A Fiat-tervezők több mint hat évvel ezelőtt úgy gondolták: valami forradalmian újat alkotnak az egyterűek világában. Az elképzelés a Multiplában öltött testet, de vagy a forma előzte meg a korát, vagy csak az embereknek nem „jött be” az egyedi dizájn, akárhogy is van, a Multipla eddig nem volt olyan sikeres, mint tervezői remélték.
Pedig a Museum of Modern Art 1999-ben ki is állított egy példányt New Yorkban. A kritikát elsősorban az autó kétszintes orr-része kapta – a motorháztető tetején kialakított, úszógumiszerű kitüremkedés – a rajta elhelyezett lámpákkal –, valljuk be, csak nagyon kevesek tetszését nyerte el. Az utastérben alkalmazott megoldások újszerűsége – két sorban elhelyezett 3-3 variálható ülőalkalmatosság – már több hívet szerzett az autónak, de ez sajnos kevésnek bizonyult a piaci boldoguláshoz. Ezen még az sem változtatott, hogy a hírek szerint aki egyszer egy ilyen autó boldog tulajdonosává vált, az belülről nézve csak dicshimnuszokat tudott zengeni Multiplájáról.
A Fiat vezetői talán ezért is döntöttek úgy, hogy az egyterű második generációs modelljénél csupán a „plasztikai sebészeknek” engednek hozzányúlni az autóhoz, de lényegében ők is csak a front részt változtathatták meg. Az új Multipla hagyományos fényszórókat, hűtőmaszkot és motorháztetőt kapott, hátul viszont megmaradt a vonalvezetés – igaz, a hátsó lámpatestek is konzervatívabbak lettek. Szerencsére megmaradt a már említett hat önállóan mozgatható, kényelmes ülés is, az oldalirányú variálhatósághoz az biztosít elegendő teret, hogy az autó kategóriájának legszélesebbje képviselője. (Hossza viszont csak 409 centiméter, tehát jó 20-30 centivel rövidebb a konkurenseknél, például az Opel Zafiránál vagy a Renault Scénicnél.)
Ha nem akarnánk kihasználni, hogy elől akár hárman is ülhetünk, a középső ülés hátratolásával és a támla lehajtásával két pohártartós, könyöklőként funkcionáló támaszt nyerhetünk. Egyébként, bár alapkiépítésében hatüléses az autó, kérhetjük a középső ülés elhagyását és helyére egy 18 literes, hűthető és fűthető tárolódoboz beszerelését. Az apróbb holmiknak nem csak itt, hanem az első konzolon és az ajtók oldalzsebeiben is van hely, a nagyobb csomagoknak pedig a csomagtartó nyújt menedéket, amely a hátsó sor mozgatásával, a háttámlák döntögetésével 430 és 1300 literes méret között variálható.
A motorválaszték, akárcsak az elődnél, most is korlátozott lesz. A kínálatba került egy 103 lóerős, 1,6 literes benzines, egy 1,9-es, 115 lóerős közvetlen befecskendezéses turbódízel és egy 92 lóerős, 1,6 literes bipower motor, amely benzines és földgáz-üzemeltetést is lehetővé tesz. A hazai vásárlók csak a két hagyományos erőforrás közül választhatnak – látatlanban elmondható, hogy érdemesebb a dízelre szavazni, hiszen ekkora kasztni mozgatásához minél több lóerőre és minél nagyobb nyomatékra van szükség. A középkonzolra helyezett, ötsebességes váltóval párosítva ez az erőforrás már egészen elfogadható menetteljesítményekre sarkallhatja a Multiplát. Az utasok biztonságáról a blokkolás gátlós fékrendszer mellett a felszereltségi szinttől függően járó négy, illetve hat légzsák gondoskodik, míg a kényelmet a szervokormány, a központi zár és az elektromosan mozgatható tükrök szolgálják. A több kategória erényeit egyesítő modell Magyarországon 2004 őszétől lesz kapható.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.