Politikai téren is egyre nagyobb a vihar a kedd este az Atlanti-óceánba süllyedt tankhajó miatt, már csak azért is, mert a hajózás szabályozásából adódóan igen nehéz megtalálni a katasztrófa egyértelmű felelőseit. A kettétört olajszállító körül tegnapra újabb nagy olajfolt alakult ki, a világ talán eddigi legnagyobb szennyeződésével fenyegetve a spanyol és a portugál partokat.
Előbbre hozhatja a szimpla falú tartályhajók kivonását a forgalomból a napokban történt újabb, minden idők legsúlyosabb olajszennyezésével fenyegető hajóbaleset. A spanyol partok közelében elsüllyedt 26 éves Prestige tartályhajó még legfeljebb 30 éves koráig, vagyis 2006-ig maradhatott volna forgalomban, rajta kívül azonban még több száz elavult, szimpla falú tartályhajó szállít olajat. A korábbi hasonló katasztrófák miatt az USA 2015-től kezdődően kitiltotta az ilyen típusú hajókat felségvizeiről; a Nemzetközi Tengerhajózási Szövetség (IMO) az egész világra kiterjesztette ezt a határidőt. A BBC News értesülése szerint Spanyolország most előbbre akarja hozni a tilalom érvényesítését.
A napokig az Atlanti-óceánon hányódó Prestige tartályhajóból szivárgó fűtőolaj egy része már a megsérült hajó kettétörése és elsüllyedése előtt elérte Spanyolország északnyugati partjait, súlyos károkat okozva a gazdag halászterületnek, illetve madárélőhelynek számító vidék élővilágában.
A mentőakció kudarca után a hajó legalább 60 ezer tonna olajjal a tartályaiban süllyedt el, több mint 200 kilométerre a parttól, egyaránt veszélyeztetve a spanyol és a portugál vizeket. Az óceán azon a vidéken mintegy 3600 méter mély; a szakértők egy része abban bízik - emlékeztet a Reuters -, hogy a hideg és a nagy nyomás hatására a tartályokban levő olaj megkeményedik és nem jut ki a hajóból. Mások viszont attól tartanak, hogy a tartályok összeroppannak a nyomás alatt. Ha ez így lesz - idézte a Financial Times a World Wildlife Fund illetékesét -, akkor ez a katasztrófa kétszer akkora lesz, mint az Exxon Valdezé volt. (1989-ben az Exxon Valdez Alaszka partjainál ütközött jéghegynek, akkor mintegy 35 ezer tonna könnyű nyersolaj került a tengerbe, a Prestige által szállított fűtőolaj ráadásul még veszélyesebb az élővilágra.)
A Prestige november 13-án került viharba és sérült meg a spanyol partok közelében; a nagyrészt ázsiai legénység kimenekítése után a hajó görög kapitányát őrizetbe vették. A tankert vontatóhajókkal próbálták messzebbre kivinni a nyílt óceánra, az olajat azonban nem szivattyúzták ki belőle. Az érintett országok hatóságai egymást is vádolják a baj bekövetkeztéért: Portugália szerint a spanyolok mindent megtettek azért, hogy a hajó olyan helyre kerüljön, ahonnan a szél és az áramlatok inkább a portugál partok felé viszik majd a kiömlő olajat.
Jacques Chirac francia államfő drákói intézkedéseket sürgetett a hasonló tragédiák megelőzésére, kifejezve felháborodását amiatt, hogy az illetékesek még mindig nem képesek megakadályozni, hogy roncstelepre való hajók legyenek forgalomban. (1999-ben a franciaországi Bretagne partjait borította el a szerencsétlenül járt Erika tankhajóból 10 ezer tonna olaj.) A tanker elvontatására tett kísérletet irányító holland társaság, az ilyen akciókra szakosodott Smit Salvage vezérigazgatója szerint ha idejében védett övezetbe vihetik a hajót, ahelyett hogy napokig a viharos tengeren vonszolják, sokkal könnyebben úrrá lehettek volna a helyzeten. Az ilyen ügyekben azonban - idézte Hans van Rooyt a BBC - egyre inkább a politikusok döntenek, nem a szakértők.
Sz. M.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.