Ugyanakkor az autósok közül csak kevesen állítják le parkolóba a téli hónapokra járművüket. Idén az eddigi enyhe tél még az egyébként ezt a gyakorlatot követőeket is eltántorította szándékuktól. Bubb László, a Hungaropark Magyar Parkolási Szövetség (HMPSZ) titkára szerint a fők ok nem ez, hanem az autó nyújtotta kényelemhez való ragaszkodás. Az elmúlt öt évben öt-hatszorosára nőtt a fedett parkolóhelyek száma Budapesten a mintegy fél évtizeddel ezelőttihez képest, ám az összesen 15 ezer fedett férőhelynek csak nagyjából a fele szolgál teljesen „közcélokat”, vagyis ha van üres hely, akkor azt díj ellenében bárki elfoglalhatja. Ezek – főleg a mélygarázsok – jórészt az új bevásárlóközpontokban, üzletházakban működnek, a többi pedig – a nagyközönség előtt csak kis részben igénybe vehetően – irodaházakban, szállodákban található. (A fővárosban az autók közterületen kívüli parkolására kialakított fedetlen és fedett fizetős parkolóhelyek száma összesen 25 ezer körüli, ami nemzetközi összehasonlításban még mindig igen kevés.) A hétköznapi autósok által is használható létesítményekkel leginkább ellátott városrész a pesti, ezen belül is a Belváros, valamint az azt közvetlenül övező kerületek. A jelenleg a legnagyobb befogadóképességűnek számító, alig két éve működő, négyszintes Szabadság téri mélygarázsban várhatóan február végéig megtelnek a bérletes parkolásra kijelölt helyek – mondta Fülöp Balázs, a mélygarázst üzemeltető Parkolás Kft. ügyvezető igazgatója. A cégek által vásárolt havi vagy éves bérletek aránya az év közepére valószínűleg meghaladja majd a korábbi négyszázat. A magánszemélyek által vásárolt bérletek száma lassabban nő, arról nincs adat, hogy a környéken lakók közül valaki egész télre leállítaná az autóját. Fülöp szerint nemcsak a téli időszak hozhat változást a Szabadság téri mélygarázs kihasználtságában. A nyári szabadság idején, az eddigi tapasztalatok alapján főleg augusztusban nagyobb az üresedés. A magyarországi Strabag-csoporthoz tartozó Parkolás Kft. egyelőre a tervezett Status parkolóház/mélygarázs hálózat eddig egyetlen vállalkozását üzemelteti. A fővárosban az egyik legrégibbnek számító, 480 autó befogadására alkalmas Aranykéz utcai parkolóházban sem jellemző az autók téli leállítása. Itt kéttucatnyira tehető az épületben található társasházban vagy a környéken lakó bérletesek száma. A Belvárostól kissé kijjebb, a Futó utcában működő parkolóházban viszont a téli hónapokra visszatérő bérlőket is számon tartanak, tájékoztatott Németh József cégvezető. A 408 autónak helyet adó Corvin parkolóház éves kihasználtsága igen változó, hiszen nincsenek a közelben nagyobb intézmények, irodaházak, amelyek növelnék a tartós bérlők számát, Inkább a naponta néhány órára betérők a jellemző ügyfelek, jó néhányan persze a környéken lakók közül is váltanak bérletet. Ezért is tartja fontosnak a Corvin parkolóház az autók teleltetésére hirdetett akcióját, amihez külön tarifát alakítottak ki: ilyenkor a havi 18 ezer forint bérleti díj 15 ezerre csökken, két hónapért 29, háromért pedig 42 ezer forintot kérnek. A több mint fél évtizede működő parkolóházban a teleltetés idejére (általában decembertől) 25-30 százalékkal nő bérletesek aránya. A kimondottan téli parkoltatáshoz külön szintet, a hatodikat jelölték ki, ahol 78 autó biztonságos elhelyezésére van lehetőség, hiszen ezt a részt más betérők elől elzártan tartják. Németh tájékoztatása szerint több visszatérő ügyfelet a budai oldalról vagy Zuglóból is nyilván tartanak, ám a mostani tél eddig nemigen késztette megszokott bérlőiket sem a tartósabb leállásra. A budai oldalon – a MOM-park bevásárlóközpontban és a Déli pályaudvarnál – két mélygarázst, a pestin pedig – a Novotel Palace szállodához kapcsolódóan – egy parkolóházat működtető Wipark Kft. összesen 1800 autó elhelyezését biztosíthatja. Fullár Gyula cégvezető tájékoztatása szerint a tucatot sem éri el azoknak az autósoknak a száma, akik kimondottan téli leállásra bérelnek tőlük helyet. Ám aki ilyen igénnyel keresi meg valamelyik Wipark-létesítményt, annak akár 40 százalékos kedvezményt is kínálnak. Az eddigi gyakorlat szerint ilyenkor nem különítik el a télre leállt autókat, nehogy ez figyelemfelhívó legyen azok feltörésére vagy ellopására.