Október 24-től hatályba lép az a törvénymódosítás, amely módosít a szolgáltatók által meghatározható hűségidők szabályozásán. Bár a módosítás első változata szerint Magyarországon a megköthető hűségidőt 12 hónapban maximálták volna, a most hatályba lépő jogszabály ezen enyhített, így ha a szerződéskötés kedvezményes készülékvásárlással együtt történne, akkor megmaradhatna a 24 hónapos hűségidő. Ebben az esetben viszont az előfizetés díjának meg kell egyeznie az egy évre kötött szerződések díjával.
A változás annak volt köszönhető, hogy a jogalkotó meghallgatta a mobilszolgáltatók érvelését a határozott idejű szerződések hasznáról, nevezetesen az arról szóló érvelést, hogy a határozott idejű szerződések által biztosított kiszámíthatóság a mobilszolgáltatóknál az infrastruktúra fejlesztése, a szolgáltatás minőségének javítása illetve a készülékvásárlások szempontjából fontos. Azt is érdemes megjegyezni, hogy az ilyen változások nem költségmentesek: a jogszabályi módosítás miatti átállás a Vodafone-nak például több mint 100 millió forintos költséget jelent.
Kapcsolódó
Bár az új jogszabály csak egy hónap múlva lép életbe, a Vodafone Magyarország vezetése úgy döntött, hogy hamarabb eleget tesz a törvényi kötelezettségnek, így a mobilszolgáltatónál már szeptember 18-tól élnek az új törvény szabályai szerinti szerződéses feltételek, azaz a mostantól megkötött egyéves szerződéseket is a kétéves hűségidőben foglalt tartalommal és tarifákkal lehet megkötni, a hűségidő lejártával pedig a tarifák nem változnak - mondta Révész Balázs, a cég mobil szegmensért felelős marketing igazgatója.
Nem a papír számít
Révész ugyanakkor megjegyezte, hogy a törvényi szabályozás változása a Vodafone életét nem fogja jelentősen befolyásolni, miután a cégnél úgy vélik, hogy az ügyfélhűség - a cég felmérései szerint - nem a papírtól függ. Az ügyfelek körében egy mobilcsomagnál a benne foglalt hang- illetve adatforgalom vagy egyéb szolgáltatás ugyanis sokkal fajsúlyosabb elem, mint az, hogy egy 1 vagy 2 éves szerződést kell aláírni.
A marketing igazgató nem várja a törvényi szabályozás változása miatt, hogy a szerződéses ügyfelek eltűnnének, szerinte továbbra is 70-75 százalékon maradhat a határozott idejű szerződéses ügyfelek aránya. Ezt támaszthatja alá szerinte, hogy a pre paid piacon, ahol nincs semmi kötöttség, a szolgáltatóváltás aránya kisebb, mint az előfizetéses ügyfeleknél. A piacot inkább a szolgáltatók innovációja boríthatja, vélekedett, de azt is hozzátette, hogy a magyar ügyfelek egyébként nehezen mozdíthatóak.
A cég felmérései szerint a határozatlan idejű szerződéseknek bizonyos élethelyzetekben van előnye. Olyan ügyfelek szokták általában ezt a megoldást választani, akiknek valamilyen szempontból nem stabil a munkahelye, a fiatalok, akik szintén nem rendelkeznek stabil bevétellel vagy a külföldre költözők.
Jelenleg a Vodafone-nak közel hárommillió ügyfele van, a szerződéses ügyfelek körében pedig 88 százaléknak van határozott idejű és 12 százaléknak van határozatlan idejű szerződése. A szerződések vonzereje a készülék: az ügyfelek 54 százaléka készülékkel kötött szerződést - mutatott rá Révész.
Ingyenes hálózatfüggetlenítés
Az új szabályok értelmében a szerződés lejárta után a szolgáltatók kötelesek a hűségidővel vásárolt készülékeket ingyen hálózatfüggetleníteni. (Mint arról korábban lapunk is írt, a Vodafone sávosan fizettetett, de két év után már csak 2500 forintot, a Telenor 7650, míg a Magyar Telekom 15 ezer forintot kért a készülékek függetlenítéséért).
Az ingyenes függetlenítés viszont csak azokra a készülékekre vonatozik, amelyeket az új szerződéses feltételekkel vásároltak, azaz a mostantól megkötött szerződésekhez vásárolt készülékeket érinti - hívták fel a figyelmet a Vodafone szakemberei. A korábbi csomagokhoz vásárolt telefonok esetében továbbra is vonatkoznak majd a korábban érvényes díjak - bár ezt a Vodafone-nál várhatóan felülvizsgálják majd.
Egyéb változások
Az új törvény 90-ről 45 napra rövidíti azt a határidőt, amelyen belül az előfizető jogosult lenne felmondani a szerződését, ha a szolgáltató egyoldalúan módosítana rajta. Fontos azonban megjegyezni, hogy a tarifakivezetésre nem ad megoldást az új szabályozás, de az továbbra is áll, hogy hátrányosabb helyzetre nem lehet szerződést módosítani.
Az új jogszabály értelmében a szolgáltatónak a határozott idejű szerződés lejárta előtti 90 napban kötelessége lesz három alkalommal tájékoztatni az előfizetőt arról, hogy a szerződés lejártát követően mi változik, és hogy milyen, a lejáró szerződési feltételekhez hasonló ajánlatai vannak.
UPDATE: A Nemezeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága lapunk kérdésére közölte, hogy az új törvény alapján a jogszabály hatályba lépésekor a már érvényben lévő szerződésekre is alkalmazni kell az ingyenes függetlenítést.
Legolvasottabb
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Nyilvánossá vált Putyin titkos telefonbeszélgetése: hatalmas ajánlatot tett az amerikaiaknak
Újabb 44,9 milliárd forint tűnt el a költségvetésből: magyarok szomorították el Orbán Viktort
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Egyetlen mulasztás elegendő: pénzbírság vagy akár rendőri elhurcolás vár azokra a fiatalokra, akik ezt nem teszik meg
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Karácsonykor végre megtudtuk, hogy a magyar állam nem döngöli földbe a magyar kriptót
