Elkészült az első változata annak a GM-javaslatnak, amely az elképzelések szerint „végleg” rendezné az utazási irodák biztonságos működését és minden esetben biztosítaná az utasok teljes körű kártérítését. Az inszolvenciabiztosítás lényegében kezesi biztosításként működne, s az utasok hazahozatala, az előlegek és utazási költségek kifizetése mellett csőd esetén az iroda egyéb pénzügyi kötelezettségeire is garanciát nyújtana. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) támogatja az inszolvenciarendeletet, de az csak úgy éri el a célját, ha minden iroda számára kötelező lesz - mondta lapunknak Molnár Gabriella, a MUISZ elnöke. Az az iroda, amelynek túlságosan kockázatos a biztosítása, ezért nem vállalja egyetlen egy biztosító sem a szerződéskötést, megszűnik, így a törvény egyszersmind a piac megtisztítására is alkalmas lenne - hangsúlyozta. A jogszabály nem ad lehetőséget méltányosságra, ha az utazásszervező nem bír a jogszabályban előírt garanciával, a hivatalnak törölnie kell nyilvántartásából. Az inszolvenciabiztosítás bevezetése és kötelezővé tétele nem tűnik jó megoldásnak - reagált a hírre Darvas Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) Utasbiztosítási Tagozatának vezetője -, mivel akkor a bankok és biztosítók garanciavállalási hajlandósága, nem pedig a piaci törvények döntenék el, melyik iroda működhet és melyik nem. Elmondta, hogy a közelmúltban módosított GM-rendelet, amely a korábbi, legfeljebb 35 millió forintos limittel szemben a következő évi, várható éves árbevétel arányában határozza meg a biztosítási kötelezettség mértékét - megfelelő. G. Á.