Veszedelmes folyamat bontakozott ki az utóbbi időben az online-áruházak versenyében. A vásárlói kedv fellendítése érdekében kedvezményversenybe kezdtek a legnagyobb piaci szereplők, az Amazon.com és a Buy.com. Ezek a vállalkozások csak az utóbbi időben váltak nagy nehezen nyereségessé, ám az árverseny felemésztheti hasznukat és nem biztos, hogy a befektetők tolerálnak egy ilyen fordulatot. Az Amazon nemrégiben terjesztette ki a 99 dollárért vásárlók köréről a 49 dollárt elköltőkére ingyenes szállítási kedvezményét, ami óriási lépés, mivel a site vásárlásainak több mint fele ebbe a kategóriába tartozik. A Buy.com 10 százalékos árengedménye azzal fenyeget, hogy a cég nem tud nyereséget realizálni a legolcsóbb tömegárukon. Óriási árengedményekkel, a gépekhez ingyen adott digitális fényképezőgépekkel és printerekkel, nyereményjátékokkal igyekeznek vásárlásra bírni a fogyasztókat a nagy észak-amerikai asztaliszámítógép-gyártók, a HP, a Gateway, az Apple és a Dell. A pánik oka a felhalmozódott árukészlet: az International Data Corporation (IDC) piackutató cég becslése szerint félmillió eladatlan komputer hever a termelők és a forgalmazók raktáraiban - tudósít a Business Week. Az árversenyt a Dell robbantotta ki, amely júliusban 50 ezer dollár összértékben helyezett kilátásba nyereményeket vevőinek. Szakértők szerint az ösztönzés segítségével a vállalkozás növelheti 28,4 százalékos piaci részesedését az USA-ban. Az asztali PC-k adják a Dell 8,2 milliárd dollárra várt második negyedéves forgalmának 20 százalékát és a pozitív hatás mellett az online-forgalmazó vezetői arra is játszanak, hogy az árverseny fenntartásával megnehezítik riválisaiknak irdatlan raktárkészleteik csökkentését. (Míg a Dell néhány napos készlettel gazdálkodik, addig például a HP 11 heti adaggal rendelkezik, ami közel négyszerese az iparági átlagnak.) Mindezek hatására a Dell várhatóan profitot termel a második negyedévben, míg versenytársai ezen üzletága veszteséges lesz. Eközben semmi jele annak, hogy a PC-piac magához térne: a magánfogyasztók ma már nem cserélik olyan sűrűn gépeiket, mint régen és az üzleti felhasználók jelentős része is halogatja a frissítést. A Merrill Lyinch & Co. előrejelzése szerint az idén a világon mindössze 2,5 százalékkal, 132 millió darabra nőnek a gépeladások tavalyhoz képest (korábban 10,5 százalékos ütemet vártak) és ezzel egy időben 9 százalékkal esnek az árak. Kivédendő az asztali gépek piacán mutatkozó kereslethiányt, a gyártók más területen keresnek vevőket. A HP például printerek egész sorát tervezi piacra dobni, az Apple pedig iPod digitális zenegépe windowsos variációjával készül a vevők elé állni. Még a Dell is újításokat tervez: szintén a printerüzletben nyomulna (ami viszont rossz hír a HP-nek). Mindez persze nem tünteti el a felhalmozódott PC-hegyeket, az eladásukra tett erőfeszítések bizonyosan megritkítják a kisebb komputergyártók és -forgalmazók sorait. K. S.