Bubrik Gáspár Erőltetett ütemű lakásépítkezések jellemzik az idei esztendőt, s a lendület az év végéig még fokozódhat. Ennek nem csak az a magyarázata, hogy az évből már csak két és fél hónap van hátra, hanem az is, hogy a lakásépítésekhez most igényelhető kedvezményeket ki akarják használni az építkezők – véli Vidor Győző, az Ytong Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Mindez meglátszik az Ytong-termékek forgalmán: a tavalyihoz képest 25 százalékkal több, mintegy 400 ezer köbméter pórusbeton falazóelem eladásával számol az eredetileg a németországi Ytong Holding AG tulajdonában lévő, majd az ezt felvásárló, szintén német Haniel-csoport érdekeltségébe került (NAPI Gazdaság, 2001. szeptember 26., 5. oldal) társaság. Vidor tájékoztatása szerint az elmúlt mintegy két évben – s különösen idén – tapasztalható építőanyag-vásárlási boom jövőre látványosan alábbhagy, ezért a 14–15 százalékos piaci részesedéssel bíró magyarországi Ytong az ideihez képest mintegy 5 százalékos forgalomcsökkenéssel számol. Ez a jövő év első két hónapjának megrendeléseinél vélhetően még nem mutatkozik majd, mivel az Ytong csak március 1-jétől emeli termékeinek árát – a számítások szerint átlag 8 százalékkal. Ez főleg az adóterheknek és a különféle szolgáltatások árainak várható növekedéséből adódik, magyarázta Vidor. Hozzátette: az Ytong halmajugrai gyára a falazóanyagok gyártásához gőzenergiát használ, amit a szomszédos, lignitet felhasználó erőműtől vásárol. A többi között ez és a folyamatos gyár- és termékfejlesztés eredményeként kaphatta meg az Ytong a környezetbarát termék díjat is. Várhatóan a következő év első feléig tart a jelenlegi építési láz Az osztrák tulajdonban lévő, az itthoni tetőfedőcserép-piacon 40-45 százalékos részesedéssel rendelkező, idén mintegy 90 millió tetőcserepet értékesítő Tondach Magyarország Tégla- és Cserépgyártó Rt.-t mindhárom – csornai, békéscsabai, és tatai – gyárának termelési technológiája miatt érinti a gázáremelés, melynek költségét kénytelen érvényesíteni a fogyasztói árakban – mondta a NAPI Gazdaság megkeresésére Filák Marián kereskedelmi igazgató. A gyártást és a forgalmazást érintő költségek is, a kapcsolódó adóterhek is emelkednek, ezért várhatóan decembertől átlag 5–10 százalék közötti mértékben drágulnak a Tondach termékei, szemben a múlt évi mintegy 5 százalékos növekedéssel. A Tondach adatai szerint ebben az évben a családiház-építkezések nőttek erősebben, szemben a korábbi évekkel, amikor a társasházi, lakóparki beruházások. A cég szerint jövőre valószínűleg az ideinél kevesebben vágnak majd bele lakás-, illetve házépítésekbe, -felújításokba, s erősítheti ezt a tendenciát, hogy kevesebb saját pénzük, forráslehetőségük lesz a potenciális építkezőknek. Filák szerint az idei, mintegy 15 százalékot kitevő forgalomnövekedésre talán a következő év közepéig számíthat a Tondach, de az utána következő időszak piaci fogadtatását ma még nem meri megbecsülni a kereskedelmi igazgató. Reményei szerint 2004-re az előző két év átlagforgalmával lehet számolni, amit jórészt az első félévi eladások alapozhatnak meg. A piaci részesedés megőrzése érdekében Filák Marián szerencsésnek tartja, hogy a jelenleg nagyszámú megrendelések teljesítéséhez a Tondach-csoport régióbeli gyáraiból is érkezhetnek termékek, ha a magyarországi termelőhelyek nem bírják kapacitással. Eddig mintegy 3 millió sajtolt profilcserepet a társcégektől szerzett be a magyar Tondach, amely idén összesen 12,5–13 milliárd forint árbevétellel számol.