Még a Lázár János által bejelentett tarifareform előtt igyekezett a MÁV egy szakmai összefoglalóban meggyőzni a közlekedési minisztert arról, hogy a MÁV-Volánbusznak nincs haszna abból, ha megszűnik a Budapest-bérlet, az agglomerációs működési modell kivezetésével pedig az állam rövid távon veszít.

A levélben - amelyet a Telex.hu ismertet, a MÁV leírta: a rendszer csak úgy gazdaságos, ha elveszik a fővárostól a 12 milliárdos tömegközlekedési normatívát. Az viszont a személyszállítási törvény és az alaptörvény szerint jár Budapestnek.

A mostani rendszer felrúgása esetén lényegében egy szeparált, pazarló és gazdaságtalan rendszer váltaná a mostanit.

A tarifareform-koncepció elkészítését a miniszter, az agglomerációs tömegközlekedési járatok üzemeltetéséről szóló szerződés lejártához közeledve tavaly decemberre kérte a MÁV-tól. 

A jelenlegi együttműködési formáról a MÁV leírta:

  • A Budapest-bérlet-megállapodás 2011 óta él, a bérlet megvételével Budapesten belül használni lehet nemcsak a BKK, hanem a MÁV és a Volánbusz járatait is (145 sárgabusz-járat jön be Budapestre). A megállapodás alapján ezért a MÁV-Volánbusz a BKK éves bevételének egy százalékát kapja, 400 millió forintot.
  • 2016 óta nem a BKK (főváros), hanem az állam a megrendelője a főváros közigazgatási határán túlra, és az onnan értelemszerűen a Budapestre közlekedő busz- és HÉV-járatoknak. 42 ilyen volt BKK-s kék Volánbusz-járat van, plusz a négy HÉV-vonal. Az elszámolás az állam és a főváros között évente történt meg szerződés alapján. E szerint Budapest 6,5 milliárd forintot fizetett ki a MÁV-Volánbusznak a főváros határain belüli szolgáltatásért. Az elszámolást szinte majdnem minden évben hatalmas viták övezték.

A MÁV levele szerint a Budapest-bérlet-megállapodást mindenképpen újra kell tárgyalni, vagy fel kell mondani, mert a(z agglomerációból beérkező) bérletesek támogatása a vármegyebérlet miatt okafogyottá vált - az ugyanis érvényes a fővároson belüli MÁV-Volánbusz.

A szerződés teljes felmondásából az állami szolgáltatóknak ugyanakkor nem lenne haszna az összefoglaló szerint, mert a kieső fővárosi bevételrészt (400 millió forintot) az ugyanebben a nagyságrendben növekvő saját bevétel éppen csak pótolná.

Van egy olyan mondat is a dokumentumban, ami arra utal, hogy a vasúti cég már előkészített egy tarifareformot. Annak eredeti szándéka szerint azonban az a lehetőség megmaradt, hogy a vonatokon és buszokon a főváros területén belüli utazás Budapest-bérlettel lehetséges legyen. Ehhez képest Lázár János bejelentése a Budapest-bérlet teljes megszüntetéséről szólt.

A dokumentum szerint ha a szerződéseket felmondják, a fővárosnak a törvényben előírt ellátási kötelezettsége miatt párhuzamos járatokat kell majd indítania a vonatok, HÉV-ek, Volánbuszok mellett. A személyszállítási törvény az összes magyar város közül egyedül Budapestnek teszi kötelező feladattá a tömegközlekedés működtetését. A fővárosnak az anyag szerint súlyos ellátási gondjai merülhetnek fel a kieső járatok és férőhelyek pótlása következtében.

A minisztérium a levéllel kapcsolatban nem kívánt nyilatkozni, közölte: a válasz nem időszerű a Lázár János építési és közlekedési miniszter által január 9-én bejelentett, fővárosnak tett ajánlathoz kapcsolódó tárgyalások végéig.

A MÁV szerint pedig március elsejéig a díjtermékek felhasználhatóságában nincs változás.