A felvonókkal szembeni elvárások közül napjainkban az egyik legfontosabb az alacsony zaj- és rezgésszint. Az elvárás természetes, de megvalósítása igen sok műszaki akadályba ütközik. Korábban a régi magyar felvonós (MSZ 04/11-1) szabvány írt elő zajhatárértékeket, azonban e szabvány ma már nem érvényes és a benne leírtak is messze túlhaladottak: a géphelyiségben max. 80 dB(A), az aknában max. 70 dB(A). A jelenleg érvényes felvonós EU-szabványból - mivel csak biztonságtechnikai céllal készült - az ilyen követelmények teljesen kimaradtak. A felvonók maximális zajterhelésére a zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 8/2002 (III. 22.) KöM-EüM együttes rendelet 4. melléklete érvényes, amely felsorolja a felvonó keltette zajtól védendő összes helyiséget és az azokhoz tartó zajhatárértékeket (30 dB-től 60 dB-ig terjedően, helyiségtől függően). E határértékek betartása már fokozott mérnöki körültekintést igényel. A termék folyamatos fejlődését benne a zaj és rezgés csökkentését is a piac ugyan kikényszeríti, ez azonban önmagában kevés. Valóban jó műszaki megoldások a zaj és rezgés ellen csak akkor születnek, ha erre külön, a termékfejlesztéskor, illetve az épület tervezésekor odafigyelnek. Az építészeti tervezés felelőssége (ilyen a felvonó megfelelő helyre való betervezése, az aknával szomszédos helyiségek védelme) azért különösen fontos, mert csupán gépészeti fejlesztéssel, a "világ legcsendesebb liftje" megalkotásával sem teljesíthetők e határértékek, hiszen álló lift mellett az átlagos városi zajterhelés 40-45 dB(A). Természetesen az említett rendelet és a piaci verseny igen sok olyan műszaki innovációt eredményezett, amelyek a zajt és a rezgést jelentősen csökkentették.
Ilyen például a legfőbb zaj- és rezgésforrás (a hajtás) zajának csökkentése azáltal, hogy hiányzik maga a zaj forrása. Nincs morgó hidraulikus szivattyú vagy hagyományos csigahajtómű, csattogó fékkel, csak nagy nyomatékú frekvenciaszabályozott elektromotor. Ilyen műszaki megoldás korábban is létezett, de kizárólag "felhőkarcoló-technológiában". Az innováció az, hogy ma már a legkisebb lakóházi lifthez is ugyanez kapható.
Jelentős előrelépés az acélsodronykötél helyett az egyedi poliuretán-bevonatú lapos kötél (1. ábra) alkalmazása. Ezt a forradalmi megoldást az OTIS fejlesztette ki és szabadalmaztatta. Ez a sodrott kötél (2. ábra) okozta elkerülhetetlen vibrációt a töredékére csökkentette. A szíj további előnye a klasszikus felvonóhajtásból (acéltárcsa-acélkötél érintkezésből, 3. ábra) kötelezően adódó hang megszüntetése. A lapos kötél és a hajtómű nélküli hajtás együttes használata kulcsfontosságú innovációt jelentett a felvonó iparban, amit az OTIS a második generáció - Gen2 - névvel kívánt szimbolizálni. (4. ábra) Sem a lapos kötélnek, sem a hajtás csapágyainak nincs szüksége környezetszennyező kenőanyagra, a Gen2 felvonó valóban környezetbarát " zöld " termék.
A felvonó kizárólag saját függőleges vezetősínjeire támaszkodik (5. ábra), természetesen gumibakokon keresztül, amelyek minden rezgést a liftakna legaljára vezetnek. A sínek periodikus oldalirányú támasztása továbbra is elkerülhetetlen, azonban e támaszok függőleges elmozdulást tesznek lehetővé. Így a legfőbb függőleges rezgés akadálytalanul fut le a síneken legalulra, így oldalirányban a szintekre minimális rezgés adódik át.
A felvonóvezérlés mikroprocesszor-bázisú, a nagy teljesítményű rész is teljesen elektronizált, emiatt az indításkor/megálláskor hallható relé zaja töredéke a korábbinak. A hajtás - a pillanatnyi terhelésnek megfelelően - fokozatmentesen gyorsít és lassít. A lakóházi felvonóknál jól ismert megállás előtti sebességátváltásos rántás, majd a lassú sebességről való erős befékezés itt nem fordul elő.
A szinteken a legfőbb zaj okozója az ajtó. A zaj szempontjából csak az automatikusan nyíló és záródó ajtó kontrollálható. Az OTIS a Gen2 termékeihez kizárólag frekvenciaszabályozott ajtót alkalmaz. Az ajtómotor nyomatéka helyileg számítógéppel programozható. Ezzel a záráskori csapódás megelőzhető, és utólag is bármikor megszüntethető. A mozgó ajtólapok rezgés- és zajszigetelő speciális filccsúszókkal vannak megvezetve. Mivel a fülkeajtó a beszálló utas biztonsága érdekében elektronikus védelemmel van ellátva, a beszorítás megelőzésére a visszanyitás nem mechanikus, ezért a mechanikai zaj kizárt. A biztonsági ajtóretesz kötelezően mechanikus, de speciális, eleve zajcsökkentett kialakításban készül.
A cikkben azokat a legfontosabb elemeket kívántuk ismertetni, amelyekkel alapvetően csökkenthető a felvonók zaj- és rezgéskibocsátása. Meg kell jegyezni, hogy a Gen2 felvonó a magas utazási komfort, az alacsony zajszint, továbbá versenyképes ára miatt a legnépszerűbb, a legkelendőbb és legjobban értékesíthető termék a magyar és európai piacon. A hazai piac visszajelzése a fent említett műszaki paraméterek tekintetében várakozáson felüli.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.