A Mol üzemanyag-konszern, amely egyébként a Lotos benzinkút-hálózatát vette át, miután az egyesült az Orlennel, jelentős nehézségekkel küzd a lengyel piacon. 

Két év lengyelországi működés után a vállalat bevételcsökkenésről és veszteségnövekedésről volt kénytelen beszámolni – írta meg a Puls Biznesu gazdasági lap. 

Emlékeztetnek, hogy 2022-ben a magyar vállalat még 11,2 milliárd zloty (1000 milliárd forint) árbevételt ért el Lengyelországban, ám utána rögtön jött a szabadesés: 2023-ban már csak 7,3 milliárd, tavaly pedig 6,4 milliárd zloty volt a szaldó.

A vállalat a kezdeti beesést a szervezeti változásoknak és az ukrajnai háború zűrzavarának tulajdonította. A helyzet azonban folyamatosan romlik.

2024-ben a vállalat 51,3 millió zloty üzemi veszteséget könyvelt el, ami jelentős romlást jelent a korábbi eredményekhez képest. 2022-ben a MOL még 44,3 millió zloty üzemi nyereséget ért el Lengyelországban, ami 2023-ban 38,3 millióra csökkent.

A MOL árfolyamának alakulása a Budapesti Értéktőzsdén az elmúlt hónapban. Június 4-én volt egy látványos beesés, szerdán lekerült ugyanis a Mol részvényről az osztalékszelvény.
A MOL árfolyamának alakulása a Budapesti Értéktőzsdén az elmúlt hónapban. Június 4-én volt egy látványos beesés, szerdán lekerült ugyanis a Mol részvényről az osztalékszelvény.
Kép: Economx

„Nettó szinten is gondok vannak –  a 2022-es elhanyagolható szintről 2023-ban 3,79 millió zlotyra, a tavaly pedig már 81,5 millió zlotyra emelkedett a magyar vállalat vesztesége” – jegyzi meg a lap.

A kúthálózat is fogyatkozik

A Mol úgy kezdte a lengyelországi térfoglalást, hogy 414 kutat vett át szinte azonnal az Orlentől, miután az beolvasztotta magába a Lotos hálózatát. A Mol-hálózat első állomását 2023. február 3-án adták át a Krakkót és Varsót összekötő S7-es gyorsforgalmi úton.

Az ügylet részeként egyébként nálunk is megjelentek az addig ismeretlen Orlen töltőállomások – igaz azért jóval kisebb volumenben. Jelenleg 141 darab lengyel kút található Magyarországon. Az eredeti megállapodás amúgy arról szólt, hogy a Mol összesen 185, azaz Magyarországon 144 és Szlovákiában 41 töltőállomást ad el 259 millió dollárért a PKN Orlennek.  

A Lotos benzinkút a lengyelországi Gdanskban 2023. február 5-én
A Lotos benzinkút a lengyelországi Gdanskban 2023. február 5-én – később ez is Mol színeket kapott
Kép: Getty Images / NurPhoto, Michal Fludra

2023 végére már látszott, hogy a Lotos kutak átnevezése nem volt nyerő ötlet – alighanem ez is hozzájárult a bevételek zuhanásához – majd a kúthálózat csökkenéséhez. Tavaly év végére a korábbi 414-ről 386-ra csökkent a Mol töltőállomások száma Lengyelországban. A 386-ból 273 van egyébként saját tulajdonban, 113 pedig franchise-rendszerben működik. 

Annak ellenére, hogy a cég sokat fektetett arculati kampányokba és elkezdte a franchise-kútjainak újrabrandelését, a Mol továbbra is küzd a partnerek elszivárgásával – tavaly 15 franchise-partner hagyta el a hálózatot, és csak öt csatlakozott.

A 89 kúttal rendelkező Slovnaft Polska hálózattal tervezett egyesülés átmeneti növekedést hozhat ugyan a cég konyhájára, de a stratégiai kihívások továbbra is fennállnak. A Mol Lengyelországban ugyanúgy  kiskereskedelmi árréssel működik, mint a többiek és hozzájuk hasonlóan gyakorlatilag mindenben az Orlentől függ. 

A Mol problémái paradox módon épp egy növekvő piacon jelentkeznek. A POPiHN adatai szerint Lengyelországban az üzemanyag-fogyasztás 1,5 százalékkal nőtt 2024-ben, az LPG szegmensben pedig 9 százalékos volt az emelkedés. 

Egészen hihetetlen veszteséggel zárta az évet a MOHU

A Mol hulladékkezelő leányvállalata jelentős veszteséget produkált a 2024-es évben. >>>