A 2018-as „Man of the Woods” turnén Justin Timberlake a párizsi Bercy Arénában adott koncertjén egy exkluzív Jordan Brand kabátot viselt. Ebben önmagában még nem lenne semmi különös, ám volt valami a kabát hátulján, ami feltűnést keltett: a Paris Saint-Germain sportklub emblémájának nagyméretű mása a Jordan Brand híres Jumpman logójával összefűzve.

A nagy futballklubok kapcsán általában az átigazolási pletykák jelentik a pletykák fő forrását, azonban ebben az esetben − egy Justin Timberlake-koncerten − a francia PSG másfajta szóbeszédet keltett. 

Justin Timberlake-kel egy teljesen új közönséget céloztak meg
Justin Timberlake-kel egy teljesen új közönséget céloztak meg

Egy hónappal később, amikor a rapper Travis Scott egy PSG feat. Jordan kosárlabdamezben jelent meg koncertjén, a találgatások tovább fokozódtak. Kezdett ugyanis egyértelművé válni, a PSG a Nike-val karöltve egy teljesen új piaci célcsoportnak udvarol.

Túl a négymilliárd eurón

Miközben a PSG Európa meghódítására való törekvése a pályán nem hozott eredményt, a pályán kívüli kereskedelmi súlya jelentősen megnőtt. 2011-ben, amikor a csapatot átvette a katari befektetési társaság, a Qatar Sports Investments, a PSG évente átlagosan 50 ezer mezt értékesített. Ma már azonban teljesen más a helyzet, a klub beszámolója szerint 2019 óta évente több mint egymilliót adtak el.

Deloitte Money League legutóbb közzétett rangsora szerint

a világ labdarúgásának kereskedelmi bevételeit tekintve a PSG az első helyen áll: a klub 2022-ben rekordösszegű, 800 millió eurós bevételt termelt.

Ráadásul globális elérésük egyre csak duzzad. A közösségi médiában a követők száma a 2011-es 500 ezerről több mint 200 millióra nőtt a különböző platformokon. 

xx
A Champs-Elysees-en található üzlet a rajongók célpontja

Decemberben az amerikai Arctos Partners magántőke-befektetési céget kellőképpen meggyőzte a klub terjeszkedési potenciálja, ezért 12,5 százalékos részesedést szerzett az egyesületben, s ez a PSG-t 4,25 milliárd eurós értékre tolta fel.

Katar nem csak focit akar, bevételt is

A PSG nem fél a labdarúgás határain túlmutató márkaidentitás hajszolásától, ennek oka pedig az, hogy a francia csapatból igazán menő luxusmárkát akarnak csinálni, a legcsillogóbb brandek közé akarják emelni. Ezt jól mutatja, hogy a PSG merchandise boltja a párizsi Champs-Elysees-en található a Rolex, a Dior és a Louis Vuitton üzletei közé ékelődve. Ezen felül ráadásul New Yorkban és Londonban is jelen vannak.

A Paris Saint Germain tehát már nem csak egy futball klub, de nem is csak akként akarnak megjelenni.

Az elnök, Nasszer Al-Khelaifi víziója 2011-ben egyértelmű volt: a labdarúgás legnagyobb sportfranchise-át szeretnénk létrehozni. Fabien Allegre, a PSG márkaigazgatója a The Athleticnek úgy nyilatkozott, hogy „a PSG egyedülálló, Párizshoz tartozik. Hisszük, hogy a futball a kultúra része, nem pedig egy különálló egység, ezért a zene, a művészet, a divat és a sport közötti híd megteremtése a stratégiánk kulcseleme volt.”

Az elmúlt öt évben a PSG növekedése akkurátusan felgyorsult, amit egy sor márkával való partnerség táplált, a Dior, a GOAT és a BAPE, valamint a sztárjátékosok, Kylian Mbappe, Neymar és Lionel Messi szerződtetése, mind egy hosszú távú projekt részei voltak.

A Jordan-hatás

Volt azonban egy olyan márkakapcsolat, amely még a fentiek közül is kiemelkedik, s amely még a Harvard tananyagába is bekerült. Ez a partnerség olyan pezsgést generált, mint semmi más. A Nike-nál működő Jordan Branddel kötött exkluzív megállapodásuk, amely szorosan összekapcsolta a klubot egy kosárlabda-ikon, Michael Jordan örökségével. Ez volt az a megállapodás, amely egy magasabb szintre emelte ezt a klubot, s amely által elképzelhető, hogy sikerül a klubot nem csak sportcsapatként, hanem márkaként is definiálni.

Michael Jordan óriási felhajtó erő az üzletben
Michael Jordan óriási felhajtóerő az üzletben

Az együttműködés részeként a Jordan Brand híres Jumpman-logója a PSG márkájú ruházati cikkek egész sorára került át. Tudni kell, hogy a PSG és a Nike kapcsolata elképesztően régóta tart, egészen pontosan 34 éve. Ennél még senki sem volt velük hosszabb ideje, s ez tette lehetővé, hogy a Paris Saint-Germain legyen a Jordan Brand első hivatalos futball-partnere.

Sem a Nike, sem a PSG nem volt hajlandó nyilvánosságra hozni a megállapodással kapcsolatos számadatokat, de nem kérdés, hogy a Jordan Branddel való együttműködés hatalmas értéket teremt.

A Jordan Brandet illetően legutóbbi éves jelentésében a Nike 6,6 milliárd dolláros éves nagykereskedelmi bevételről számolt be,

2012 óta nyolcszorosára nőttek a bevételeik, a PSG Franciaországon felüli eladásai az égbe szöktek a Jordannel való partnerségük óta, az első fél évben ugyanis 50 százalékkal ugrott meg az értékesítés.

„Olyan közönséget érünk el, amelyet még akkor sem érnénk el, ha minden évben minden trófeát megnyernénk, mert ez a közönség nem futballközönség. Amit mi csinálunk, az nagyrészt azokat az embereket éri el, akik a Jordan felszerelést viselik, mert egyszerűen lenyűgözően néz ki és menő. Tudják, hogy a két márka menő, és már összekapcsolódunk” – mondta Marc Armstrong a franca klub bevételekért felelős igazgatója.

Párizs a csúcskategória terepe

A PSG olyan popkulturálisan jelentős labdarúgókat szerződtetett, mint például 2013-ban David Beckhamet, 2021-ben pedig Lionel Messit. Játékosaik a Vogue magazinban is szerepeltek.

A tervük világos: Párizs kulturális fővárosi státuszát akarják kihasználni.

Szándékosan játszottak rá Párizs úgynevezett high-end (csúcskategóriás) imázsára.

Kibővítették a Parc des Princes VIP-részlegét közel 5000 főre, ami a stadion befogadóképességének majdnem 10 százaléka, és hírességek egész sorát fogadták Kim Kardashiantól Pharrell Williamsig, de tiszteletét tette Natalie Portman, Selena Gomez, Brooklyn Beckham, Esteban Ocon is. Ráadásul maga Michael Jordan is többször ellátogatott ide.

Párizs vonzó terep egy olyan brand számára, mint a Jordan. Bár alapvetően kosárlabda-márkaként indultak, ők is exkluzívnak, divatosnak akarják érezni magukat. Nem véletlen, hogy egyre többször látjuk, Jordan cipőket vesznek fel öltönyhöz.

Célkeresztben a Z generáció

A PSG ma már a kulturális átjárhatóságban is élen jár. Vegyük például Dave és AJ Tracey Thiago Silva című számát, amely 2016-ban a Glastonbury után vírusként terjedt, amikor egy fesztiválozót a színpadra vittek, hogy Dave-vel együtt rappelje a dalt, miközben egy PSG-pólót viselt, amelynek hátán Silva neve szerepelt.

„Ez lényegében egy négyperces reklám a PSG-nek” – mondja Simon Chadwick, a párizsi SKEMA Business School sport és geopolitikai gazdaságtan professzora. „Most már van egy rakás rap-előadó, akik olyan számokat adnak ki vagy olyan videókat tesznek közzé, amelyekben a Paris Saint-Germain, a Nike és a Jordan áll a középpontban. Ez már a Z-generációról szól, nagyon is a konvergenciáról, a divatról, az életstílusról, a zenéről. A menőségről. A 21. századi városi ifjúságról.”

A PSG úttörő stratégiája kereskedelmi értelemben tehát bejött: csúcskategóriás márkát kreáltak a Nike-vel összefogva, megfűszerezve Michael Jordan legendájával és Párizs csillogó popkulturális jelentőségével. De hogy a nemzetközi élfutballnak vajon mikor válnak meghatározó szereplőjévé sportszakmai szempontból, arra valószínűleg még a klubvezetés sem tudja a választ.

Mágia Manchesterben: megőrülnek a marketingvezetők, ha a Uniteddel tárgyalnak

A pályán egy évtizede bukdácsolnak, a kereskedelmi részleg viszont sikert sikerre halmoz. Míg a szurkolók megállás nélkül bosszankodnak az eredmények miatt, a marketingesek minden nap boldogan mennek haza. Bővebben−−−>