Bár a magyarországi újautó-értékesítés idei kezdeti, mintegy 6 százalékos föllendülése a nyár végéig jócskán alábbhagyott, mégis – szeptemberre időzítve – csak a fővárosban közel fél tucat új kereskedéssel gyarapodott, illetve meglévővel bővült egy-egy márka hálózata.
E beruházásokat az jellemzi, hogy ismert márkakereskedők – a korábbit megtartva – újabb típusú autó forgalmazásába kezdtek. Ezt hazánk európai uniós csatlakozása óta nyíltan megtehetik, mivel a közösségi jogszabályok erre lehetőséget adnak. A 2004. május 1-jét megelőző időszakban ugyanis az autógyártó a márka importőrén keresztül nemcsak azt szabhatta meg, hogy melyik településen hány és milyen hatósugarú körben működhet egy-egy autószalon, hanem azt is, hogy az egyébként a saját pénzét kockáztató vállalkozó más márkájú autókat nem forgalmazhat. Ez a megkötöttség egyrészt biztonságot jelentett a márkakereskedőnek, hiszen nem kellett attól tartania, hogy konkurensként a közelben ugyanolyan típust értékesítő autószalon nyílik, másrészt viszont ha éppen pangás volt az eladásban, veszteséges volt a működés, amit saját magának kellett kigazdálkodnia. A korlátozások miatt jó néhányan a háttérben maradva alapítottak új márka forgalmazására vállalkozást, amiről a márkaimportőrök nem, vagy csak később értesültek, és hallgatólagosan tudomásul vették, azzal az elvárással, hogy a régi márka értékesítésében nem lehet visszaesés. A megkötöttségek megszűnésével sokan éltek a lehetőséggel, és még mindig többen látják úgy, hogy ez a fajta előremenekülés az egy tulajdonoshoz vagy tulajdonosi körhöz tartozó vállalkozás megerősödését, fennmaradását segíti.
Az eddig kizárólag prémium kategóriás személyautókat – Mercedes, Smart, Chrysler, Jeep, Doodge – forgalmazó Pappas Auto Magyarország Kft. (PAM) szeptemberben kezdte meg a Kia forgalmazását, a társaság meglévő fővárosi telephelyének bővítésével. Az új márka bevezetésével kapcsolatban Friedrich Lixl, a PAM ügyvezető igazgatója elmondta: olyan új vevőkört szeretnének megnyerni, amelytől nem csupán a forgalom bővülését várják, hanem a telephely kínálatát megismerve, a Kia-vevőkből később prémium kategóriás gépkocsikat vásárlók is válhatnak. A PAM annyira bízik a dél-koreai márka felfutásában, hogy még az idén a fővárosban egy teljesen új, Szegeden pedig a meglévő telephelye bővítésével egy-egy új Kia-szalont nyitnak. A teljes beruházásra összesen mintegy 2,1 milliárd forintot fordít a PAM.
Ugyancsak márkakínálatát bővíti az egyik legismertebb Peugeot-forgalmazó, a Gablini-csoport, amely a Nissanok eladását kezdte meg szeptemberben. Gablini Gábor immár másodszor előzte meg korát, hiszen öt és fél évvel ezelőtt (NAPI Gazdaság, Autósvilág, 2001. február 20., 9. oldal) az ő vállalkozása nyitotta meg Európában elsőként a Peugeot Blue Box rendszerű márkakereskedését és szervizkomplexumát, most pedig nemcsak új Nissan-szalont nyitott, hanem külön szolgáltatásként egy 4x4 parkot is, ahol a japán márka terepjáróit, pickupjait a legkülönbözőbb útviszonyoknál helyben ki lehet próbálni. Az M3-as autópálya Budapestről kivezető szakasza mentén található Gablini-szalonok elkülönítve, a két márka értékesítési elvárásainak, sajátosságainak megfelelve működnek. A NAPI Lendület kérdésére Gablini elmondta: bejelentésére a magyarországi Peugeot-nál tudomásul vették az újabb márka fölvételét. A Nissan melletti döntés pedig egyértelmű volt, hiszen egyrészt az 1980-as években autószerelőként már megismerkedett az akkori modellekkel, másrészt e japán márka terepjáró- és pick-up-kínálatát változatosnak és jól értékesíthetőnek tartja. Bár a teljes Nissan-paletta megtalálható az új értékesítőhelyen, nagyobb forgalmat mégis a terepjáróktól vár, elsősorban azért, mert a potenciális vásárló a szomszédos offroad-pályán kipróbálhatja bármelyik modellt. Az új szalon kialakítására – a meglévő Peugeot-komplexumhoz kapcsolódó bővítéssel –, valamint a 4x4 park létrehozására csaknem 150 millió forintot fordított a Gablini-csoport. Mindkét Peugeot-márkakereskedését üzemelteti a cég, sőt a zuglóit még az idén korszerűsítik.
A legsikeresebb magyarországi Opel-kereskedők közé tartozó Schiller-csoport a korábbi Daewook, majd a márkanévváltás után Chevrolet-k eladásán kívül Toyota és Volkswagen kishaszonjármű, valamint Skoda értékesítésével is foglalkozik. Az utóbbi márka fővárosi (Rákospalota) értékesítési és szervizbázisát bővítette a társaság, mivel felfutott az új Skodák eladása.
A bemutatótermet kétszeresére növelték, így egyszerre 12-féle új modellt állíthatnak ki – tájékoztatott Beniczky Ádám, a Palota Automobil Kft. ügyvezető igazgatója. Bár nem kapcsolódik közvetlenül a járműértékesítéshez, mégis „hangulatjavítóként” vállalta a cég, hogy a XV. kerületben élő Nagy Előd festőművész képeiből kisebb kiállítást rendeznek. Azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy lesz-e folytatása ennek a kulturális tevékenységnek vagy inkább csak jó ötletnek tartotta azt a fölvetésünket, hogy egyfajta „extraként” adhatnának egy-egy festményt is a vásárlóknak. Tapasztalatai szerint ugyanis a vevők ma még azt értékelik, ha kevesebbe kerül az autó, vagy ugyanazért a pénzért valami plusz kerül a járműbe.
Szintén az Opelekkel vált híressé a Maxabo-csoport, amely két budai telephelyen csaknem másfél évtizede értékesíti a General Motors modelljeit. A Szabó-testvérek teljesen új társaságot hoztak létre, a Budapest Motors Kft.-t (BM), és megkezdték a BMW-csoporthoz tartozó márkák értékesítését. Az Óbudán mintegy 1,2 milliárd forintért felépített, összesen 7 szintes márkakereskedés és szervizbázis 320 autó befogadására alkalmas, és a BMW személyautókon, motorkerékpárokon kívül Miniket is értékesítenek, illetve javítanak. Az összesen mintegy 9000 négyzetméteren kialakított komplexumban évente akár ezer új és alig használt BMW és Mini eladását is zavartalanul meg tudják oldani – mondta Szabó Attila, a BM társtulajdonosa és ügyvezető igazgatója. Az alig egy év alatt elkészült létesítményről a magyarországi BMW-vezérképviselettel hamar megállapodtak, és erről szinte azonnal tájékoztatta a GM Hungary illetékeseit, akik ezt tudomásul vették. Egyébként Miskolcon az év végéig szintén új BMW-márkakereskedés nyílik – tudta meg a NAPI Lendület. Ugyancsak a prémium kategóriás márkák értékesítési helye gyarapodott azzal, hogy a svéd márka vezérképviseletét ellátó Volvo Auto Hungária Kft. (VAH) új telephelyre költözött. A VAH-központ részeként itt alakították ki az eddig a WestEnd Office Centerben működő Volvo Galériát is. Bodrogai Gábor, a VAH ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy az észak-pesti helyszín választásában az egyik fontos szempont az volt, hogy a korábbi helyszíntől ne legyen messze az új márkaszalon, de az is meghatározó volt, hogy az ügyfeleknek helyben is nyújthassanak szervizszolgáltatást. Az összesen mintegy 7,53 millió euró értékű beruházással – 6200 négyzetméteres telken – elkészült háromszintes épületegyüttesben kapott helyet a vezérképviselet, a korábbinál nagyobb alapterületű Volvo Galéria, az összesen 17 állásos szerviz és karosszériaműhely, valamint a létesítményhez kapcsolódóan a 160 autó beállására alkalmas parkoló.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.