A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A Malév Zrt. mintegy ötszáz céggel állt kapcsolatban, azt azonban nem lehet tudni, hogy a folyamatban lévő felszámolásban hányan és mekkora igényt nyújtottak be, a Napi Gazdaság kérdésére ugyanis a felszámoló nem kívánt nyilatkozni. A cég felszámolását február 14-én rendelte el a bíróság, a hitelezőknek  negyven napja volt követeléseik bejelentésére. A 40. és a 120. nap között még nyilvántartásba lehet kerülni. A hitelezők között van a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA). Hardy Mihály kommunikációs igazgató szerint a BA összességében mintegy 15 millió euró, azaz körülbelül 4,5 milliárd forintról nyújtott be − számlákkal igazolt − követelést a Malév felszámolójának.

A felszámoló arról visszajelzett már, hogy megkapta a BA igényét, azonban egyelőre nem tett formális, jogilag értékelhető nyilatkozatot. Úgy tudjuk, a Malév évek óta görgette a BA-val szemben fennálló tartozását, amit az elmúlt három évben egyre gyorsabb ütemben törlesztett, tehát volt esély arra, hogy egy-két éven belül a teljes összeget visszafizesse.
A Malév kiegyenlítetlen tartozásai alapvetően három csoportba sorolhatók a BA-nál: a leszállási díjak, illetékek, helyiségek, épületek bérleti díja és kerozinszámlák (utóbbiak jó része 2012-es keltezésű, a BA-leány Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. követelése). A BA kiegyenlítetlen követelései közé tartozik mindezeken felül a Malév üzemanyag-tároló telepe alatti talaj kerozinszennyezésének felszámolása (ami több száz millió forintra rúghat), valamint a repülőtéri telephelyeken található Malév-tulajdonú eszközök, járművek őrzése, elszállítása és megsemmisítése is.

A catering szolgáltatást nyújtó Budapest Aeroservice Kft. ügyvezetője, Majtán György lapunknak elmondta, a társaság a Malév GH Zrt.-vel állt üzleti kapcsolatban, így "igényüket" ott jelezték, összeget azonban üzleti titokra hivatkozva nem árult el. Majtán szerint a Malév leállásával a "ráhordott" ügyfeleket is elveszítette a Budapest Aeroservice, köztük az American Airlines, a Delta és a Hainan döntése is komolyan érintette a céget. A cégvezető úgy látja, ha a BA megfelelő szinten kívánja üzemeltetni a repteret, meg kell tartania a nemzetközi szintű szolgáltatásokat nyújtó cégeket, a gazdasági helyzet nyomán pedig csökkentenie kell a bérleti díjakat, erre azonban nem nyitott a reptér üzemeltetője.

Nem kívánt tájékoztatást adni követeléseiről lapunk kérdésére a reptéri biztonsági szolgálatot ellátó Airport Security Zrt., amely − még kft.-ként − a cégbírósági adatok szerint 2010-ben 2,5 milliárd forint árbevételt ért el. A cég később zrt.-vé alakult, így annak tulajdonosaira vonatkozó adatok nem ismertek, a korábbi kft. azonban egy magánszemély és a Canter Ingatlanfejlesztő és Szolgáltató Kft. tulajdonában volt, utóbbi tulajdonosa pedig három magánszemély, köztük Demján Sándor és Demján Sándorné.

Nem derült ki, hogy a Malévnak informatikai szolgáltatásokat nyújtó Invitel Zrt. mekkora összeget követel, Zsembery György, a cég vezérigazgató-helyettese lapunkkal annyit közölt, hogy az Invitel a vonatkozó szabályoknak megfelelően együttműködik a felszámolóval. Nem tartozik a Malév a weboldalát korábban készítő Sense/Net Zrt.-nek, a társaság ugyanakkor egy kiemelt referenciával lett szegényebb − mondta lapunknak Bíró Tamás, a zrt. egyik alapítója. A jegyek értékesítésére is koncentráló honlapot már régen lekapcsolták, a tapasztalatok szerint azonban korábban sikeres volt működése.