A Príma néhány üzletében már a qvik névre hallgató fizetési szolgáltatáson keresztül is rendezhetjük a vásárlás végösszegét. Az üzletlánc a QR-kódos fizetést első körben 9 kereskedelmi egységben tette elérhetővé, ahol az önkiszolgáló kasszarendszeren keresztül az elfogadói pénzügyi szolgáltatást a Raiffeisen Bank biztosítja.

Mi is az a qvik? Egy hazai fejlesztésű mobilfizetési megoldás, amely minden lakossági ügyfél számára ingyenesen elérhető. A szolgáltatás minden magyarországi mobilbanki applikációval rendelkező ügyfél zsebében ott lapul tavaly szeptember óta, így a vásárlóknak nem kell új mobilalkalmazást letölteni a qvik-fizetés használatához. 

A szeptemberben elindult új fizetési megoldás alapjait a négy évvel ezelőtt Magyarországon bevezetett azonnali fizetési rendszer (AFR) teremtette meg. Az új szolgáltatás magában foglalja
  • a QR-kódon (qvik-QR);
  • az érintésen (qvik-NFC);
  • és fizetési hivatkozáson (qvik-link)

alapuló fizetési megoldásokat, valamint a fizetési kérelmeket (qvik-kérelem) is.

A fizetés három egyszerű lépésben valósul meg az üzletekben:

  1. A vásárló a megszokott módon beolvassa a termékeket az önkiszolgáló kasszánál, és fizetésként a „qvik azonnali fizetést” választja a felkínált lehetőségek közül.
  2. Ezt követően a kassza képernyőjén megjelenik egy QR-kód, amit okostelefonunkkal beolvasunk.
  3. Végül egy gombnyomásra van még szükség: a telefonkészüléken megnyíló mobilbanki alkalmazással jóváhagyni a fizetés adatait.
q
Qvik-fizetés egy budapesti Príma üzletben.
Kép: Economx, Horváth Balázs

Lázár Vilmos, a CBA elnöke a rendszert bemutató sajtótájékoztatón elmondta: az üzletlánc számára nem ismeretlen terep a QR-kóddal indított fizetés, mivel a CBA az azonnali fizetési rendszer bevezetését követően is gyorsan adaptálta az új fizetési megoldást kísérleti jelleggel.

Ugyanakkor úgy látják, a korábbi pozitív tapasztalatokra alapozva, valamint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szeptemberi szabályozásának köszönhetően a QR-alapú fizetés új lendületet kaphat.

„Hálózatunknak nem titkolt célja, hogy a kiskereskedelmi versenyben egy innovatív szereplő legyen, nemcsak az értékesített termékek tekintetében, hanem a modern és biztonságos fizetési megoldások bevezetésében is. Ehhez jelent egy újabb lépést a qvik-mobilfizetés bevezetése”

– mondta a CBA elnöke.

A boltoknak olcsóbb, mint a kártyás fizetés

A jegybank stratégiai célként tűzte ki, hogy egy hazai, gyors, biztonságos és a kereskedők számára az eddigieknél kedvezőbb árazású elektronikus fizetési megoldást hozzon létre, melynek egyik legelső szereplője idén januártól a CBA.

A kedvezőbb árra amiatt is szüksége van egyébként a piacnak, mivel rengeteg kiskereskedő amiatt nem tartotta be az elektronikus fizetés kötelező biztosításáról való szabályozást, mert a kártyás fizetési tranzakciók utáni díjat túl magasnak tartotta – ez a qvik esetében alacsonyabb díjat jelent elfogadói oldalon. A pénzforgalmi szolgáltatók fizetési kártya elfogadáshoz kapcsolódó bevételeinek megoszlását jogcím és kereskedői kategóriák szerint vizsgálva az látható, hogy minél nagyobb a kereskedők kártyaforgalma, a POS-terminálhoz kapcsolódó díjak aránya az összdíjakon belül annál alacsonyabb. Erről részletesen írtunk korábbi cikkünkben, amelyet itt olvashat el.

A qvik bevezetésével remélhetőleg versenyhelyzet alakul majd ki a kártyatársaságok (Visa, Mastercard) között: így ők is tovább csökkenhetik a díjaikat, ami nemcsak a bankok, hanem a fizetési megoldások között is versenyt indíthat.

A kereskedők mostantól egy olyan új elektronikus fizetési lehetőséget biztosíthatnak a vásárlóiknak, amely egyszerűen kezelhető és minden vásárló számára automatikusan és ingyenesen elérhető. Nemcsak gyors, hanem rendkívül biztonságos is a qvik-alapú fizetési folyamat, hiszen egy QR-kód beolvasása, majd a fizetési adatok jóváhagyása is a vásárló eszközén történik.

Luspay Miklós, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóság vezetője korábban az Economxnak elmondta, a qvik-nek talán a legnagyobb előnye, hogy amennyiben a kereskedő azt szeretné, akkor az összeg azonnal megérkezik – míg a kártyás tranzakcióknál a pénz egy nappal később fut be, itt azonnali elszámolásra van lehetőség.

MNB: Vezessék be a qvik-alapú fizetést!

A Magyar Nemzeti Bank örömmel fogadta már 2024 szeptemberében, hogy a Raiffeisen Bank elsők között indult el az elfogadói szolgáltatás bevezetésével. Az üzletlánc mellett a Raiffeisen már számos további kisebb kereskedelmi egységben üzemelteti a qvik-fizetést, amelyekben egyébként folyamatosan emelkedik a tranzakciók száma.

A jegybank bátorít minden kiskereskedőt, hogy kövesse a CBA példáját, és vezesse be a qvik fizetési megoldást az üzleteiben vagy webáruházaiban – az igényléssel kapcsolatos részletekről itt olvashat.

Az azonnali fizetési rendszer 2020 márciusában indult el Magyarországon, amely világszinten is egyedülállónak számít, hiszen minden bank számára kötelező volt a rendszerhez való csatlakozás. A rendszer használata ma már nélkülözhetetlennek tűnik, az új szolgáltatás pedig valószínűleg tovább erősíti majd a trendet.

Itt problémaként merülhet fel egyébként, hogy a szolgáltatók kijátsszák az elektronikus fizetés biztosítását, és csak az egyik megoldást kínálják az ügyfeleiknek. Emellett az is kérdéses, hogy a vidéki és digitálisan kevésbé érett területeken megoldást jelent-e egy ilyen megoldás bevezetése.