A horvát Forbes beszámolója szerint sikeresek voltak a tárgyalások a Mol és az Adria kőolajvezetéket üzemeltető Janaf között, szerdán Zágrábban.
A tét nagy, arról kellene megegyezni, hogy a Janaf kapacitása elegendő-e a Mol csoport két finomítójának stabil, biztonságos ellátására (Százhalombatta és Pozsony).
Olajszakma: áteresztő kapacitás, súrlódáscsökkentő adalék
A vita részben politikai, Magyarország bírálói szerint a Mol nem szeretne leválni az orosz szállításokról (Barátság vezeték), másrészt szakmai, a felek a cső áteresztő kapacitásán vitáznak, amely ráadásul nem fix érték, súrlódáscsökkentő adalékokkal növelhető, kérdés meddig. Ugyanakkor az igények sem állandók, most a két finomító egyike sem működik 100 százalékos kapacitással. Ha így lenne, Pozsony és Százhalombatta összesen évi 14 millió tonna nyersolajat dolgozna fel.
Vladislav Veselica, a Janaf igazgatótanácsának tagja elmondta, reményei szerint az elkövetkező időszakban olyan megállapodásra jutnak, amely mindkét fél számára elfogadható. A Mol csoport képviselőivel való következő találkozót október végére tűzték ki, szintén Zágrábban.
Úgy vélem, hogy a Mol-csoport is tisztában van azokkal a körülményekkel, amelyek között működik. Ezért a Janaf létezésének figyelmen kívül hagyása biztosan nem lehet érdeke a Molnak
– mondta Veselica.
A Janaf 2013 óta áll üzleti kapcsolatban a magyar olajtársasággal. Nyilatkozatuk szerint teljes mértékben készen állnak a Mol mindkét finomítójának ellátására, amit a tesztek is megerősítettek. A kapacitásuk 14,78 millió tonna, ami részben az olaj sűrűségétől is függ, de ennyit fel tudnak küldeni Horvátországból.
„Ha a Mol például 11 millió tonna olajat vesz át a Janaftól, akkor az áraink nagyon versenyképesek lesznek a Barátság-transzferhez képest” – állította Veselica. A magyarok viszont több alkalommal hangsúlyozták, a Janaf az ukrajnai háború kirobbanása óta már többször emelt a tranzitdíjon.
További teszteket kér a Mol
A szállítási szolgáltatást végző horvát társaságtól az kérték, hogy megfelelő tesztekkel mutassa ki, hogy az év minden napján fel tud-e hozni elegendő kőolajat az Adria-vezetéken. A Mol a horvátországi tesztekhez minden támogatást megad.
„Természetesen nyitottak vagyunk bármilyen külsős szakértő bevonására is, de fontos aláhúzni, hogy a finomítókért és a régió ellátásbiztonságáért a felelősséget a Mol viseli” – tette hozzá a magyar olajtársaság szóvivője.
A Mol jelezte azt is, hogy kiszámítható piaci környezetben, versenyképes szolgáltatással javasolják új alapokra helyezni a kereskedelmi kapcsolatot.
A Mol azt is szorgalmazza, hogy a Janaf is tanulmányozza a legjobb nemzetközi példákat azokról a nyugat-európai szállítási vállalt tulajdonosi struktúráiról, ahol a kőolajat felhasználók tulajdonosi jelenléte garantálja a méltányos árazást és a folyamatos rendelkezésre állást.
A magyar olajvállalat álláspontja egyébként nem változott: a régió ellátásbiztonságához legalább két, nagy teljesítményű és versenyképes árakon dolgozó kőolaj vezetékre van szükség, hogy bármilyen havaria esetén is legyen megbízható kőolaj ellátás.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Valószínűleg épp most durran ki minden idők egyik legnagyobb tőzsdelufija
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Ha akarták volna, a magyar drogmilliárdosok simán kifizethették volna a havi nyugdíjakat
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Letétbe helyezi több mint 6 milliárd forint értékű gyűjteményét az MNB
Anyáznak, amihez jó képet kell vágni: a teljes futárszektor súlyos válságban van