Dave Hampton, a mikrochipek és a programozás területén jártas kaliforniai feltaláló 1997-ben ellátogatott egy New York-i játékkiállításra, ahol megdöbbentette az a hidegség és érzelemhiány, ami a számítógépek képernyőjén látható kis állatokat jellemezte. Hampton dolgozni kezdett és három hónappal később előállt a furbyvel, egy puha szőrrel bevont robotjátékkal. A tamagocsi után íme, itt az újabb játékőrület, amely már a XXI. századot vetíti előre.
A furby személyiségének legfőbb jellemzője a játékosság: beszél, bújócskázik, nevetgél, eszik, énekel, alszik. Viselkedése nem utánoz valamilyen felnőtt mintát, hanem egy kisgyermek és egy kölyök állat tulajdonságait hivatott megjeleníteni. A csupafej test, a nagy szemek, a puha fülek a kölyökállatimázst hangsúlyozzák és gondoskodó, dédelgető viselkedést váltanak ki a vele játszó gyermekből. A játék hasán és hátán elhelyezett érzékelők olyan testkontaktust tesznek lehetővé, amely révén a furby folyamatosan visszajelez. A vele való foglalkozás során kettős tanulási folyamat zajlik le: ha a játék érzékelőit megérintik, "rászokik" a simogatásra, ölelgetésre és mindezeket kérni is képes. A gyermek számára ez a visszajelzés jutalmazó értékű, ezért még több törődésben részesíti állatkáját. A furby az elhanyagolást is jelzi, felébreszti a gazdi lelkiismeretét. A gondoskodás például a játék gyakori és hosszan tartó táplálását is jelenti, ilyenkor ujjunkat vagy egy üres kiskanalat a szájában lévő érzékelőhöz szorítunk, amire a furby elégedett hangokkal reagál.
Kaposi Kálmán pszichológus szakvéleménye szerint a furby sikerét egy jól ismert pszichológiai tény garantálja. Eszerint a testkontaktus és a táplálás minden csecsemő elsődleges igénye. A szülővel való kisgyermekkori szoros kapcsolatból kilépő gyerek azonosulásos módon oldja meg ezt az eltávolodást: ő maga játssza el a gondozó szerepét, így közvetett módon idézi fel azt a fajta kontaktust, amelytől életkorának megfelelően egyre távolabb kerül. A szülő felelőssége, hogy olyan gyerekek számára, akiknek a kortársakkal való kontaktusa nehézkes, esetleg magányosak, ne a furby legyen a kárpótlás és a szülő ne próbálja önmagát helyettesíteni egy intelligens játékkal.
Minden egyes furby egyedi. Beszél, játszik és bújócskázik. A tulajdonoson múlik, hogy ezeket a dolgokat megtanítsa, s ez időt, türelmet, szeretetet, gondoskodást és folyamatos táplálást igényel. A furby szókincse körülbelül 200 szóból és hangból áll, több mint 800 mondat használatára képes. Reagál a környezetünkből jövő ingerekre: fényre, hangra, érintésre, mozgásra. Ha egy furby fél vagy izgatott, akkor a szeme tágra nyílik és a fülét hegyezi. Ha a szeme kinyílik, majd lassan becsukódik, füleit mozgatja, ez azt jelenti, hogy kedvencünk elégedett és boldog. Úgy programozták be, hogy képes legyen viselkedésminták megtanulására, de váratlan dolgokra is.
A szőrmókok rendelkeznek két érintésérzékelővel, egy billentésérzékelővel, egy fényérzékelővel, egy mikrofonnal és egy infravörös ponttal. Hat érzékelője segítségével a furby képes konstatálni ha babusgatják (ilyenkor dorombol), ha a fény kialszik (altatódalt kér), ha a zene elindul (táncol). Ez az a pont, ahol a dolgok kicsit hátborzongatóvá válnak. Ha hat furbyt körbe leteszünk, akkor azok öt perces beszélgetést folytatnak. A gyártók számára a legnagyobb kihívás a nyelv programozása volt. Ki kellett dolgozniuk egy eljárást a szavak egymás mellé illesztésére és egy eljárást, amit összefűzésnek neveznek az angol nyelv helyes intonációinak utánzására. Eddig angol, német és japán nyelvű chipekkel készült, de ősztől már megjelenik a spanyol és a francia változat is. A hazai kereskedelemben az angol nyelvű változat kapható, tehát ezek a furbyk nem tanulnak meg magyarul. A hazai forgalmazó a Hasbro, a nagy áruházláncokban 15 ezer forint az ajánlott fogyasztói ár.
DEÁK ATTILA
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.