Az önvezető autók problematikája, kicsit olyan, mint a szürke szamár a ködben. Sejthető, hogy valami készül, de a kép elég homályos - írta laptársunk, a Totalcar  egy mítoszromboló cikkben, amelyből kiderült egyebek közt, hogy valamilyen szinten minden autógyár foglalkozik az önvezetéssel, hiszen a jövő nagy technikai dobásának tartják, csakhogy maguk a fejlesztők is attól tartanak, hogy az önvezető autót nem lesz jó vezetni, sőt, néha az is felmerül, hogy egyáltalán ne kelljen majd őket vezetni. Ami olykor kapóra is jöhet, hiszen

az a cél, hogy különösen például az unalmas autópályás szakaszokon vagy a dugókban araszolva nyugodtan magára hagyhassuk az autót.

Igen ám, csakhogy mint mindenhol, a csúcsforgalomban is ott van az a fránya kiszámíthatatlan emberi tényező, ami például a közlekedési lámpáknál előtérbe kerülhet.

Fehér lámpát a kereszteződésekbe?

A közúti autós forgalom irányításában több mint száz éve vesznek részt a fényjelzések, a piros, sárga és zöld színek, de egy, az önvezető autók elterjedését vizsgáló kutatás szerint az 1914 óta létező rendszer hamarosan reformra szorulhat, az autonóm autók miatt érdemes lehet bevezetni egy negyedik színt, a fehéret is – írja a Vezess.hu.

Az önvezető autók hardveres feltételei – kamerák, lézeres radarok és további érzékelők, elektronikus kormányvezérlés, online kapcsolat stb. – már jó pár éve elérhetők, ráadásul folyamatosan tökéletesednek, finomodnak, ám szoftveres szempontból továbbra is túl nagy falatnak bizonyul az emberi viselkedés, azaz a többi közlekedő kiszámítása, előrejelzése, modellezése. Tulajdonképpen a jogi keretek mellett ez a gátja az igazi áttörésnek.

Egy forradalminak tekinthető újítás lehet a megoldás, legalábbis ha elhisszük, az Institute of Electrical and Electronics Engineers kutatóinak új tanulmányában megjelent eredményeket.

Az általuk bevezetésre ajánlott „fehér lámpa” az önvezető autóknak, valamint minden sofőrnek azt jelezhetné, hogy az adott pillanatokban át kell adni az irányítást a gépjárműnek.

A koncepciónk szerint a kereszteződésekben a fehér lámpás szakaszban az önvezető járművek komputerei kapnák meg az irányítást, ami az embereket is tájékoztatná arról, mi a teendőjük. A piros továbbra is tilost, a zöld továbbra is szabad utat jelentene, míg a fehér fény azt üzenné az embereknek, hogy egyszerűen kövessék az előttük haladó autót

– magyarázta Ali Hajbabaie, a tanulmány egyik társszerzője, az Észak-karolinai Állami Egyetem közlekedéstudományi kutatója.