Nem a légi közlekedést sújtó általános válság, hanem a befektetők döntése miatt maradnak a földön a Carpathian Air Transport Kft. gépei - állítja Felvinczi Kálmán, a társaság ügyvezető igazgatója. A felszámolás vagy moldáv befektető beszállása elé néző magán-légitársaságban 80 százalékos részesedése van a magyar érdekeltségeinek többségét felszámoló Deutsche Balaton AG-nek.
A Deutsche Balaton AG magyar befektetéseit összefogó Német Befektetési Rt. visszavonulása miatt eladósorba került a Veronába, Ljubljanába és Temesvárra menetrendszerű utasszállító járatokat indító Carpathian Air. A cég iránt a moldáv nemzeti légitársaság érdeklődik, amely a Malév járatszáma alatt jelenleg a Zágráb-Budapest útvonalon repül, s a magyarországi útvonalakra elsőbbséget élvező Malévval tárgyal egy hasonló üzleti konstrukció létrehozásáról a Carpathian Air útvonalain is. Ha a megállapodás létrejön, akkor a moldáv légitársaság esetleg tőkeemeléssel beszállna vagy megvenné a Carpathian Airt, ellenkező esetben azonban felmerülhet a magyar cég felszámolása is.
A német kockázati tőkebefektető Deutsche Balaton várhatóan nem jön ki jól az üzletből. A cég eddig 1,6 millió dollárt fektetett a saját felújított JAK-40-esével és egy bérelt SAAB-340-es géppel repülő Carpathian Airbe, jelenleg azonban - meg nem erősített információnk szerint - az eredeti befektetés feléért vagy az alatt is kiszállna. Felvinczi szerint a magyar chartertársaságoknak van jövőjük, a Budapest Business Journalnak nyilatkozó chartercégek azonban kevésbé tűnnek optimistának. Az Atlant-Hungary Airlines, valamint a Hunair Kft. is felhagyott a közelmúltban utasszállító járatok indítására irányuló törekvéseivel, egyedül a Pannon Airlines Kft. cáfolta a charterpiac elhagyásáról lábra kapott híreket.
„A jelentős állami szubvenciót élvező és óriási veszteségeket felhalmozó Malévval képtelenség piaci alapon versenyezni, és akkor még nem vettük figyelembe a biztosítási díjak drasztikus emelkedését” - panaszolják a kisebb magántársaságok. Üzleti lehetőséget a Hunair ügyvezető igazgatója a légi teherszállításban lát. A terrortámadás után a légiforgalmi cégeken végigsöprő csődhullám és káosz miatt sok utasszállító járat nem indul el, így a normális körülmények esetén a menetrendszerű járatokon szállított légiküldeményeket valakinek el kell juttatnia a címzetthez. Emellett megnőtt a segélyszállítmányok és egyéb teheráruk forgalma is. Ha lenne le nem kötött kapacitásunk, sokkal több teherszállítmányt is vállalhatnánk. Volt ajánlatkérés segélyszállítmányok Peshavarba juttatására is - mondta lapunknak Virág István, a Hunair ügyvezetője. A BBJ szerint a spanyol, görög és török üdülőhelyekre charterjáratokat indító Pannon Airlines ügyvezetője, Molnár János a vállalati megrendelőknek tervez charterjáratokat indítani a közeljövőben.
Tóth Katalin
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.