Pénteken az Alaska Airlines egyik gépén repülés közben kiszakadt a vészkijárat, ami végül leszállásra kényszerítette a pilótákat. Egész pontosan az történt, hogy leszakadt a dugóajtó a Boeing Max 9-es típusú repülőgép bal oldaláról az oregoni Portlandből való felszállást követően, úton a kaliforniai Ontarióba. Mindez akkora nyomáscsökkenést okozott, hogy vissza kellett fordulniuk.

Csupán a szerencsén múlt, hogy nem történt tragédia: a pilóták úgy tették le a gépet a földre, hogy a fedélzeten lévő 171 utas és a 6 fős személyzet tagjai közül senki sem sem sérült meg. Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság eddigi vizsgálata szerint az utasok még be voltak kötve, és a légiutaskísérők sem kezdték meg az utasok kiszolgálását a gyors nyomásvesztés pillanatában.

A kiszakadt nyílásfedél mellett közvetlenül nem ült senki, az adott sorban az ablak melletti és a középső (26A és 26B) ülés üres volt, csak a folyosó melletti széket foglalta el egy utas. A keletkezett nyíláson néhány üléspárnát, mobiltelefont, fülhallgatót, valamint ruhadarabot szippantott ki a nyomáskülönbség. A robbanásszerű nyomásvesztést követően a pilótafülke ajtaja is kinyílt.

A Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) szombaton elrendelte 171 Boeing MAX 9 típusú repülőgép ideiglenes földre helyezését, amelyekbe ugyanezt a mintegy 27 kg súlyú panelt szerelték be, és amely egy főként fapados légitársaságok által használt opcionális kijárati ajtót takar.

A frankfurti és az amerikai tőzsdén jegyzett Boeing részvényei csaknem 8 százalékot estek hétfő hajnalban, miután az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hatóság elrendelte, hogy az amerikai cég 737 MAX 9-es repülőgépei közül 171 darabot biztonsági ellenőrzésnek vessenek alá, így azok a földön maradnak.

A gyártók összeházasodtak a szabályozókkal

A Wizz Air alapító vezérigazgatója, Váradi József is megszólalt az ügyben, aki a Bloombergnek elmondta: ideje, hogy a légi közlekedési iparág javítson a biztonsági folyamatain, és a mindenkori működésén, beleértve magukat a társaságokat és a szabályozásért felelős hatóságokat. A diszkont légitársaság vezetője szerint jóval jelentősebb belső minőség-ellenőrzéseket kellene végrehajtani.

A legutóbbi repüléssel kapcsolatos botrány hiába egy Boeing gépet érintett, Váradi József úgy véli, hogy rajtuk kívül a konkurenciának, az Airbus-nak és a többi gyártónak is fokoznia kell a biztonsági szigort több erre dedikált erőforrással. A Wizz Air első embere azt is kifogásolta, hogy az ágazati felügyeleti szervek és a gyártók mára „meglehetősen meghitt” kapcsolatba kerültek egymással.

A helyzetet úgy lehet leírni, mintha a gyártók már-már összeházasodtak volna a szabályozókkal

– összegezte Váradi József, aki szerint ezen egyértelműen változtatni kell. A Wizz Air egyébként kizárólag Airbus flottát üzemeltet, és nem érinti a Boeing jelenlegi repülési tilalma. 

Szörnyű tragédia történik, ha nem profik a légiutas-kísérők

A légiutas-kísérők kőkemény kiképzést kapnak: érteniük kell a biztonságtechnikához, a pszichológiához, a kommunikációhoz, a pánikkezeléshez – mondta az Economxnak Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő, akivel a Japan Airlines e heti balesete után beszélgettünk.