Amikor Helen Wang Abakus Foods nevű cége fuvart keresett ahhoz, hogy a tenger gyümölcseiből álló áruját eljuttassa például az Asda áruházaiba, korábban hívott egy szállítót, és a teherautó még aznap teljesítette a megbízást a cég London északkeleti részén lévő raktárából. Az elmúlt hetekben azonban adódott egy kis probléma. Az országot sújtó teherautósofőr-hiány miatt hosszasan várakoznia kell a fuvarra, ami raktárkészletei felhalmozódásához vezet – írja az ú problémát részletező cikkében a Bloomberg.

Ez állandó küszködéssel jár – mondja Wang, akinek havonta 3000 fontot (1,25 millió forint) kell kifizetnie a késlekedő szállítások miatt szükségessé plusz raktárterületre. Ez, mint mondja, sok fejfájással és feszültséggel jár. És a tapasztalata messze nem kirívó eset mostanság Nagy-Britanniában: a sofőrök hiányát súlyosbította a brexit és a koronavírus-járvány, ami növeli a szállítási költségeket és helyenként üres polcok formájában jelzi a vásárlóknak, hogy valami nem stimmel az ellátásukkal.

Egyben jele egy sokkal nagyobb szerkezeti problémának a brit gazdaságban azt követően, hogy a londoni kormány januárban végérvényesen kivezette az Egyesült Királyságot az Európai Unióból. Számos ágazatnak a mezőgazdaságtól az egészségügyig hirtelen alkalmazkodnia kellene ahhoz a problémához, hogy nem áll rendelkezésére az olcsó bevándorló-vendégmunkás munkaerő az EU keleti részéből. És a helyzet várhatóan romlani fog azzal, hogy feloldották a járvány miatt bevezetett korlátozásokat, amivel nőni fog forgalom.

Tovagyűrűző hatás

A szállítási gondoknak már is tovagyűrűző hatásai vannak. Friss gyümölcs és zöldség, illetve tej kerül a szemétbe, mert nem sikerült időre elszállítani – mondja Tom Bradshaw, a National Farmers” Union elnökhelyettese. A legnagyobb áruházláncok időnként áruhiánnyal küszködnek, miután nem érkezeik meg időben, amit rendelnek. Persze fogadkoznak, hogy megoldják a gondot, de árulkodó, amit Tesco vezérigazgatója, Ken Murphy mondott: kőkeményen dolgoznak a helyzet rendezésén. Magyarul nem tudják megoldani a gondot.

A teherautósofőr-hiány gigantikus. Az elmúlt évben 76 ezer ember hiányzott a kormánykerekek mögül, ami idén 90 ezerre ment fel. Nagy-Britanniában összesen normális időkben 320 ezer teherautó-sofőr dolgozik. Ez teljes lepusztulás – jellemzi a helyzetet Ian Baxter, a nottinghami Baxter Feight szállítási vállalat elnöke. Ezt részben azért mondja, mert a járvány szétzilálta a sofőrök képzését, miközben a brexit miatt visszaálltak a hagyományos határellenőrzések, amelyek lassítják a forgalmat. A járműellátás nagyon feszes, az napra vállalt szállítás ára 30 százalékkal ugrott meg.

Meg kéne oldani

A Boris Johnson kormányának az egyik első tesztje lesz, milyen megoldást kínál a sofőrhiányra a brexit után. Eddig annyit tettek, hogy visszautasították az ágazat javaslatát, miszerint ideiglenes vízumot kellene adni a tengerentúlról érkező teherautó-vezetőknek. A brexit melletti döntő érv ugyanis éppen az volt, hogy meg lehet fékezni a migrációt. A kormány álláspontja szerint a munkaadóknak nem a külföldi munkaerőre kellene költeniük a pénzüket, hanem a hazai munkaerőpiacon kellene keresgélniük alkalmas embereket.

Emellett enyhítették a biztonsági szabályokat, például azokat, amelyek korlátozzák, hogy egy ember mennyit vezethet pihenés nélkül egy nap. A folyamatos munka maximuma kilenc óráról tízre nőtt. Az ágazati szakértők szerint ez halovány, gyenge hatású beavatkozás, ami veszélyezteti a teherautó-vezetők biztonságát, mert fáradtabban fognak dolgozni.

Többet segíthet a keresetek emelkedése. A változások előtt egy sofőr évi 32 ezer fontra (13,34 millió forint) számíthatott, ami mostanra 40 ezer (16,68 millió) fölé emelkedett. Ha marad a hiány, ez még több lehet. A rövid távú megoldás az lehetne, ha rá tudnák venni a visszatérésre azokat, akiknek már van teherautó-vezetői engedélyük, de más ágazatban találtak munkát – vélik szakértők. Jobb munkafeltételeket kínálva talán meg lehet őket győzni. Ezzel együtt összességében egy cégvezető szerint a szállítás egyre inkább rémálommá válik a szigetországban.