Különleges körülménynek kellene bekövetkezni ahhoz, hogy a norvég Telenor Mobile kisebbségi részvényest vonjon be a Pannon GSM Rt.-be, amelynek nemrég vált kizárólagos tulajdonosává. Az anyacég vezetése elégedett a leányvállalt eredményeivel, s a norvégok hosszú távra kívánnak berendezkedni Magyarországon.
Piaci és pénzügyi szempontból is sikeresnek tartja a Pannon GSM működését Arve Johansen, a norvég Telenor Mobile (TM) vezérigazgatója, ám a társaság tavalyi eredményeiről egyelőre nem kívánt beszámolni a pénteki sajtóbeszélgetésen, a TM éves jelentéséből azonban kiderül, hogy a Pannon 2001-ben mintegy 4,2 milliárd norvég korona bevételt ért el. Február 4-én lezárult az az akvizíciós folyamat, amelynek következtében a Pannon 100 százalékos tulajdonosává vált a TM. Johansen elmondta, hogy a norvég cég átrendezi portfólióját - amelyben jelenleg 13 társaság van -, s a későbbiekben csökken a cégcsoporthoz tartozó társaságok száma, ahol ugyanis nem sikerül többségi részesedést szereznie, azoktól megválik.
A TM hosszú távon rendezkedik be Magyarországon, és nincs olyan körülmény, ami miatt kisebbségi részvényest kellene bevonnia a Pannonba. A norvég vezető várakozásait felülmúlja a magyar piac fejlődése, a magyarországi mobiltelefon-előfizetők számának gyarapodását illetően a Pannon legelső - 1993-as - üzleti tervében ugyanis azzal kalkuláltak, hogy 2003-ban 5 százalékos mobilpenetráció lesz Magyarországon, a Pannon-előfizetők száma pedig 232 ezer lesz. Ehhez képest a Pannon előfizetőinek száma 2002-ben már a kétmilliót is meghaladja. Johansen szerint Magyarországon a jelenlegi 50 százalék helyett 70-80 százalékos penetrációt lehet prognosztizálni, vagyis a jelenlegi norvég szintre ér el hosszabb távon a mobiltelefon-ellátottság.
A piac telítődésével az ügyfelek megtartására helyeződik át a hangsúly, s a norvég cég otthon erre akkora összeget fordít, mint egykor az előfizetők gyűjtésére. Björn J. Flakstad, a Pannon vezérigazgatója elmondta, hogy erre az időszakra készülve a cég már bevezette a Pannon Partner programot. A vezérigazgató megjegyezte, hogy az előfizetők számának gyarapodása leginkább a reklámköltéssel áll arányban, és nem a gazdaság növekedésével. Johansen elmondta még, hogy a versenyképes piac kialakulásával csökkenek az árak, „kiegyensúlyozottabb" tarifák várhatók, s ezzel párhuzamosan csökken a készülékek támogatása. Ahhoz azonban még több időre lesz szükség, hogy a magyar előfizetők utolérjék a norvégokat, akik ma kétszer annyit költenek mobiltelefon-szolgáltatásra, mint a magyarok.
D. J.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.