Egyre gyakrabban bukkan fel egy-egy újabb influenszer kávémárka, vagy valaki kávéfőző helyett saját maga főzi meg a kávéját. Egy szó, mint száz: a kávéfogyasztás már többről szól, mint a napi koffeinbevitelről.

Claire Lancaster, a WGSN fogyasztói és termék-előrejelző cég élelmiszer- és ital-előrejelzésekért felelős vezetője a CNBC-nek azt nyilatkozta: mindez azért lehetséges, mert a kávé továbbra is a megfizethető luxuscikkek közé tartozik, valamint egyfajta életmódot fejez ki.

Magyarázata szerint az idő múlásával a kávéfogyasztás tendenciái is a „prémiumosítás” ívét kapták el. Ez a magasabb minőségű kávé iránti növekvő preferenciákban nyilvánult meg, mind a kávéfőzési technikák, mind a kávék származási helye, mind pedig a fajtáik és ízeik tekintetében.

Viszlát Starbucks, helló kézzel pörkölt, vitamindús kávé!

Az egyik független kávézó tulajdonosa a lapnak azt nyilatkozta: jelentősen megnőtt a kávékülönlegességeket otthon készítők száma, továbbá drámaian megnövekedett az érdeklődés a másodlagos kiskereskedők iránt.

Az AeroPress kávéfőzőket gyártó vállalat eladásai 2022 decembere és 2023 decembere között 40 százalékkal nőttek az Egyesült Királyságban.

De hogyan lett az egyszerű, átlagos italból trend? A CNBC szerint a világjárvány alatti lezárások nevezhetők az egyik fő indoknak. A skóciai Bean Shop kézműves kávézó tulajdonosa szerint a zárlat alatt az emberek megtanulták elkészíteni azokat az italokat, amelyek máskor útközben megvásárolnak. Ennek eredményeként az otthoni pörkölt kávé ízéhez is hozzászoktak.

Melanie Birnbaum, a Nespresso márkaigazgatója szerint úgy tűnik, hogy a fogyasztók már az olyan apró dolgokat is jobban értékelik, mint a kávéfogyasztás. Hozzátette ugyanakkor, hogy az új ízek felfedezésének, továbbá a kávéval való kísérletezési kedve fellendülése a közösségi médiának, főként a TikToknak köszönhető, ahol új és ötletes recepteket osztanak meg.

A szakértők szerint a közösségi média és a Z-generáció kéz a kézben alakítják át a kávékultúrát.

Olyannyira, hogy új kávétrendek jelentek meg a horizonton: a WSGN arra mutatott rá, hogy ezek között kulcsfontosságúvá váltak a jólétet és az egészséget szolgáló kávékiegészítők, melyek a nagyvállalatokat is elérték. A Nespresso például ginzenggel és B12-vitaminnal dúsított „funkcionális kávékat” dobott a piacra. De népszerű az egyéb vitaminokkal kevert, valamint az extra koffeint tartalmazó kávé is.

Ilyen kávézó még nem volt Magyarországon

A Magyarországon az Amrest által üzemeltett Starbucks decemberben nyitja meg a hazai piacon az első drive-thru kávézóját Vecsésen – olvasható a cég közleményében.