Amikor Helen Wang Abakus Foods nevű cége fuvart keresett ahhoz, hogy a tenger gyümölcseiből álló áruját eljuttassa például az Asda áruházaiba, korábban hívott egy szállítót, és a teherautó még aznap teljesítette a megbízást a cég London északkeleti részén lévő raktárából. Az elmúlt hetekben azonban adódott egy kis probléma. Az országot sújtó teherautósofőr-hiány miatt hosszasan várakoznia kell a fuvarra, ami raktárkészletei felhalmozódásához vezet – írja az ú problémát részletező cikkében a Bloomberg.
Ez állandó küszködéssel jár – mondja Wang, akinek havonta 3000 fontot (1,25 millió forint) kell kifizetnie a késlekedő szállítások miatt szükségessé plusz raktárterületre. Ez, mint mondja, sok fejfájással és feszültséggel jár. És a tapasztalata messze nem kirívó eset mostanság Nagy-Britanniában: a sofőrök hiányát súlyosbította a brexit és a koronavírus-járvány, ami növeli a szállítási költségeket és helyenként üres polcok formájában jelzi a vásárlóknak, hogy valami nem stimmel az ellátásukkal.
Egyben jele egy sokkal nagyobb szerkezeti problémának a brit gazdaságban azt követően, hogy a londoni kormány januárban végérvényesen kivezette az Egyesült Királyságot az Európai Unióból. Számos ágazatnak a mezőgazdaságtól az egészségügyig hirtelen alkalmazkodnia kellene ahhoz a problémához, hogy nem áll rendelkezésére az olcsó bevándorló-vendégmunkás munkaerő az EU keleti részéből. És a helyzet várhatóan romlani fog azzal, hogy feloldották a járvány miatt bevezetett korlátozásokat, amivel nőni fog forgalom.
Tovagyűrűző hatás
A szállítási gondoknak már is tovagyűrűző hatásai vannak. Friss gyümölcs és zöldség, illetve tej kerül a szemétbe, mert nem sikerült időre elszállítani – mondja Tom Bradshaw, a National Farmers” Union elnökhelyettese. A legnagyobb áruházláncok időnként áruhiánnyal küszködnek, miután nem érkezeik meg időben, amit rendelnek. Persze fogadkoznak, hogy megoldják a gondot, de árulkodó, amit Tesco vezérigazgatója, Ken Murphy mondott: kőkeményen dolgoznak a helyzet rendezésén. Magyarul nem tudják megoldani a gondot.
A teherautósofőr-hiány gigantikus. Az elmúlt évben 76 ezer ember hiányzott a kormánykerekek mögül, ami idén 90 ezerre ment fel. Nagy-Britanniában összesen normális időkben 320 ezer teherautó-sofőr dolgozik. Ez teljes lepusztulás – jellemzi a helyzetet Ian Baxter, a nottinghami Baxter Feight szállítási vállalat elnöke. Ezt részben azért mondja, mert a járvány szétzilálta a sofőrök képzését, miközben a brexit miatt visszaálltak a hagyományos határellenőrzések, amelyek lassítják a forgalmat. A járműellátás nagyon feszes, az napra vállalt szállítás ára 30 százalékkal ugrott meg.
Meg kéne oldani
A Boris Johnson kormányának az egyik első tesztje lesz, milyen megoldást kínál a sofőrhiányra a brexit után. Eddig annyit tettek, hogy visszautasították az ágazat javaslatát, miszerint ideiglenes vízumot kellene adni a tengerentúlról érkező teherautó-vezetőknek. A brexit melletti döntő érv ugyanis éppen az volt, hogy meg lehet fékezni a migrációt. A kormány álláspontja szerint a munkaadóknak nem a külföldi munkaerőre kellene költeniük a pénzüket, hanem a hazai munkaerőpiacon kellene keresgélniük alkalmas embereket.
Emellett enyhítették a biztonsági szabályokat, például azokat, amelyek korlátozzák, hogy egy ember mennyit vezethet pihenés nélkül egy nap. A folyamatos munka maximuma kilenc óráról tízre nőtt. Az ágazati szakértők szerint ez halovány, gyenge hatású beavatkozás, ami veszélyezteti a teherautó-vezetők biztonságát, mert fáradtabban fognak dolgozni.
Többet segíthet a keresetek emelkedése. A változások előtt egy sofőr évi 32 ezer fontra (13,34 millió forint) számíthatott, ami mostanra 40 ezer (16,68 millió) fölé emelkedett. Ha marad a hiány, ez még több lehet. A rövid távú megoldás az lehetne, ha rá tudnák venni a visszatérésre azokat, akiknek már van teherautó-vezetői engedélyük, de más ágazatban találtak munkát – vélik szakértők. Jobb munkafeltételeket kínálva talán meg lehet őket győzni. Ezzel együtt összességében egy cégvezető szerint a szállítás egyre inkább rémálommá válik a szigetországban.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Elítéltek Schobert Norbertet, csak most jönnek a százmilliós kártérítési perek

Áll a bál Németországban: lelepleződtek a Merkel-éra sötét titkai

Annyira kínos lett Elon Musk, hogy minden Teslát eladott az építőipari óriás

Ennyi volt: kivonul Magyarországról a légitársaság
Leó pápa olyat tett, amire még Ferenc pápa sem volt képes

Lemondott az amerikai nagykövet, mert nem bírta nézni, hogy Trump az oroszokat támogatja

Indul az összeírás, bármikor kopogtathatnak

Legyen résen, kiterjeszti csápjait az adóhivatal

Ha elbújna a világ elől: ezek a legszebb rejtett strandok Európában
