A válságidőszakban lehetőséget látott a méréstechnikai eszközöket és szoftvereket forgalmazó Leica Geosystems Hungary Kft. A társaság stratégiaváltásának lényege az volt, hogy a profitmaximálás helyett a piaci részesedés növelésére került a hangsúly, ami a termékportfólió szélesítését, illetve a termékcsaládokon belül a termékek és termékváltozatok számának növelését jelentette − mondta lapunknak Gombás László ügyvezető. Az anyacég, a közel kétszáz éves múltra visszatekintő, svájci alapítású és székhelyű Leica Geosystems a világ 123 országában van jelen, fő tevékenységi körét a helymeghatározáshoz, méret- és alakmeghatározáshoz, illetve térbeli adatok gyűjtéséhez szükséges eszközök és szoftverek gyártása, fejlesztése és értékesítése jelenti. A csoport az egyik vezető megoldásszállító a világban és Magyarországon is.

Svájc egyik tradicionális vonása a megbízhatóság, a pontosság, a Leica Geosystems termékeit is a lehető legnagyobb precizitásra törekvés jellemzi − fogalmazott az ügyvezető. A cégcsoport fejlesztési stratégiát váltott, ami a termékportfólió egyre szélesebb spektrumában ölt testet: az egyszerűbb, építőiparban használt berendezésektől a földmérők gps-ein, mérőállomásain át a nagy teljesítményű lézerszkennerekig, illetve repülőgépekre szerelhető digitális kamerákig terjed a paletta. Gombás László szerint a piac folyamatosan változik: míg korábban a geomatika (azaz a földméréshez használt eszközök) jelentette az eladások gerincét, az elmúlt időszakban egyre jelentősebb az építőipari alkalmazások súlya. Globálisan ugyan nagy visszaesést szenvedett el az építőipari ágazat, azonban számos régió − például Kína − kereslete összességében mégis növekedést hozott a Leica Geosystems ezen üzletágában.

Magyarországon természetesen ennél nehezebb a helyzet, az irányváltás nyomán azonban a hazai cég is stabil helyzetbe jutott − tette hozzá az ügyvezető. A prémium termékek piacát kevéssé érintette a válság, ám ezen a szegmensen túl a teljes piacot megcélozta a vállalat. A termékpaletta szélesítéséhez hozzájárult, hogy a Leica Geosystems a svéd Hexagon-csoport tagja lett, amelynek stratégiája, hogy a bizonyos szempontok alapján legjobbnak ítélt méréstechnikai cégeket felvásárolja, azonban nem olvasztja egyetlen monolit szervezetbe őket, megmaradhatnak eredeti szervezeti állapotukban.

A Hexagon-akvizíció nyomán a társaság hazai kínálata is kibővült más gyártók termékeivel. Erre szükség is van, az egyre élesedő piaci és árversenyben ugyanis a lehető legszélesebb árkategóriákat lefedő portfólió jelenti a növekedés zálogát − hangsúlyozta Gombás László. A megfelelő árpolitika, a folyamatos termékfejlesztés és marketingtevékenység mellett szervezeti átalakítások is zajlottak a magyarországi cégnél, az adminisztrációs munkaköröket 90 százalékkal csökkentették, az értékesítői állomány azonban kibővült, a korábbi direkt végfelhasználói értékesítés helyett a viszonteladói hálózat erősítése került előtérbe bizonyos szegmensekben. Az értékesítések legnagyobb részét olyan eszközök adják, amelyek értéke 2−5 millió forinttól akár 20−30 millióig is terjedhet, ezeket elsősorban speciális felhasználók, iparvállalatok és kormányzati szervek rendelik meg. Az ilyen méréstechnikai berendezések hazai piaca meglehetősen szűk, ráadásul az utóbbi másfél évben jelentősen átalakult a szektor szerkezete. Korábban évtizedekig három-négy nagyobb márka adta az eladások zömét, a kínai szereplők megjelenésével, illetve a Hexagon multibranding-stratégiájával azonban jelentősen szélesedett a szereplők köre, van olyan termékcsoport, amelyben − a korábbi három-néggyel szemben − akár kilenc versenytárs is lehet a piacon, miközben bizonyos gyártók egyre inkább egy-egy termékcsoportra specializálódnak.