ÁSZ: két év alatt 41-szer módosultak az adójogszabályok
Az állami költségvetés bevételeit realizáló szervezetek tevékenységének ellenőrzését végző Állami Számvevőszék az APEH-al kapcsolatban készítette el értékelését. Az ÁSZ azt vizsgálta, hogy az APEH eredményesen és hatékonyan látta-e el feladatait.
Az APEH az adók és járulékok beszedésével és ellenőrzésével kapcsolatos, jogszabályokban meghatározott feladatait fajlagosan csökkenő ráfordítások mellett teljesítette 2000-2005-ben - áll az ÁSZ jelentésében.
Öt év alatt a beszedett költségvetési nettó bevételek 60 százalékkal, ezen belül az önadózáson kívüli bevételek 23 százalékkal nőttek. A hivatal működésére fordított kiadások 12,5 százalékkal emelkedtek.
Az éves költségvetési bevételi előirányzatokat a hivatal 2000-2003 között teljesítette, a 2004-2005. években azonban már nem. A pénzügyminiszter 2004-ben megsértette a költségvetési törvényt, amikor az előirányzatok alulteljesítése ellenére engedélyezte az érdekeltségi jutalom egy részének kifizetését. Csökkenő számú ellenőrzés mellett mintegy 68 százalékkal nőtt a megállapítással feltárt nettó adókülönbözet, és mintegy kétszeresére a kiszabott szankciók összege.
A jelentés kiemeli: az APEH tervezési-elemzési szakvéleményei nem kellően hasznosultak a Pénzügyminisztériumban. A pénzügyminiszter a vizsgált időszak mindegyik évében kezdeményezte a kormánynál a költségvetési törvény adó- és járulék-bevételi előirányzatainak módosítását, 2004-2005-ben a legfontosabb adótörvények 41-szer módosultak. Az éves költségvetési bevételi előirányzatokat a hivatal 2000-2003 között teljesítette, a 2004-2005. években azonban már nem.
A PM nem készített felmérést, vagy elemzést az APEH feladatainak ellátásához szükséges humánerő-forrás mértékéről és összetételéről - áll a jelentésben. A PM elrendelt mintegy 10 százalékos létszámleépítést az APEH-nél anélkül, hogy elemezte volna annak hatását a szervezeti struktúrára, a feladatellátás színvonalára, illetve a költségvetési bevételek beszedésének kockázatára. Ugyanakkor az APEH sem alakította ki az egyes szakterületeken a feladatellátáshoz szükséges humánerőforrás-kapacitás tervezésének és elemzésének módszerét és ilyen átfogó elemzéseket sem készített. Így nem határozható meg, hogy az egyes jogszabályokban előírt feladatok teljesítése az egyes szakterületeken mekkora kapacitást igényelt.
Az ÁSZ vizsgálata ajánlásként megfogalmazza, hogy a pénzügyminiszter biztosítson pénzügyi forrást az APEH informatikai eszközállománya műszaki színvonalának megőrzéséhez, valamint alakítsa át a hivatal részére megfogalmazott teljesítmény-elvárásokat oly módon, hogy valamennyi hatékonyabb és eredményesebb munkavégzésre, többletteljesítmény elérésére ösztönözzön, illetve azok teljesítése mérhető legyen. "Írja elő az APEH elnöke számára, hogy dolgoztassa ki az egyes szakterületek, ezen belül a külső megkeresések alapján lefolytatandó behajtások/végrehajtások feladatainak ellátáshoz szükséges humánerőforrás-kapacitás rendszeres és azonos mutatószámokon alapuló tervezésének és elemzésének módszerét, valamint készíttessen ilyen elemzéseket a humánerőforrás optimális elosztása érdekében" - tartalmazza a jelentés.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.