Az egész helyzetet az teszi még különösebbé, hogy sem a szakértők, sem pedig a korábbi főpolgármester nem érti Karácsony Gergely optimizmusát.

Mobilitási szakértő: légüres térbe kerül a Budapest-bérlet

A bizonytalanság ebben az esetben is a legrosszabb, ami történhet, márpedig most szakemberek, döntéshozók és utasok is egyforma érdeklődéssel, találgatással követik a Budapest-bérlettel, tágabban pedig a fővárosi közösségi közlekedéssel kapcsolatos híreket – utalt arra Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője, hogy a két nappal ezelőtti nagy bejelentések után még ma is mindenki értelmezni próbálja a napi fejleményeket,

  • melyik jegy mire lesz érvényes,
  • hány darab bérletet kell vásárolni attól függően, hogy a lakhelyünkhöz MÁV-, Volánbusz-, vagy BKK-szolgáltatás van közelebb, illetve
  • hogyan változik végül alig néhány hét múlva, március elsejével a tarifarendszer.  

A szakértő továbbra is azt hangsúlyozza, hogy minden olyan döntés, ami a közösségi közlekedést az integráció felé viszi, hasznos, és minden, ami az integrációt veszélyezteti, az eddig elért eredményeket erodálja, káros. Szerinte jelenleg semmivel sem válhatna bonyolultabbá az utasok számára a fővárosi tömegközlekedés, mint ahogy az jelenleg elérhető. Egyszerűbb, integráltabb és pénzügyileg a felek számára rendezettebb megoldás persze üdvözlendő lenne - magyarázta.

A helyzet némileg emlékeztet arra az időszakra, amikor külön villamos- és buszjegy, illetve bérlet is volt, amelyeknek nemcsak az érvényessége, de az ára is különbözött. Az utas már akkor sem tehetett arról, hogy mondjuk egy villamosbérlettel igénybe vehető metróvonal mellett lakik, vagy egy csak busszal elérhető területről járt dolgozni. Nagy vívmány volt ennek egységesítése, ma meg már el sem tudnánk képzelni ilyen szétszabdalt megoldást. Éppen ezért nehéz értelmezni az integrációval szembeni törekvéseket

– idézte fel Ekés András.

Országos léptékben önmagában az is támogatható, hogy az országos tarifarendszert egyszerűsíteni akarja a szaktárca, hiszen valóban sok volt a korábbi rendszerekből megörökölt kedvezmény, de nem mindegy, hogy ez ad hoc-jellegűen, vagy tervszerűen, átgondoltan történik meg. Az sem mindegy, hogy a számos kedvezménnyel mi a jogalkotó célja: minél olcsóbb egy szolgáltatás, annál inkább kérdőjeleződik meg az elvárható minőség.

Az pedig veszélyes irány a szakértő szerint, ha például

a vasúti szolgáltatások esetén a fejlesztések helyett a kieső bevételek pótlására kell fordítani a forrásokat.

Csehül állnak

Csehországban épp a napokban jelentették be, hogy az állami vasúttársaság idén 140 új járművet vesz át, miközben a tavalyi évben 540 kilométer pályát újítottak fel tervezetten - mutatott be egy másik példát a mobilitási szakértő.

Abból a szempontból is értelmezhetetlennek tartja az elmúlt napok történéseit, hogy pont az eredeti problémára, a Budapest-bérlet felhasználhatóságára és pénzügyi hátterére nem hozott semmi megnyugtató megoldást. Ekés András szerint érdekes felvetés a vármegyebérletek használatának kiterjesztése a budapesti helyi közlekedés járataira, de

akkor pedig arra a kérdésre is választ kell találni, hogy ki finanszírozza azt a több tízmilliárdos hiányt, ami így azonnal megjelenik a BKK és a főváros büdzséjében.

Nyilván én is egy olyan bérletet vennék, ami mindenre érvényes Budapest határain belül és kívül, és ami ezenkívül 50 forinttal olcsóbb is

– magyarázta az Economxnak Ekés András, hozzátéve:

ezzel légüres térbe kerülne a Budapest-bérlet.

Ezért sem nagyon érteni azt a fővárosi optimizmust, hogy a kommunikációjuk alapján egyrészt megvédték a Budapest-bérletet, másrészt ezzel párhuzamosan elérhető lesz egy integrált vármegyebérlet is.

Ennek semmilyen elszámolási alapját, modelljét nem látjuk, ahogy a rendszereken való kölcsönös átjárhatóságot és a normatív támogatás rendezését sem. Elképzelhető, hogy a részletszabályozások ismerete után mindenki jól jár, de egyelőre nehezen látom ennek a forgatókönyvét

– zárta le szakmai elemzését Ekés András.

Volt főpolgármester: megszívja a BKV

De nemcsak a mobilitási szakértő fejezte ki értetlenségét, hanem a volt főpolgármester is. Tarlós István a hirado.hu-nak nyilatkozva arról beszélt, hogy nehéz megfejteni, hogy a városvezetés miért mondja azt, hogy megmentette a Budapest-bérletet. Ahogyan a főváros utólag kommunikálja az ügyet az a paródia határait súrolja – magyarázta a volt városvezető. 

Lázár János közlekedésért felelős miniszter ajánlata az volt, hogy

az állam kész elfogadni a Budapest-bérletet a Volán, a MÁV és a HÉV járatain is, ha a főváros elfogadja az ország- és a vármegyebérleteket a BKK és a BKV járatain.

Kép: MTI / Vasvári Tamás

Tarlós István ezzel kapcsolatban elmondta, hogy amennyiben Karácsonyék elfogadják ezt az ajánlatot, Budapest és az agglomeráció lakossága kétségtelenül jól fog járni a kormány jóvoltából, majd arra a következtetésre jutott, hogy

ha a jelenlegi árak maradnak fenn, a BKV árbevétele várhatóan csökkenni fog, ezért engednie kell a BKV-nak, lejjebb kell vinni az árat

– rámutatva, hogy jelenleg a vármegye bérlet 9450, míg a budapesti havi bérlet 9500 forintba kerül.

Egészen nyilvánvaló, hogy nem sok olyan ember lesz, aki a drágábbat választja majd az olcsóbb lehetőség helyett

– magyarázta a volt főpolgármester, aki szerint

árcsökkentéssel tudná a Budapesti Közlekedési Vállalat megőrizni a versenyképességét.

Ha a főváros enged az árból, a budapestiek járnak jól, de nem a városvezetésnek, hanem Lázár Jánosnak köszönhetően, aki így indirekt módon kikényszerítheti, hogy olcsóbb legyen a bérlet

– bontotta ki a volt főpolgármester, hogyan is értette azt, hogy az ÉKM jóvoltából jól járnak a budapestiek, ugyanakkor azt ő sem magyarázta el, hogyan tudná a főváros kigazdálkodni a bevételkiesést, egyáltalán hogyan lehetne finanszírozni Budapest közösségi közlekedését. Azt azonban ő is leszögezte, hogy jelen állás szerint a BKK bevétele mindenképpen csökkenni fog, vagy azért mert a kedvezőbb árú vármegye bérletet fogják többen választani, vagy azért mert kénytelen lesz csökkenteni árait a vállalat.

Karácsony Gergely szerint viszont jó az irány

Karácsony Gergely a közlekedési miniszter debreceni sajtótájékoztatója után, késő délután egy rövid, ötperces videóban reagált a közösségi oldalán Lázár János bejelentésére. A főpolgármester kiemelte, a lényeg az, hogy az országos bérletek elfogadása, és a Budapest-bérlet megőrzése egy jó irány, most már a részletekre kíváncsi. Az elkövetkező hetekben hosszú szakmai konstruktív tárgyalásokra készülnek, és reményei szerint meg tudnak állapodni, hogy a bérletpénzeket hogyan osszák el. A kísérőposztban pedig egyértelműsítette a jelenlegi főpolgármester:

a Budapest-bérletet megvédtük.

Ez a fajta nyugalom és optimizmus már csak azért is volt meglepő, mert néhány órával korábban Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár egyenesen értelmezhetetlennek nevezte Lázár János ajánlatát. 

Vitézy Dávid korábban elmagyarázta az Economxnak azt is, hogy milyen pénzügyi folyamatok húzódnak meg a főváros és a közlekedésért felelős tárca között:

  1. Mivel az állam a főváros helyett megrendel helyi közszolgáltatást, például a csepeli HÉV-et, ami el sem hagyja a várost, ezért cserébe Budapest kompenzációt fizetett. Ezt az összeget az állam mindig kevesellte, tekintettel az inflációra és az energiaárakra.
  2. Egy másik vitapont az agglomerációban megvásárolt jegyek és bérletek után a MÁV-nak és a Volánnak járó pénzek mértéke, ugyanis bár eddig a BKK szedte ebben a struktúrában a jegybevételeket, de van egy elszámolási kötelezettsége az állami cégek felé. Önmagában jelentős finanszírozási problémák adódtak abból, hogy ezek a bevételek egyre kisebbek, és a megyebérletek miatt még tovább csökkentek.
  3. Harmadik szempont pedig, hogy a BKK is ellát számos feladatot az állam helyett, például forgalmat irányít, buszt pótol, jegyet ad el, jegyautomatát működtet, jegyellenőrt küld a járatokra. Ezeknek is van egy költsége, amit a BKK visszakért a MÁV-tól és a Volántól, ám ez esetben a főváros érvelt az inflációval, a bérekkel és az energiaárakkal.

Lázár János is megszólalt, és nem akar szívatni

Több napnyi hallgatás után Lázár János építési és közlekedési miniszter kedd délelőtt közös sajtótájékoztatót tartott Debrecen polgármesterével, és ezen jelentette be, hogy minden bérlet megszűnik a vármegye- és országbérleten kívül, ezzel megszűnik a kedvezmények nagy része, 65 kedvezménytípusból mindössze 22 marad. Lázár János úgy fogalmazott, hogy a kormány nem szeretné sem az agglomeráció lakosságát, sem a fővárost és a főpolgármestert sem „szívatni”, de

ha Karácsony Gergely elalszik, elbambulja a számlák kifizetését, attól nehéz eltekinteni.

A miniszter azt a javaslatot tette a fővárosnak, hogy akkor állnak készen elfogadni a fővárosi bérleteket a Volán és HÉV-járatokon, amennyiben a főváros minden általa működtetett közösségi eszközön elfogadja a vármegyebérleteket, illetve országbérleteket.

Kép: Economx / Hartl Nagy Tamás

Lázár két új, márciustól érvényes jegytípust is bejelentett:

  • a 990 forintba kerülő vármegye24-et, valamint
  • a 4990 forintba kerülő Magyarország24-et.

Sokaknak válik ingyenessé a tömegközlekedés Magyarországon

Lázár János építési és közlekedési miniszter drasztikus változásokat jelentett be kedden a MÁV-Volán csoport tarifarendszerében. Tudjon meg minden részletet, KATTINTSON!

Miközben a Budapest-bérletről továbbra sem tudtunk meg semmilyen érdemlegeset, a MÁV még aznap este reagált is Lázár János bejelentésére. Az állami vállalat hivatalos közleményben ismertette az új, 2024. március 1-től életbe lépő tarifareform, valamint az új kedvezmények részleteit:

  • Tavasztól minden 14 év alatti és 65 feletti utas díjmentesen utazhat a MÁV és a Volánbusz járatain, a 14 és 25 év közöttiek pedig féláron válthatnak jegyet.
  • Március 1-től díjmentesen utaznak a járatokon azok, akik eddig „jelképes”, 90 százalékos kedvezménnyel tehették ezt meg, azaz a tartós betegek, fogyatékkal élők, valamint a nagycsaládosok. A helyi tömegközlekedés számukra eddig is ingyenes volt, mostantól azonban ez a kedvezmény a helyközi tömegközlekedéssel egységessé válik.
  • Ennek értelmében a továbbiakban nem kell menetjegyet váltania annak aki vak, halássérült, aki magasabb összegű családi pótlékban, fogyatékossági támogatásban részesül, továbbá fogyatékosságban szenvedő szociális gondozott vagy speciális nevelési igényű gyermek. A díjmentesség a kísérőre és a látogatókra is kiterjed, továbbá a Magyar igazolvánnyal, illetve a Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezőkre is.
  • Szintén díjmentesen utazhatnak azok, akik eddig a nagycsaládosok utazási kedvezményét vették igénybe.
  • Korlátlan 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak márciustól a közalkalmazottak, melyet elektronikus regisztráció útján igényelhetnek az eddigi, bélyegzőhelyes, papíralapú igazolás helyett.
  • Az ellátottak utazási utalványával rendelkezők szintén féláron utazhatnak, korlátok nélkül, valamint kedvezményes ország- és vármegyebérletre is jogosultak lesznek.
  • Maradnak a feláras tarifák, megregulázzák a készpénzzel fizetőket
  • A társaság közlése szerint a kiegészítő vasúti tarifák árai, így a helyjegyek árai nem változnak: másodosztályon a nem InterCity minőségű szolgáltatás esetén továbbra is 300 forintba, InterCity vonaton 990 forintba – az utazás napja előtt megváltva 650 forintba –, elsőosztályon 1990 forintba, prémium osztályon 2990 forintba kerülnek márciustól.

Hozzátették azt is, hogy a március 1-ig tartó, átmeneti időszakkal kapcsolatos változásokról a MÁV a következő napokban ad tájékoztatást

Kerestük a Lázár János vezette Építésügyi és Közlekedési Minisztériumot is azzal kapcsolatban, hogy mikor kerül sor a Karácsony Gergellyel való egyeztetésre, amennyiben az ÉKM válaszol, azt jelezzük majd.