Leghamarabb a 2009-es költségvetés készülhet egy új államháztartási szabályrendszer alapján – jelentette ki Draskovics Tibor a DEMOS Magyarország Alapítvány költségvetési konferenciáján. Az államreformért felelős kormánybiztos szerint így nagyjából egy év áll a szakértők rendelkezésére, hogy megegyezzenek intézményi kérdésekben. Ezek között felmerülhet a büdzsé maximális hiányára és egyéb fontos jellemzőire vonatkozó szabályok kétharmados törvényben vagy akár az alkotmányban való rögzítése is. Minden országgyűlési választás előtt a távozó kormánynak egy „státusriportot” kellene készítenie az áht helyzetéről – ismertette az Állami Számvevőszék (ÁSZ) várhatóan áprilisban parlament elé kerülő államháztartási javaslatcsomagjának egyik tézisét Kovács Árpád elnök, aki szerint emellett a ppp-programok esetében a pénzügyi kockázatok fokozottabb megosztására lenne szükség a magán- és közszféra között. A költségvetési tervezési reform szempontjából jobb a helyzet, mint néhány évvel korábban – véli Tátrai Miklós, a Pénzügyminisztérium államtitkára. A beruházási és a fejezeti kezelésű előirányzatok egy jelentős részét ugyanis uniós társfinanszírozásban valósítjuk meg, így a kifutóban lévő hosszú távú szerződéseket is figyelembe véve nőtt a mozgástér. Ezzel párhuzamosan megkezdődött egy rejtett program-költségvetési reform is az államháztartásban, igaz, ez egyelőre elsősorban az egyes költségvetési fejezeteken belül megvalósuló, általában 20–50 százalékos előirányzat-csökkentésekben és összevonásokban öltött testet.