A Fővárosi Közgyűlés mind a négy frakciójának, az MSZP, az SZDSZ, a Fidesz-MDF-MKDSZ és a MIÉP képviselőcsoportjának vezetői is megjelentek tegnap a Transelektro Rt. Nádor utcai székházában, ahol a társaság és a Ganz Holding Rt. érdekeltségébe tartozó Ganz-leányvállalatok vezetői mutatták be terveiket, amelyekkel a fővárosi villamosbeszerzéseken részt kívánnak venni. Székely Péter, a Transelektro elnök-vezérigazgatója kifejtette: bíznak benne, hogy a jövőben hozzá tudnak járulni a fővárosi közlekedés javításához. A Transelektro a Ganz Transelektro Közlekedési Kft. révén érdekelt a fővárosi villamosgyártásban, a Ganz Holding pedig a Ganz Vagon Kft. nevű leányvállalata révén képviseltette magát a megbeszélésen. Vajda Pál főpolgármester-helyettes az MSZP nevében kijelentette: három területen lát együttműködési lehetőséget a Ganz-vállalatokkal. Az egyik a Ganz csuklós villamosok felújítása, amelyben már szereztek tapasztalatot a most ajánlkozó cégek, a másik a 24-25 éves Tatra villamosok rekonstrukciója, továbbá a Millenniumi Földalatti Vasút szerelvényeinek felújítása és új kocsikra cserélése. Ugyanakkor Vajda kiemelte, hogy a Ganz-vállalatokon kívül is vannak hazai cégek az iparágban. Vajda hangsúlyozta: a főváros egymagában nem folytathat iparpolitikát, a kormányzatnak kell segítenie a hazai vállalatok fejlődését. Erre szerinte az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság és a Széchenyi terv programjai lehetnének alkalmasak. Tirts Tamás, a Fidesz-MDF-MKDSZ frakcióvezetője ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta: a Fidesz javaslata szerint a Széchenyi tervből kellene finanszírozni a BKV és a Ganz-vállalatok együttműködését abban, hogy kipróbálásra is alkalmas prototípusokat építsenek. A BKV legfőbb gondja ugyanis az, hogy nem tud olyan villamosok beszerzésével kalkulálni, amelyek csak papíron léteznek. A Ganz Vagon vezetője, Fodor Tamás ehhez hozzátette: külföldön gyakran azért okoz nehézséget a megbízások elnyerése, mert nem tudnak hazai referenciákat felmutatni. A tegnapi tárgyalások után elhangzott: a nagykörúti villamostender kiírásából kihúztak minden olyan kitételt, amely a Ganz-vállalatok indulását, illetve beszállítóként való közreműködését lehetetlenné tenné. Ugyanakkor Vajda hangsúlyozta: a Ganz-vállalatok jelenleg nem lennének esélyesek arra, hogy egymagukban szállítsanak villamosokat Európa legforgalmasabb vonalának kiszolgálására. A vállalati kooperációt viszont a főváros nem tudja megszervezni az érintett cégek helyett - tette hozzá. A fővárosi pártok képviselői és a Transelektro elnöke egyetértettek ugyanakkor abban, hogy a modern villamosgyártásra körülbelül 2004 táján lenne képes a Ganz-csoport. Sz. I. M.