Drágulnak a magán-és a közszféra építkezései is a jövőben Németországban - mondta Hans Peter Wollseifer a kölni iparkamara elnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak.
A meredeken felfelé ívelő agyagárak kihatnak a szakmában dolgozókra, így az ügyfelekre is. Ezért a megrendelésekre a magánembereknek és az építőiparnak is várnia kell. Előbbi esetében 10-11 hét, utóbbinál akár 14 hetes csúszás várható.
A bérek folyamatosan emelkednek, az anyagárak szintén drágulnak és az alapanyaghiány miatt nem érkeznek meg időben az áruk. Ilyen körülményeket már 40 éve nem tapasztalt az építőiparban Wollseifer.
Míg a magánszektorban mindig újra lehet beszélni az építtetővel, ha valami nem a terv szerint alakul, ez sajnos a közszférára egyáltalán nem jellemző. Sok vállalat ráadásul emiatt most durva veszteséget termel
- mondta az elnök.
A Kínából és az Egyesült Államokból érkező fa, fémek, valamint a szigetelőanyagok drágulása a kereslehet erőteljes növekedésének és a különböző termelési problémáknak tudható be - mondta.
A nyersanyag-drágulás leginkább a karosszériával kapcsolatos szolgáltatásokat, a finommechanikát és a gépjárműipari szakmákat érinti - véli Wollseifer, aki úgy számol, hogy az építkezések még annak ellenére is drágulhatnak, hogy az anyaghiány eközben valamilyen szinten csökken majd. A válság előtti szinttől azonban már nagyon messze állnak - fogalmaz a lap.
Akkora a szakmunkáshiány, hogy külföldi diákokat hoznának ide
Ahogy arról korábban lapunk is beszámolt, bár Magyarországon 40 ezer külföldi szakmunkás van jelen még ennél is 10 ezerrel több vendégmunkásra lenne szükség, mivel a magyar építőipar a hatékonyság terén az unió utolsó harmadában áll, pedig máskülönben „még sok is” lenne ennyi vendégmunkás.
A hazai építőiparban most 2019-hez képest 25 ezerrel többen, mintegy 370 ezren dolgoznak. Az építőipar idei teljesítménye eléri majd az 5000 milliárd forintot. A járványhelyzet alatt ugyanakkor gyengébben nőtt a hatékonyság, mert zömmel „be sem tanított” munkások érkeztek az építőiparba, így a hatékonysági kérdések háttérbe szorultak.
Legolvasottabb
![Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721820326.jpg/240/?v=2024012201)
Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból
![Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202309/orig/image1695722427.jpg/240/?v=2024012201)
Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért
![Gyümölcsteát venne? Akkor erről érdemes tudnia!](https://www.economx.hu/fototar/fototar/fotoarchivum/200811/orig/image122666859032a33909_cropped_16-9_at_1454444215.jpg/240/?v=2024012201)
Gyümölcsteát venne? Akkor erről érdemes tudnia!
![Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721904412.jpg/240/?v=2024012201)
Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek
![Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721992089.png/240/?v=2024012201)
Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán
![Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721922911.jpg/240/?v=2024012201)
Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal
Az MNB elnökei
![Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202402/orig/image1708513892.jpg/240/?v=2024012201)
Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG
![46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722002885.jpg/240/?v=2024012201)
46 milliárd dollárt bukott pár hónap alatt Bernard Arnault
![](https://kep.index.hu/1/0/5747/57478/574787/57478721_4251285_b9dd036deaba14c182826068f93e3d86_wm.jpg)