A Mahart újabb hajót vesz az orosz államadósság fejében
A Mahart Rt. - miután felhagyott a tengerhajózással - az orosz államadósság terhére, pusztán közvetítőként vesz át egy tengerjáró hajót, hogy aztán azt továbbadja egy német cégnek - olcsóbban, mint korábban tehette volna. A kormány csak most engedélyezte a Mahartnak, hogy ne egy összegben, hanem részletekben fizesse be a vételárat a Magyar Államkincstárnak, így a társaság számára nyereség helyett várhatóan nullszaldóval zárul az ügylet.
A Mahart belátható időn belül átveszi a moszkvai székhelyű VP Sudoexport nevű külkereskedelmi vállalattól az orosz államadósság fejében szállítandó újabb, immár negyedik tengerjáró hajót - tudtuk meg. A kormány a közelmúltban hozta meg az ezt engedélyező határozatát. Az orosz fél már körülbelül fél évvel ezelőtt jelezte, hogy átadná a hajót, a Mahart viszont saját forrás híján hivatalosan nem tudta azt átvenni, ám azóta őrizteti. A Mahart, a Magyar Államkincstár, illetve az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. közötti megállapodás értelmében a hajózási társaságnak a jármű átvételétől számított 30 napon belül egy összegben ki kellett volna fizetnie a továbbadott hajóért kapott vételárat. Ennek legfeljebb úgy tudott volna eleget tenni a Mahart, hogy a bekerülési költségnél olcsóbban ad túl a hajón. Az említett kormányhatározat viszont lehetőséget ad a társaságnak arra, hogy a hajó átvételét és értékesítését követő 30 napon belül csak 4,1 millió dollárt fizessen be az államkincstárnak, a további 1,99 millió dollárt pedig később - de mindenképpen 2002. július 31-éig - utalja át.
Úgy tudjuk, ez megfelel a Mahartnak, a vevő ugyanis várhatóan ilyen ütemezésben egyenlíti ki a hajó árát. Ebben az esetben a hajózási társaság nullszaldóval szabadulhatna meg a járműtől.
Információink szerint a Mahart előnyösebben is kijöhetett volna ebből az üzletből, ha a kormány korábban engedélyezi a részletfizetéses konstrukciót. A vevő, egy német társaság ugyanis már korábban megvette volna a hajót a jelenleginél valamivel magasabb áron, 6,2 millió dollárért; ez esetben, a korábbi értékesítéshez hasonlóan, nyereséggel adhatta volna el a Mahart a járművet. Az orosz államadósság törlesztésének részeként átvett harmadik hajót - amely hasonlít a most értékesítésre váró járműhöz - ugyanis 6,5 millió dollárért adta el a Mahart a német cégnek. (Egy-egy hajó fejében 10,5 millió dollár értékben írnak le az államadósságból, s ennek 58 százalékát, az említett 6,09 millió dollárt kell befizetnie a Mahartnak a kincstárba). Az első két hajót - folyam-tengerjárókat - néhány évig veszteséget termelve üzemeltette a Mahart, majd 1999-ben egy orosz cégnek adta el őket.
A kormány a személyes felelősség megállapítását is elrendelte az ÁPV Rt.-nél és a Mahartnál. Azt firtatnák, hogy a tengerhajózás megszüntetéséről hozott döntés nyomán tettek-e intézkedéseket az öt hajó átvételéről szóló - időközben feleslegessé vált - külkereskedelmi szerződések felmondására. (A magyar állam még a kilencvenes évek első felében állapodott meg Moszkvával a hajók átvételéről.) Az ÁPV Rt. vezetésének azt is meg kell vizsgálnia, hogy lemondható-e még az utolsó hajó átvételéről szóló megállapodás; ezt a járművet év végén vagy a jövő év elején szállítaná az orosz fél. A Mahartnál elképzelhetőnek tartanák, hogy azt az állam ingyen adja át üzemeltetésre a társaságnak.
Diószegi József
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.