Szállítmányozás, pénzügyi szolgáltatások
BECSÜLT VAGYON: 72 MILLIÁRD

Két cégfelvásárlással erősítette pozícióit a Waberer's tavaly. Előbb a Transpoint nevű céget vásárolta fel, majd a Szemerey Transport többségi részesedését szerezte meg. Az utóbbi tranzakció nem járt pénzmozgással, mert Szemerey Lóránt (Szemerey Tamás unokatestvére) az általa birtokolt cég hatvanszázalékos tulajdonrészéért a Waberer's International Zrt. egyik leányvállalatának, a Waberer's Logisztika Kft.-nek 40 százalékos üzletrészét kapta. A komplex logisztikai szolgáltatásokat végző kft. és a belföldi hűtőfuvarozásra szakosodott zrt. decemberi fúzióját követően a két, saját területén korábban is piacvezető vállalat egyesítette erőforrásait és ma már 1200 alkalmazottal és 700 járművel áll a megbízók rendelkezésére. (A két vállalat árbevétele tavaly mintegy 22 milliárd forintot tett ki.) E két akvizíció nyomán még hangsúlyosabb lett a legnagyobb hazai szállítmányozó cég piacvezető szerepe.

Kép: Dömötör Csaba, Németh András Péter

A Waberer's International Zrt. Európa egyik meghatározó közúti fuvarozó vállalata, háromezer kamionja ugyanis jórészt Magyarországon kívüli megbízásokat teljesít. Árbevételének - amely tavaly több mint 110 milliárd forint volt - 80 százaléka az uniós piacról származik, és a nyereség sem maradt el a tavalyelőtti 14 millió eurótól. (Az EBITDA a 2011-es 46 millió euróról tavaly 52 millióra nőtt!) Az eredmények azt mutatják, hogy bevált a két évvel ezelőtt elkezdett átalakítási stratégia, amelynek során az anyacégben csak 800 kamiont tartottak, a többi járművet pedig franchise-szerű kis egységekbe szervezték. Idén - már csak az európai jelenlét miatt is - nem forintban, hanem a közös uniós valuta alapján történik a könyvelés, és tovább folytatódik a flottacsere is. Kihasználva a kedvező kínálati piacot, a tavalyi 600 után idén 1000 új kamiont állítanak szolgálatba. A növekvő számú flotta üzemeltetéséhez kormányzati közreműködéssel 650 új "pilótát" szeretnének alkalmazni. Az új sofőrök képzését elsősorban a magas munkanélküliséggel küszködő észak-magyarországi régióból oldanák meg: a kormány által finanszírozott átképzés a tervek szerint évente ezer főnek adna teherautó-vezetői képesítést.

Kép: Napi Gazdaság

Jól alakult tavaly a Wáberer biztosító teljesítménye is. A korábbi, Wabard nevet a tulajdonos nevére változtatták, és ennek meg is lett az eredménye. A hazai piacon jól csengő név - és persze a kedvező árak - miatt mintegy ötvenezerrel nőtt a kötelező felelősségbiztosítást náluk kötő autósok száma. Az ügyfélszám így 150 ezerre emelkedett, ami azt jelenti, hogy a tavalyi minimális veszteség talán már idén eltűnik.
Megtelt és tovább nem bővíthető a Wáberer György résztulajdonában álló BILK logisztikai központ - újat pedig egyelőre nem terveznek. Határozott elképzelés viszont néhány éven belül a tőzsdén való megjelenés. Az előkészületek megszervezésére a cégcsoport új gazdasági igazgatója, Antal Erzsébet - a Malév egykori vezérigazgatója, majd a Tesco vezérigazgató-helyettese - kapott megbízást. A hatékonyabb működéshez még ebben az évben egy teljesen új vállalatirányítási rendszert vezetnek be.

2003
20 milliárd forint
2004
23 milliárd forint
2005
25,8 milliárd forint
2006
29 milliárd forint
2007
50 milliárd forint
2008
56 milliárd forint
2009
48 milliárd forint
2010
49 milliárd forint
2011
60 milliárd forint
2012
66 milliárd forint