csődveszély elkerülése érdekében a felmondhatja az állammal kötött tömegközlekedési megállapodások egy részét  fővárosi önkormányzat. Ennek a vészforgatókönyvnek a tervezetét tárgyalja szerdai közös rendkívüli ülésén a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság és a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság.

A Telex információi szerint elsősorban a vármegyebérlet-szerződés van veszélyben, hiszen azzal a fővárosi lakosok szinte semmit nem vesztenek (a Budapest-bérlet 8950 forint marad), a főváros viszont visszakaphatja a jegybevétel jelentős részét, amin jelenleg osztozik az állami MÁV-Volánnal. A lépés az agglomerációból Budapestre ingázóknak fájhat, mert ismét külön kell fizetniük a Budapest-bérletért, és a városhatáron túli közlekedésért.

Politikai eszközöket is bevetnek 

Az előterjesztés szerint azért kényszerült erre a lépésre az ország legnagyobb önkormányzata, mert a Magyar Államkincstár – a főváros által vitatott, ezért be nem fizetett szolidaritási hozzájárulás miatt – 10,2 milliárd forintot emelt le a Fővárosi Önkormányzat számlájáról, így Budapest pénzügyi válsághelyzetbe került. 

A pénzügyi ellehetetlenüléssel szemben küzdelemben nemcsak jogi, hanem politikai válaszokkal is készül az ország legnagyobb városa 

– áll a Baranyi Krisztina (pénzügyi bizottság elnöke) és Vitézy Dávid (közlekedési és városfejlesztési bizottság elnöke) által aláírt javaslatban, amit szerdán tárgyal a két szakbizottság. Az előterjesztés szerint a főváros által vitatott állami adókövetelés fedezetét már nem lehet

  • költségmegtakarítással,
  • bevételnöveléssel
  • vagy hatékonyságnöveléssel előteremteni.

A túlzott mértékű szolidaritási hozzájárulás miatt a főváros közszolgáltatásai ellehetetlenülnek, ami kritikus hatással lesz Budapestre és régiójára, és ezért a felelősség a kormányt terheli, Budapestnek erre világos politikai válaszokat kell adnia – áll a tervezetben. Az előterjesztésben indítványozzák, hogy a főpolgármester dolgozzon ki vészforgatókönyvet.

Karácsony Gergely elhatárolódott 

A vészforgatókönyvben vizsgálnák felül az állammal kötött tömegközlekedési megállapodásokat, előírnák a budapestiek széles körű tájékoztatását, és további közpolitikai intézkedéseket vezetnének be, amiből kiderül, hogy „Budapest nem fogadja el a rá kirótt szerepet, és nem fogja tétlenül tűrni a város csődjét”. Azonban várhatóan nem fog teljes körű támogatást élvezni az előterjesztés, többek között a főpolgármester se állt ki egyértelműen a javaslat mellett. 

A tarifaszövetségi megállapodás felmondása mindenkinek rossz lenne: a budapesti utasoknak, az agglomerációs utasoknak és a főváros költségvetésének 

– írta a Karácsony Gergely vezette Városháza sajtóosztálya.

Mérlegre tettük: Karácsonyék vagy az Orbán-kormány az adósa a másiknak?

Egy adatsor szerint Budapestnek csak az iparűzési adóból befolyt bevétele alapján bőven maradna forrása az állami szolidaritási adó levonása után is. Ám a főváros számláját közben inkasszálták, és tartja magát az igazához. Hogyan lehet mégis több mint 50 milliárd forintnyi mínuszban a tervezett budapesti büdzsé, illetőleg hogyan fajult idáig ez az elmérgesedett ügy? Ennek jártunk most utána. Bővebben >>>