Rossz hír érkezett a sörkedvelőknek: legfőbb nyugati partnerünknél a két legnagyobb sörfőzde, a Krombacher és a Veltins bejelentette, hogy ősszel megemelik mind a palackozott, mind a csapolt sörök árát, ami nemcsak a kiskereskedelmi értékesítésben hoz majd drágulást, hanem a vendéglátóhelyeken is.

A piackutatók ugyanakkor felmérték, hogy idén minden korábbinál több akciót regisztrálnak az üzletekben, mivel a vásárlók a németeknél is már szinte csak a kedvezményes lehetőségeket keresik, ráadásul egyre inkább alkoholmentes változatban.

A csapolt sörért, de az üdítőért is zsebbe kell nyúlni

Régóta a legnagyobb mennyiségben fogyasztott sörmárka Németországban a Krombacher, amelyet népszerűségben a Bitburger és a Veltins követ.

Az október elsejétől életbe lépő áremelések mértékét ugyan még nem árulták el a gyártók, ám az iparági megfigyelők szerint esélyes, hogy egy láda sör ára, amely 20 félliteres palackot tartalmaz, körülbelül egy euróval (több mint 400 forinttal) kerül majd többe.

A Krombachernél nemcsak a sör drágul: ahogy azt a főbb partnereiknek már jelezték, a Schweppes keserű limonádé ára is nőni fog, az általánosan megnövekedett költségek miatt – jelezte a Morgenpost.

A Veltins pedig október 16-tól emeli mind a palackozott, mind a csapolt sör eladási árait, amelyek a forgalom alapján jelentős szerepet játszanak az étteremiparban. 

Az akcióktól részegülnek a fogyasztók

Más kérdés, hogy a láncok mennyire hárítják át az áremeléseket a kisfogyasztókra, mivel a piackutatások azt mutatják, hogy leginkább az akcióban értékesített sörök fogynak az üzletekben.

A nyári forróságban hagyományosan megugrik a vásárolt mennyiség, ám a cégek nem bízzák a véletlenre: nagy a nyomás, ezért a hatalmas versenyben valamennyi áruház az elmúlt hetekben agresszívan udvarolt a kedvező árakkal – állapította meg a NielsenIQ piackutatója, Marcus Strobl.

Ezért a vásárlóknak idén nyáron minden korábbinál több esélye van arra, hogy jelentősen a polcár alatt szerezzék be a söröket, főleg azok, akik kevésbé ragaszkodnak egy-egy márkához.

Mindenesetre a németeknél a nagyobb pilsner márkák fogyasztói régóta a palackozott sörök körülbelül kétharmadát szerzik be akciósan, átlagosan 9,99 eurós (~4000 forintos) kartonáron.

A csehek erőre kaptak, a belgák nélkülöznek

Megírtuk: a sörfőzés másik ismert bölcsőjében, Csehországban – a néhány éves gazdasági stagnálás után – új lendületet kapott a sörfogyasztás, főként a kivitel nőtt az előző évben, mások mellett a németországi és szlovákiai megrendelések alapján is.

Figyelemre méltó új trend is elterjedt: az aktívabb életmód miatt már egyre többen inkább az alkoholmentes változatokat keresik – ezekből 2019-hez képest például 2023-ban másfélszer akkora mennyiséget termeltek.

Belgiumban viszont bajban vannak a gyárak: az ottani sörszövetség azt jelentette, hogy egyre kevesebb sör fogy az országban – tavaly például 2,1 százalékkal csökkentek az eladások, bár ez nem volt olyan meredek visszaesés, mint 2023-ban a 6 százalék.

Már nincs vegyszer az alkoholmentes változatokban

Az alkoholmentes sörök iránti kereslet megugrása nemzetközi jelenség, mivel például a hollandoknál vagy a lengyeleknél is egyre keresettebb a 0 százalékos verzió, amelyet a népszerűsége miatt a németek nemrég alapos tesztelés alá vetettek.

A Stiftung Warentest fogyasztói magazin vizsgálta meg június elején, hogy a szupermarketek és a diszkontok kínálatában mely márkák a legjobbak a minőségük, az ízük és az áruk alapján.

Megállapították: a tesztelt húszféle sörből tizenkettő jól teljesített, de valamennyinél pozitív fejlemény, hogy – ellentétben a korábbi évek laboratóriumi eredményeivel – már egyik sem tartalmaz növényvédőszer-nyomokat.

A Ruhr24 által idézett terméktesztben a legjobb alkoholmentes sörként a Warsteiner terméke és a Paulaner Münchener Hell szerepelnek, illetve a Lidl alkoholmentes Perlenbacher Extra Bitter söre is magas pontszámot ért el.