A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének 2022-es kutatása szerint 40 százalék felett van már a sofőrhiány, ami azt jelenti, hogy több százezer pozíció van betöltetlenül. A masszív bérfejlesztéseknek köszönhetően lassan a magyar cégek nemzetköziben mozgó sofőrjei hasonló bért keresnek, mintha egy nyugati cég alkalmazná őket, de lyukak ennek ellenére is maradtak – írja a Mandiner.

A Waberer's jelentette be elsőként tavaly kora tavasszal, hogy Indiából hoznak 79 sofőrt és három flottaüzemeltető alkalmazását tűzték ki célul. A nyáron már arról számoltak be, hogy az  első indiai sofőrjük, Kumarasan Mahendran sikeresen elvégezte a cég oktatási programját és egy Volvo volánja mögött útnak indulhat.

Úgy tudni, hogy a Waberer's-nél az ázsiai munkavállalókra kéthetes szakmai tanfolyam, belső oktatás és vizsga is vár, csak azután indítják útnak őket. A leendő sofőrök egy munkaközvetítő cégen keresztül jöttek hazánkba és saját koordinátoruk is van.

Nyugat-Európa több államában már régóta bevett gyakorlat

Mután a fiatalokat már szinte lehetetlen ezzel a munkával megszólítani, a kevésbé fejlett országokból igyekeznek leigazolni sofőröket. Az angol, holland és francia cégeknél jellemző leginkább, hogy ázsiai vagy afrikai országokban keresik munkatársaikat.

Magyarországon egyébként a szabályok viszont mindenkire egyformán vonatoznak. Egy unión kívülről érkezőnek is ugyanúgy kell PÁV-ot (pályaalkalmassági vizsgálat – a szerk.) teljesíteniük és olyan vezetői engedélyüt szerezniük, amelyet például Magyarország elfogad.

Varga Dorottya, Waberer's sajtósa a Mandiner ezzel kapcsolatos kérdéseire azt válaszolta, hogy a Waberer’s Csoport semmilyen módon nem különbözteti meg munkavállalóit, munkájukat kizárólag teljesítményük alapján méri.

A Waberer’s Csoport közel 6.000 főt alkalmaz, melyből közel 3.700 fő kamionsofőr, és a cég – méretéből is fakadóan – diverzifikáltan kezeli munkaerőpiaci jelenlétét, tudatosan használ egyszerre a magyar mellett másik EU-s, európai, de nem EU-s és Európán kívüli munkaerőpiacot is annak érdekében, hogy mindig rendelkezésre álljon jól képzett munkaerő az ügyféligények magasszintű kielégítését.

A Waberer's gyakorlatát a dán Baton Transport hazai leányvállalata is követte, az idén márciusban jelentette be, hogy képzést indítanak azért, hogy indiai nők Európában dolgozhassanak.

fuvarozócég első körben 25 indiait tanít be és helyez el magyarországi bázisán, Claus Normann Hansen szerint, amennyiben sikeres a projekt, öt éven belül akár nyolcszáz indiai alkalmazottjuk is lehet ugyanolyan bérért, mint magyar kollégáik. 

Dübörög a fuvarozás: évente lecseréli nemzetközi flottája negyedét a Waberer's

Alaposan megfiatalítja járműparkját a közúti logisztikai vállalat. Bővebben >>>