Az elmúlt napokban a korábbiakhoz képest fantasztikus finanszírozási akciókkal találkozhattak az új autó vásárlását tervezők. Az 1,73–6,5 százalékos, kivétel nélkül svájci frankos ajánlatokat az úgynevezett „márkafüggő” finanszírozók dobták piacra, vagyis azon cégek, amelyek akcióikat minden esetben összehangolják márkaimportőrükkel. Az általuk kínált olcsóbb hitelhez ilyenkor az importőr támogatása társul, sőt, nem egy esetben a kereskedőnek is le kell mondania árrésének és finanszírozói jutalékának jelentős részéről annak érdekében, hogy nagyobb készleteket tudjanak eladni. A mostani, rendkívül erőteljes akciók közvetlen kiváltó oka az lehet, hogy a regisztrációs díj miatt év elején drasztikusan visszaestek az újautó-eladások: a katasztrofálisnak minősített január és február után az importőrök és a kereskedők számára is mind égetőbbé válik a tavaly rendelt készletek kiárusítása.
Ma már a Németországban megszokott akciós kamatszint környékén lehet finanszírozást találni új autóra – hívja fel a figyelmet a Volkswagen és a Skoda autókra 5,5–6,5 százalékos teljes hiteldíjmutatós (THM) kamatot kínáló Porshe Bank vezérigazgatója, Antall Pál. A Magyar Lízingszövetség elnöki tisztét is betöltő szakember szerint akciós ajánlatok eddig is voltak, ám a mostani – jórészt kényszer szülte – akciók oly mértékben átrendezték a piacot a fővárosban és a vidéki nagyvárosokban, hogy minden remény megvan rá: az értékesítési versenyben az akciós árak kommunikációja mellett mind nagyobb teret kap majd a hitelkamaté is.
A márkafinanszírozók egy része csak egy bizonyos kiválasztott termékre kínál finanszírozást. A PSA Finance Hungária Rt. a Peugeot 307-es gépkocsikhoz ajánl 3,07 százalékos THM-ű finanszírozást, amelynek kialakításához a társaságtól kapott információink szerint a Peugeot Hungária, a márkakereskedők és a finanszírozó is számottevően hozzájárul saját árrésének/marzsának rovására. Hegedűs Edit, a Renault Credit marketingigazgatója szerint aligha véletlen, hogy az egyébként 1,73-as THM-mel futó akciójukat a Mégane típushoz kínálják: vélekedésük szerint ennek a vásárlói köre ahhoz a középréteghez tartozik, amelyik szofisztikáltabb döntésre képes, így számukra mindenképp fontos lehet az olcsó hitellehetőség kommunikálása.
A hónap elején belépett a versenybe a hazánkban legtöbb autót eladó márka finanszírozója, a Suzuki Pénzügyi Szolgáltató is. A hónap végéig 2,004 százalékos THM-mel elvihető Suzukik az akciók tömegessé válását ígérik, főleg akkor, ha a mostani akciók kedvező piaci fogadtatásra találnak. Végh András vezérigazgató szerint, ha a mostani kísérletek bebizonyítják, hogy a finanszírozással is lehet akciózni, abban az esetben véget érhet a magyar piacot eltorzító jutalékverseny, és a kereskedők egyre inkább annak fényében választanak majd finanszírozó partnert, hogy az milyen szolgáltatást nyújt ügyfeleinek. Ehhez a változáshoz a márkaimportőrök üzletpolitikájának változása is kell – állítják szakemberek. Jelenleg ugyanis az importőr által a kereskedőnek adott árrés jóval alacsonyabb, mint Nyugat-Európában, mert az importőrök bekalkulálják azt is, hogy a dealer a finanszírozótól is szép jutalékot kap. Ez nem mehet így tovább, a hazai autóértékesítésnek is vissza kell állnia a normális mederbe: abba, hogy a kereskedői jövedelem legnagyobb része az importőrtől érkezik a lebonyolított forgalom arányában.
Antall Pál szerint a mostani szintről már nagyon nehéz lesz visszatérni a 10 százalék körüli ajánlatokhoz, ezért a folytatás mindenképp a finanszírozói marzsok csökkenése lesz. Erre minden bizonnyal rákényszerülnek a márkafüggetlen finanszírozók is, akik ugyanakkor nem félnek az új kihívástól. A Postabank-Leasing álláspontja szerint a jutalékszintek csökkenése a nagy banki háttérrel rendelkező lízingcégeknek további értékesítési csatornák – például a bankfiókokban való értékesítés – irányába terelhetik a hitelkihelyezéseket. Nagy László, a CIB Lízing üzletágvezetője pedig arra figyelmeztet, hogy a kereskedéseknek komoly pluszlehetőséget adhat, ha az importőrtől érkező – az esetek többségében nem kizárólag hiteldíjcsökkentésre használható – támogatást egyéb szolgáltatásokra (ingyenes szerviz, üzemanyag-utalvány, ingyen casco) fordítja, míg a finanszírozást egy márkafüggetlen céggel oldja meg – persze jutalékának és árrésének egy részéről lemondva. Ebben az esetben ugyanis a kereskedőnek módja van arra, hogy versenytársainál több kedvezménnyel növelje értékesítését.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.