A Mercedes és a Siemens vezérigazgatói a német sajtóban szélsőségességre és populizmusra figyelmeztetnek az európai parlamenti választások előtt. A vállalatvezetők a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak (FAZ) adott interjúban határozottan felszólították az alkalmazottaikat, hogy menjenek el szavazni, de gondolják meg, melyik pártra adják a voksukat, mert jobb, ha a szélsőségek ellen szavaznak a júniusi EU-s választásokon.

Ez a gyakorlat Magyarországon meglehetősen szokatlan az üzleti életben, és a lap szerint eddig Európa legnagyobb gazdaságában is hagyományosan tartózkodtak a cégek a nyílt politikai állásfoglalástól.

Most viszont – a június 9-i európai parlamenti választások közeledtével – a nagy német munkaadók igyekeznek befolyásolni a választópolgárokat, figyelmeztetve őket a jobbra tolódás veszélyeire

Kiállnak az értékek mellett

A német gazdasági elitből nemcsak a Siemens és a Mercedes vezetői vállalják a politikai álláspontjukat, hanem velük együtt mintegy harminc, nagy múltú vállalat és szervezet alakított egy olyan szövetséget, amely „Kiállunk az értékekért!” címmel beleállt a választási kampányba. 

Ebben olyan ismert cégek vesznek részt, mint például az Allianz SE, a ThyssenKrupp, a Henkel, a Metro, a Volkswagen, a DHL Group, az E.ON SE, a Philip Morris vagy a Deutsche Bank.

Közös kampányoldaluk szerint az összesen mintegy 1,7 millió munkavállalót foglalkoztató munkaadók elkötelezettek az egyesült Európa mellett, és a sokszínűséget, a nyitottságot, a toleranciát hirdetik, amely az innovációs erő forrása és a versenyképesség garanciája a globalizált világban. 

Kiállunk mindazon értékek mellett, amelyek a múltban sikerre vezettek bennünket, és a gazdasági rendszerünk motorját működtetik – fogalmaznak, kiemelve, hogy együtt erős jelzést akarnak küldeni a gyűlölet és a populizmus ellen

Tartanak az AfD népszerűségétől

Ezzel a németek körében tavaly óta egyre népszerűbb, szélsőjobboldali AfD párt ellen lépnek fel, amely reformtörekvéseiben bevándorlásellenes, és például a tagállami szuverenitás megerősítésével az Európai Uniótól való részleges függetlenedést hirdeti.

Az AfD nyerési esélyei miatt immár komolyan aggódnak a gazdasági szereplők: a Német Gazdasági Intézet (IW) új felméréséből kiderült, hogy a német vállalatok csaknem 80 százaléka kockázatot lát az AfD felemelkedésében – akár üzleti sikereik, akár a hazai telephelyeik miatt.

A cégvezetők a legnagyobb veszélyt abban látják, hogy a populista párt megkérdőjelezi az EU-tagság és az eurózónához való tartozás szükségességét idézi a ZDF. 

Katasztrófa lenne a Dexit

A 2021-ben stratégiai partnerségre lépett Siemens és Mercedes-Benz vezetői a FAZ-nak kijelentették: a német választóknak most kell cselekedniük, mert fenyegetően előre törtek a szélsőséges politikai erők.

Ezért felszólították az alkalmazottaikat, hogy szavazzanak az európai választásokon a sokszínűség és a tolerancia mellett, illetve a populista AfD ellen.

A Siemens vezérigazgatója, Roland Busch úgy fogalmazott: a rasszizmust hirdető politikai pártok veszélyeztetik a társadalmi kohéziót, mégpedig úgy, hogy bár egyszerű válaszokat adnak az összetett kérdésekre, ám azok „soha nem működnek”.

Nemrég megírtuk: az AfD az EU-tól való függetlenedésről népszavazást is tartana, ám a Dexit az IW számításai szerint jelentős veszteségeket okozna a német gazdaságnak és következményként körülbelül két és félmillió munkahely szűnne meg. 

Az EU-ból való kilépés gazdasági katasztrófa lenne – jelentette ki Ola Källenius, a Mercedes főnöke, aki szerint Németország az egyik legnagyobb és legerősebb export nemzet, amely a technológiára és az innovációra épít.

Ezt a sikeres modellt számos erős középvállalat és nagyvállalat támogatja, ezért az ország nem engedheti meg magának, hogy elszigetelje magát – mondta, megjegyezve, hogy 2024-ben a Mercedesnél egyetlen autó sem gördülne le a futószalagról, ha nem lennének a munkaerőpiacon migrációs hátterű emberek.

Hasonlóképp, a Deutsche Bank vezetője és a Német Bankszövetség elnöke, Christian Sewing is kifakadt a Dexit gondolatára.

A Welt am Sonntagnak azt mondtaa külföldi befektetők a megbízható demokratikus értékek és struktúrák miatt vannak jelen, viszont már most azt kérdezgetik, hogy számíthatnak-e Németországra hosszú távon.

Másfélmillió euróba került az agitálás

A prominens üzleti szereplők közül a 89 éves Reinhold Würth is levélben fordult az alkalmazottaihoz, amelyben óva intette őket attól, hogy az AfD-re szavazzanak. A „csavarkirályként” ismert vállalkozó az egyik legsikeresebb családi céget jegyzi a régióban: a Würth Csoport éves forgalma 20 milliárd euró és összesen 87 ezer embert foglalkoztat, ebből 27 ezret Németországban. A cégtulajdonos a ZDF-nek elmondta: politikai agitálását a munkavállalók többsége jól fogadta, de például mintegy 1,5 millió eurónyi megrendelést is elvesztett – főleg Kelet-Németországból jelezték egyes vevők, hogy nem vásárolnak több csavarárut a Würthtől. A tapasztalt vezető azonban nemcsak a populistákat, hanem Olaf Scholz koalícióját is bírálja. Mint mondta, a jelenlegi szövetségi kormány munkája „egyszerűen katasztrófa” az országra nézve. Úgy rohangálnak, mint egy csomó csirke – fogalmazott.