konkurenciaként, sőt, szerinte sokszor a németek tanulnak abból, hogy technológiai szempontból mi zajlik Kínában. Ezért is fontos nekünk, hogy a járműgyártás mindkét lába itt legyen Magyarországon, mert bármi is történik a világban, ezzel a fajta keleti, nyugati találkozással mi csak nyerhetünk – magyarázta az NGM államtitkára.

Új központ épül
Egyébként a BYD ügyvezető alelnöke április elején árulta el egy háttérbeszélgetésen, hogy
Magyarországon lesz a BYD új európai központja.
Stella Li elmondta, hogy a BYD globálisan az első helyen áll az úgynevezett új energiás járművek terén – a fogalom a villanyautókat és a konnektorról tölthető hibrideket fogja össze.
- A BYD most a hatodik legnagyobb autógyártó csoport a világon,
- de ha az egyes márkákat vesszük alapul, a BYD a harmadik legnagyobb márka világszerte.
Kitért arra is, hogy 13 évbe telt mire a vállalat elérte az első egymillió autót, de aztán a nyolctól a tízmillióig már csak nyolc hónap telt el, most viszont már minden második-harmadik hónapban újabb egymillióval gyarapodnak.
Nem szabad elfelejteni, hogy 2019-ben majdnem csődbe mentünk, de aztán több pénzt kezdtünk költeni kutatás+fejlesztésre. A BYD alkalmazottainak több mint 10 százaléka K+F mérnök, több mint 12 000 ilyen pozíciónk van világszerte. Jelenleg munkanaponként 45 szabadalmi kérelmet nyújtunk be
fogalmazott akkor.
Szintén fontos szempont, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint
a legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés 28 százalékát képviselő járműgyártás volumene 2,8 százalékkal nőtt az előző év azonos hónapjához képest. A közúti gépjármű gyártása 1,3, a közúti jármű alkatrészeinek gyártása 1,2 százalékkal emelkedett.
A feldolgozóipari termelés 11 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása – az alágak közül a leginkább – 15,6 százalékkal meghaladta 2024 márciusának szintjét.
A KSH adatai alapján 2025. január-márciusban az előző év azonos időszakához képest az ipari termelés 4,4 százalékkal csökkent. Az összes értékesítés 63 százalékát adó külpiaci eladások volumene stagnált, a 37 százalékot képviselő hazai értékesítésé 3,0 százalékkal mérséklődött.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Tandemugrás áldozata lett egy oktató és egy négygyermekes anyuka
Trump ismét meglépte a váratlant, milliók áldják érte

Novák Katalin előkerült, és azt mondta, inkorrekt módon bánik vele a sajtó

Meggondolta magát a patinás német autóóriás, mégsem kérnek annyira az elektromos átállásból

Mindent ellepnek: ruhát, ételt, autót – hatalmas invázió indul a Balatonnál

Ezen a vasúti fővonalon utazna? A MÁV szerint nem jó ötlet

Lecsap a lakosság haragja az utcán hagyott roncsautókra
Rossz híreket kapott Brüsszelből az Orbán-kormány: már csak két és fél évig engedné az EU az orosz energiát

Most lett elege az EU-nak, amiért a magyar kormány a Lidlt és társait szívatja
