Számos cég települt már Hajdúböszörmény két vállalkozói övezetébe, de az önkormányzat - a kedvezmények mellett - idővel ipari park létrehozásával is ösztönözni kívánja a befektetéseket. A városi infrastruktúra az elmúlt néhány évben csaknem teljesen kiépült; a hulladéklerakó és a csatornahálózat bővítése van még hátra. Előbbire sikerült pályázati pénzeket szerezni, így a 2 milliárd forintos, 130 ezer embert kiszolgáló regionális lerakó első egysége jövőre már fogadni tudja a hulladékot. A csatornahálózat kiépítése és a szennyvíztisztító bővítése mintegy 4 milliárd forintba kerülne; ezért nyilvánvaló, hogy annak megvalósítása is csak pályázati forrásból lehetséges.
Hajdúböszörmény gazdaságában sokáig a mezőgazdaság volt a meghatározó, csak a hetvenes években kezdtek nagyobb ipartelepítésbe. Akkor kezdett itt működni többek között a Szalag- és Zsinórgyár és a Rico Kötszerművek, amelyekben helyi munkaerőt (elsősorban nőket) alkalmaztak. Ezek a gyárak a rendszerváltás után visszafejlődtek. A válság után a sok közepes és kisvállalkozás jött létre, számuk most 1600, közülük számos textil- és bőripari cég, amely főleg német, belga és olasz piacra szállít.
Most a General Electric volfrámizzókat, illetve volfrámszálakat előállító gyára a legnagyobb foglalkoztató a városban, amely mintegy 1500 embernek ad munkát. A jelentősebb vállalkozások között lehet említeni a Tóth és Társa Ügynöki és Kereskedelmi Kft.-t (ez egy textilipari középüzem), a Laura Ruházati Szövetkezetet és a Glória 86 Konfekcionáló Kft.-t. A város mezőgazdasági jellegét mutatja, hogy az ágazat legnagyobbjai közül néhány innen kerül ki, így például a Béke Agrárszövetkezet, a Csillag Mezőgazdasági Szövetkezet, de fióktelepe van itt a Hajdútej Rt.-nek és a Hajdú Gabona Rt.-nek is. A munkanélküliség 10-11 százalékos.
A városba települő vállalkozások (és az itteniek is) adókedvezményt kapnak, ha harmincnál több új munkahelyet teremtenek, vagy ha 20 millió forintnál többet ruháznak be. A kedvezmény mértékét egyedileg határozza meg az önkormányzat. Az iparűzési adó 2 százalék. Az építményadó vállalkozóknak 300 forint évente négyzetméterenként, a kommunális adó 10-nél több fő esetén ezer forint évente minden egyes alkalmazott után. Az idegenforgalmi adó 100 forint/fő/vendégéjszaka. Hajdúböszörményben azok a cégek, amelyek évi adója nagyobb 50 ezer forintnál, meghatározhatják, mire fordítsa adójuk 5 százalékát az önkormányzat. A célok között van például uszodaépítés, járdaépítés, zöld terület kialakítása. Éves szinten mintegy 30 millió forint sorsa dől el így.
Ipari park nincs Hajdúböszörményben, van viszont két ipari övezet. Az egyik mintegy 30 hektáros területére eddig 22 cég települt be, többek között a GE gyára és egy malomipari cég. Most épül itt egy baromfivágóhíd. A másik, 10 hektáros területre többnyire fémipari kft.-k települtek be. Az önkormányzat egyébként azt tervezi, hogy egy ipari parkot is létrehoz; a tervek szerint öt éven belül 10-20 hektár területet vásárolnak, azután kialakítják az infrastruktúrát. Akadnak érdeklődők, bár a legtöbben üzemcsarnokot bérelnének, zöldmezős beruházások már nem nagyon vannak - mondta Lázár Imre polgármester.
Hajdúböszörmény költségvetése az idén 3,045 milliárd forint, ami az év végére előreláthatóan 500 millió forinttal nő. Állami forrásból 2 milliárd forint származik. Helyi adókból, 90 százalékban iparűzési adóból valamivel több mint 450 millió forint folyik be. A gázközművagyon privatizációjából 378 millió forint jár Hajdúböszörménynek, amiből 83 millió forintot kap meg készpénzben, ezt már betervezték a költségvetésbe. A városnak 320 millió forint középlejáratú célhitele van. Fejlesztésre az idén mintegy 400 millió forintot fordítanak, ez már tartalmazza a pályázati pénzeket is.
A városi infrastruktúrát a közelmúltban építették ki Hajdúböszörményben. A vízellátás csaknem 100 százalékos és a városi utak 80 százaléka burkolt. A humán infrastruktúra közel megfelelő; három középiskola van a városban, ebből kettő szakközépiskola, ezenkívül itt működteti pedagógiai főiskolai karát a Debreceni Egyetem. A csatornázottság aránya mindössze 36 százalék. A számítások szerint 4 milliárd forintba kerülne a teljes hálózat kiépítése és a szennyvíztisztító bővítése. Az első ütem néhány éven belül indulhat, ha sikerül rá pályázati pénzt szerezni. Az önkormányzat legfeljebb a szükséges pénz 20 százalékát tudja biztosítani.
Az idén három nagy beruházás indul Hajdúböszörményben. Mintegy 400 millió forintos költséggel építtetnek egy 250 fős középiskolai kollégiumot és 280 millió forintos ráfordítással egy uszodát. Mindkét építkezés jövőre fejeződik be. Jelentős projekt lesz a regionális kommunális hulladéklerakó megépítése. A Hajdúböszörmény közigazgatási határában fekvő, mintegy 2 milliárd forintba kerülő lerakó 14 települést, összesen 130 ezer embert szolgál majd ki. A pénz 75 százalékát európai uniós forrásból, 17 százalékát céltámogatásként kapták, a maradékot a 14 önkormányzat adta össze. Az első egység 2002-ben lesz fogadóképes.
Idén 12 szociális bérlakás építésére nyert pénzt az önkormányzat. A teljes költség 62 millió forint, ebből 41 millió forint pályázati pénz. A lakások a tervek szerint még az idén felépülnek, bár a pályázatot még nem írták ki. A városban egyébként garzonlakásokra a legnagyobb a kereslet. Egy lakótelepi 40 négyzetméteres garzon ára 3 millió forint. A családi házak négyzetméterára kisebb. Viszonylag kevés az eladó telek; egy belvárosi földdarabért 10 ezer forintot is elkérhetnek négyzetméterenként. Vállalkozói formában is folyik lakásépítés a városban. Nincs elvándorlás, a születések száma viszonylag magas - mondta a polgármester.
A következő néhány évben vagy esetleg még az idén indul a közvilágítás korszerűsítése. A rendszer most is viszonylag jó állapotban van, de már elkezdték fölmérni és elemezni, mit kellene kicserélni, illetve felújítani. Tavaly csaknem az összes fejlesztési pénzt az út- és a vízhálózat bővítésére fordították. Hajdúböszörmény egyik városrészében 34 millió forintos költséggel kiépítették a vízvezeték-hálózatot. Útépítésre mintegy 100 millió forintot fordítottak. Kétségtelen, hogy nem a legszerencsésebb dolog utat építeni a csatornaberuházás megkezdése előtt, de akkora volt a türelmetlenség, hogy nem tudtunk tovább várni - mondta a polgármester. Emellett az új technológiák azt is lehetővé teszik, hogy a csatorna az út mellett legyen és ne alatta. Tavaly kezdték a belvízelvezető rendszer kiépítését is. Ez mintegy 100 millió forintba kerül, a munka és a költségek fele áthúzódik az idei évre.
Kedvező lehetőséget biztosít az idegenforgalom fejlesztésére az, hogy közel van a Hortobágy és Hajdúszoboszló. Az önkormányzat fel kívánja hívni a figyelmet a város épített értékeire, valamint Hajdúböszörmény egyedi - körkörös - városszerkezetére. A fejlesztési pénz nagy részét az infrastruktúrával kapcsolatos beruházásokra költötték ugyan, de a maradékból jutott arra, hogy a város is megjelenjen az Utazás 2001 kiállításon.
Hajdúböszörménynek is vannak környezetvédelmi problémái; a hulladék nem megfelelő tárolása, illetve a hiányzó csatornahálózat miatt jelentős mértékben szennyezett a talaj és a víz is. Ezt a gondot az új beruházások várhatóan a közeljövőben meg fogják oldani.
V. É.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.