Ryanair közölte a Boeinggel, hogy ha bármelyik amerikai megrendelő elállna a 737 MAX 10-es repülőgépek átvételétől, akkor

megfelelő áron megvásárolja azokat

– közölték a légitársaság vezetői a Reuters beszámolója szerint.

Az ír légitársaságnak, amely az utasok száma alapján Európa legnagyobb ilyen cége, már 150 konkrét megrendelése van a 737-es család legnagyobb repülőgépére, és további 150-re vásárlási opciókkal rendelkezik, az első szállítások 2027-ben lennének esedékesek.

Várakozásai szerint a típus az év végére megkapja a típusengedélyt, és a jövő év elején már repülhet is. Közben az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal már feloldotta a MAX 9-es repülőgépek repülési tilalmát, amit azután kellett elrendelni, hogy az Alaska Airlines egyik új repülőgépén a levegőben gyakorlatilag kirobbant egy kabinajtó.

A történtek megint betettek az utóbbi időben jelentős presztízsveszteséget elszenvedő Boeingnek: a United Airlines amely 277 darab MAX 10-est rendelt és további 200-ra tett opciós vételi ajánlatot, meggondolta magát és új flottatervet készít. Ebben már nem szerepel a típus, amely már az Alaska Airlines gépének balesete előtt is jelentős engedélyeztetési és szállítási késedelmekbe ütközött.

Ha néhány amerikai légitársaság nem hajlandó átvenni a MAX 10-es gépeket, akkor a Ryanair fogja átvenni azokat

– mondta Michael O'Leary, a Ryanair csoport vezérigazgatója a légitársaság negyedéves eredményeit ismertetve. Szerinte a Boeing mindig is nagyszerű repülőgépeket fog gyártani, más kérés, hogy „a minőségen még javítani kell”.

Bob tanár úr kertjében megtalálták a 737 MAX repülőgép kulcsfontosságú alkatrészét

Boeing MAX 9-es repülőgépek flottája mindaddig a földön marad, amíg az amerikai szabályozó hatóság meg nem győződik azok teljeskörű biztonságáról.

A Ryanair jelenleg 136 MAX 8-as és 409 korábbi generációs 737-es repülőgéppel rendelkezik az 574 repülőgépből álló flottájában, de tervei szerint ezt a számot idővel 210 MAX 8-assal és akár 300 MAX 10-essel is növelné. A cég egyébként azt vallja, hogy a történtek ellenére „a MAX egy nagyszerű repülőgép” és szeretnének belőle minél többet megszerezni.

A Boeing 737-10 a legnagyobb modell a MAX repülőgépcsaládban. A gyártó, amely korábban sokáig halogatott mindenféle fejlesztést, a megrendelő légitársaságok nyomására fejlesztette ki a típust. Egyrészt, hogy az időközben problémássá vált MAX 9-nél legyen egy nagyobb változat, másrészt, hogy felvehesse a versenyt az Airbus 321neo-val. A most visszavonulót fújt United Airlines, a Ryanair, az Air India és a SunExpress rendelt eddig a típusból. 

Az elmúlt években számtalan késedelmet szenvedett az új repülőgépek üzembe állítása a kisebb párjával, a MAX 7-tel együtt.

Világszerte repülési tilalmakkal sújtották ugyanis a típust, miután 2018-ban és 2019-ben fél év leforgása alatt két szerencsétlenség is történt. A vizsgálatok súlyos és eltitkolt konstrukciós hibára világítottak rá a MAX 8-asoknál, amely igen komoly bizalmatlanságot szült. A gépek repülési tilalmát az Egyesült Államokban már 2020-ban feloldották, de a kínai légteret csak 2022 októbertől kezdték megnyitni a típus előtt.

A gyártóval szembeni polgári perek egy része máig sem zárult le, így meglehetősen rosszkor jött az Alaska Airlines gépének csúfos balesete és a kényszerleszállás. Az Egyesült Államokban 171 darab Boeing 737 Max 9-est kellet ideiglenesen kivonni a forgalomból, a Boeing pedig komoly magyarázkodásra kényszerült. 

Igy néz ki egy iPhone, miután 5000 métert repült a Boeingből

Két telefont is megtaláltak: igen nagy valószínűséggel az Alaska Airlines balesetet szenvedett gépéből eshettek ki az iPhone-ok.