A bővülő magyar tejpiacon jól kitapintható azon külföldi érdekeltségű cégek köre, amelyek kialakult stratégiájuknak és tőkeerős hátterüknek köszönhetően folytatják az akvizíciókat. Ugyanakkor érzékelhetően van olyan külföldi tulajdonos is, amely még nem döntötte el, mihez kezd magyarországi vállalatával. A hat legnagyobb cég az elkövetkező években várhatóan tovább növeli részesedését a hazai piacon a kis- és közepes üzemek kárára. Közben folyamatosan kutatják köztük az újabb akvizíciós lehetőségeket (ilyen lehet például a Tolnatej Rt., a Dráva Tej Rt., az Északtej Rt., az Egertej Kft., a Kuntej Rt., az Óvár-tej Rt.). Emellett a nagy piaci szereplők száma is csökken majd, a jelenlegi 6-7 cégből az ország uniós csatlakozásának idejére legfeljebb 3-4 marad. A koncentráció elsősorban stratégiai szövetségek létrehozásában, kölcsönös akvizíciók formájában valósul meg. Elképzelhető például, hogy a tejpiacon ma még csak tejes italával jelen lévő Nestlé hosszabb távon a tejiparban is komolyabb pozícióra tör. A világ minden részében megfigyelhető a kereskedelmi hálózatok növekedése. Erre reagálva indult el, és folytatódik egyre gyorsuló ütemben az élelmiszergyártók koncentrációja, ami alól a tejipar sem kivétel. Az iparág koncentrációja az utóbbi években minden fejlett országban felgyorsult. Az Egyesült Államokban az elmúlt két évben rendkívül felélénkültek a cégfelvásárlások, 1997-ben 20, 1998-ban 17 akvizíció történt a szakágazatban. A konszolidációban legaktívabb cégek a Suiza, a Dean Foods és a Dairy Farmers of America. Hasonló folyamat zajlik a világ tejiparát uraló Európai Unióban is. Az EU az összes termelés 25 százalékával a legnagyobb tehéntejtermelő, a legnagyobb tejtermék-felvevőpiac, és - az összes kivitel felével - a legnagyobb exportőr is. A világ 25 legnagyobb tejipari vállalatából 16 itt található. A 25 cég közül 14 részvényei vannak tőzsdei forgalomban, 8 Európában. Az EU-ban csak az elmúlt két évben több mint ötven jelentős tejpiaci akvizíció történt, hatásukra csaknem minden tagállamban kialakult az a két-három cég, amely kiemelkedő befolyással bír a piacon, és folyamatosan tárgyal a további vállalategyesítések érdekében. Az EU öt legnagyobb tejtermelő tagállama az unió tejtermelésének 75 százalékát állítja elő, nem véletlen tehát, hogy a világ legnagyobb tejfeldolgozó cégei ezekből az országokból nőttek ki. A Nestlé az első, a Danone a 4., a Bongrain/CLE a 9., a Parmalat a 13., az Avonmore a 15., az Unilever a 16., az Unigate a 19., a Fromageries Bel a 23. a világon. Németország újraegyesülése óta a német tejipar a legnagyobb Európában, 21,78 milliárd dolláros forgalma az élelmiszeripar árbevételének negyedét teszi ki. 1997-ben 190 tejfeldolgozó cég volt Németországban, a koncentrációs fok alacsony, az öt vezető cég - köztük 4 szövetkezet - mindössze 28 százalékát dolgozza fel a tejtermelésnek. A legnagyobb vállalkozás a Milchwerke Westfalen és a Westmilch Milchunion egyesülésével jött létre 1998 elején. A Humana Milchunion tavaly még a 23. volt Európában, de ez év elején megvásárolta a Kurhessische Molkereizentralét és a Bad Wildungent. Az MZO, az ország északi régiójának legnagyobb szövetkezete, élénk tárgyalásokat folytat szomszédaival - Nordmilch és Bremerland-Nordheide - az egyesülés lehetőségeiről. Európa második legnagyobb tejpiacán, Franciaországban a világ 25 legnagyobb tejipari vállalkozása közül 5 működik. A szakágazatban a koncentráció igen magas, a mintegy 1000 cég közül a három legnagyobb dolgozza fel a tejtermelés 43 százalékát. A francia piacvezető cégek közül a Danone világelső a joghurtok és desszertek piacán, Európában sajtok és tejitalok is szerepelnek termékskálája élén. A csoport 100 százalékos tulajdonosa az olaszországi Galbaninak, 55,7 százalékban a Danone SA-nak Spanyolországban, s 20 százalékkal részesedik a Delta Dairy görög piacvezető tejfeldolgozóban. Vegyesvállalatai működnek szerte a világon. A második legnagyobb francia cég, a Bongrain, évente több mint 2,3 millió hektoliter tejet dolgoz fel. 1980 óta a tőzsdén, a részvények 51 százaléka van családi kézben. Tulajdonosa 10,4 százalékban szerepel a 8. legnagyobb francia tejipari vállalkozásnak, a CLE-nek, s szintén világszerte vannak leányvállalatai. A francia piacon a legtöbb tejet - évi 5,7 millió hektolitert - a Besnier vásárolja fel. A cég 1996 óta több sajtüzemet vásárolt külföldön, főleg Kelet-Európában. Olaszországban a Nestlétől vette meg a Locatelli sajtgyárat. Kisebbségi részesedéssel rendelkezik a Fromageries Belben, amely a 6. francia tejipari cég. Európa harmadik legnagyobb tejipara Nagy-Britanniában van, miközben a szigetország a legfontosabb export-felvevőpiac is. Az Egyesült Királyságban körülbelül 300 tejipari cég van, ebből az öt vezető dolgozza fel a termelés felét, s az elkövetkező években további konszolidáció várható. A négy legnagyobb angol tejipari cég a Unigate, a Dairy Crest, az Express Dairies és az Avonmore Waterford-csoport. Méretük csaknem megegyezik, részvényeiket jegyzik a tőzsdén. Szintén a tőzsdén van a legnagyobb skót tejfeldolgozó, a Robert Wiseman. A Unigate az egyik legnagyobb szállító az Egyesült Királyságban. Az eredetileg teljesen a farmerek kezében lévő Dairy Crest 1996-os részvénykibocsátása nyomán a tejtermelők már csak mintegy 50 százalékos tulajdonosai a társaságnak. A cég Yoplait nevű vegyesvállalata a múlt év februárjában felvásárolta az angliai Raine's tejfeldolgozót, az akvizíció révén forgalma és profitja várhatóan a duplájára nő. A Express Dairies - amely 1998 márciusa óta van a tőzsdén - évi 1,7 millió hektoliterrel a szigetország folyadéktej-piacának vezetője. A holland tejipar Európában a negyedik helyen áll, de a legnagyobb exportőr a kontinensen. Az iparágat számos cégegyesítés után két szövetkezet vezeti. A legnagyobb esemény 1997-ben a Friesland Dairy Foods, a Coberco, a Twee Provincien és a Zuid-Oost-Hoek egyesülése volt. Az így létrejött Friesland Coberco Dairy Foods (FCDF) 4,7 milliárd dolláros forgalmával és 46 milliós profitjával messze kiemelkedik a holland mezőnyből, évente 5 millió hektoliter tejet dolgoz fel. A 3 millió hektoliter tejet feldolgozó Campina Melkunie-t az FCDF szorította le a dobogó legfelső fokáról, pedig 1997-ben 6,5 százalékkal, 3,5 milliárd dollárra növelte forgalmát Az olasz tejipar az ötödik helyen áll Európában, az ország - az Egyesült Királysággal együtt - a tejhiányos térségek közé tartozik. A hazai feldolgozásban a mintegy 3 ezer sajtüzem a domináns, ezek évente 946 ezer tonna sajtot állítanak elő, ami nagyjából az összes hazai termelésű tejet igényli. Az olasz tejtermelőket izgalomban tartó fejlemény, hogy megkezdődött a friss tejtermékpiac 37 százalékát ellátó szervezet, a Centrali del Latte fokozatos privatizációja. Az olasz cégeknek szembe kell nézniük az alacsonyabb költségekkel termelő északi szomszédok exportnyomásával is. A hazai piacot a Parmalat, a világ 13. legnagyobb tejipari cége vezeti, amely csaknem 110 cégfelvásárlása révén árbevételének már csak 31 százalékát szerzi olaszországi tevékenységéből, szemben az 1989-es 91 százalékkal. Érdekeltségei világszerte működnek, Közép-Kelet-Európában további akvizícióira lehet számítani. Dél-Amerika után a legnagyobb Parmalat-befektetések most Észak-Amerikában folynak. Az Egyesült Államokban mára teljes körű termeléssel rendelkezik a cég, amit folyamatos cégvásárlásai révén ért el (1992: Milk Maid, Farm Best, 1993: Atlanta Dairies, West Dairies, White Knight). A Danone tulajdonában lévő Egidio Galbani a második az olasz tejipari cégek sorában. A harmadik a Cirio, amely 1997-ben mindössze 1 százalékkal tudta növelni forgalmát, profitja az előző évi 12,3 millió dollárról 1,8 millióra zuhant. A fogyasztói tejek piacán 25 százalékkal vezető szerepe van a cégnek, az UHT tejek piacán pedig 13 százalékos részesedésével a Parmalat után a második. A Cirio szintén tervez külföldi akvizíciókat. FÓRIÁN ZOLTÁN **** KERETBEN **** Felvásárlások Magyarországon - A Parmalat 1998 végén a Horizontimpextől megvásárolta a Ceglédtej Rt. 99,6 százalékos részvénycsomagját. A tavaly 3,7 milliárd forint forgalmú Ceglédtej Rt. zártkörű részvénytársaságként, a Parmalat leányvállalataként működik tovább. - A Nutricia kezében lévő, tavaly 24 milliárd forint árbevételű Hajdútej Rt. megvette a múlt évben 9 milliárd forint forgalom mellett 160 millió forint nyereséget elért Szabolcstej Rt. többségi tulajdonosát, a Lakto 2000. Kft.-t. A Nutricia-csoporthoz tartozik még a Sárréti Tej Rt., a Zalka-Tej Rt., a Yogo Kft., és a Wés Tejipari Rt. - A szegedi és szombathelyi üzem után az olasz Gala Italia - a Szegedtej Rt.-n keresztül - január közepén megvásárolta a tavaly 9,4 milliárd forint árbevételű, 200 millió forint adózás előtti eredményt elérő Avonmore Pásztó Kft.-t. Ezt a 4,2 milliárd forint árbevételi tervű Mátratej Rt. megvétele követte, a céghez tartozó 1 milliárdos forgalmi tervű Jász-Gyöngy Kft.-vel együtt. Ezzel a Szegedtej a hazai piac második legnagyobb tejfeldolgozójává vált, de az idei akvizíciónak még nincs vége; saját közlése szerint már tárgyalásokba kezdett a Mizo tulajdonosaival részvényeik megvételéről.